قاورت مچلی چورک


قاورت مچلی چورک (چورک در زبان ترکمنی به معنای نان است) یکی از نان های سنتی ترکمن های ساکن استان گلستان است که کالری بالایی دارد و میتوان آن را به عنوان غذا نیز مصرف کرد. قاووت مچلی چورک که با دمبه گوسفندی و به دستان زنان منطق طبخ می شود و بسیار لذیذ می […] نوشته قاورت مچلی چورک اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران - سیری در...

قاورت مچلی چورک (چورک در زبان ترکمنی به معنای نان است) یکی از نان های سنتی ترکمن های ساکن استان گلستان است که کالری بالایی دارد و میتوان آن را به عنوان غذا نیز مصرف کرد. قاووت مچلی چورک که با دمبه گوسفندی و به دستان زنان منطق طبخ می شود و بسیار لذیذ می باشد.
مواد لازم :
پیاز درشت ۲ عدد
نمک و فلفل و زدچوبه به میزان لازم
رب گوجه فرنگی یک قاشق سر پر
آرد گندم و آب برای تهیه خمیرنان
دمبه گوسفند برحسب میزانی که دوست دارید نان شما روغنی شود.

قاورت مچلی چورک

طرز تهیه :
ابتدا پیاز را رنده می کنیم سپس دمبه ها را در ظرف فلزی قرار داده و روی حرارت بسیار ملایم قرار میدهیم تا روغن آن خارج شود .
سپس روغن اضافی را از مواد جدا کرده، آنچه باقی می ماند را در اصطلاح ترکمنی به آن جزغاله میگویند .
جزغاله ها را با پیاز و روب و فلفل و زردچوبه می کوبیم تا مواد یکدستی بدست آید.
خمیر نان را که از قبل آماده کرده ایم را با وردنه بازمیکنیم و مواد را روی آن پهن می کنیم سپس خمیر را لوله کرده و به صورت حلزونی شکل در می آوریم و اجازه می دهیم تا چند دقیقه در این حالت بماند .
بعد از این مرحله خمیر حلزونی شکل را به آرامی با دست پهن کرده و داخل تنوربا شعله ملایم قرارمی دهیم تا نان طلایی رنگ و خوشمزه ما آماده شود.
منابع:گلستان ما-شبکه اطلاع رسانی دانا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در