سرکه برنج: 9 خاصیت شگفت‌‌انگیز سرکه برنج و کاربردهای آن


... نوشته سرکه برنج: 9 خاصیت شگفت‌‌انگیز سرکه برنج و کاربردهای آن اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

همه‌ی ما از بسیاری از خواص برنج برای سلامتی با خبر هستیم. ولی چند نفر از شما از فواید بی‌شمار سرکه برنج که از این دانه‌های سفید و زیبا به دست می‌آیند، آگاه است؟ شاید حتی بسیاری از شما پیش‌تر نام سرکه‌ی برنج را هم نشنیده باشید! ولی با تعجب باید بگوییم، این ماده‌ی طعم‌دهنده فواید بسیار زیادی نیز برای سلامتی به همراه دارد!

سرکه برنج: 9 خاصیت شگفت‌‌انگیز سرکه برنج و کاربردهای آن

سرکه برنج

برنج به وفور در دسترس‌مان قرار دارد. تقریبا تمام آدم‌ها در سراسر دنیا از این ماده‌ی غذایی استفاده می‌کنند؛ ولی برخلاف ما ایرانی‌ها که فقط برای تهیه‌ی پلو از برنج استفاده می‌کنیم، این دانه در نقاط دیگر دنیا به شیوه‌ها‌ی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود این، برنج فقط یک ماده‌ی غذایی خوشمزه نیست که فقط بخواهیم برای سیر شدن از آن استفاده کنیم. این ماده‌ی غذایی سالم فواید بسیاری برای سلامتی نیز به همراه دارد. برنج را می‌توان با انواع مختلفی از مواد غذایی ترکیب کرد، و غذاهای بسیار سالم و مفیدی به وجود آورد. برای مثال، ایرانی‌ها معمولا آن را با برخی از سبزیجات مانند شوید، باقالی، لوبیا سبز یا حبوباتی نظیر عدس یا لوبیا ترکیب می‌کنیم.

ولی کاربردهای برنج به همین‌ها محدود نمی‌شوند. نوعی سرکه نیز وجود دارد که از برنج تهیه می‌شود و در بسیاری از غذاهای آسیایی به عنوان چاشنی کاربرد دارد. سرکه‌ی برنج فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد، و در این مقاله قصد داریم به تمام این فواید اشاره کنیم.

همان‌طور که گفته شد، سرکه‌ی برنج به عنوان چاشنی در غذاهای آسیایی و سایر قاره‌های جهان کاربرد دارد. از آن‌جا که میزان اسیدی آن کم‌تر از سایر انواع سرکه‌ها است، برای تهیه‌ی ترشی و خیارشور مناسب نیست. با وجود این، به طور گسترده از این چاشنی برای تهیه‌ی سالاد و غذاهای گوشتی استفاده می‌شود. سرکه‌ی برنج طعم متفاوت و ملایمی به غذاها می‌دهد، ولی هم‌زمان فواید بسیاری نیز برای سلامتی‌تان به همراه دارد.

خواص سرکه برنج برای سلامتی

۱. بهبود وضعیت سلامتی گوارش

مقدار مناسبی اسید استیک در سرکه برنج وجود دارد. این اسید به بهبود وضعیت سلامتی دستگاه گوارش کمک می‌کند. هم‌چنین، این اسید به بدن کمک می‌کند، مواد مغذی بیش‌تر را از غذاهای مصرفی‌تان جذب کند. بنابراین، بدن قادر خواهد بود میزان بیش‌تری کلسیم، پتاسیم، و ویتامین‌ها را از مواد غذایی جذب کند؛ همین مسئله به بهبود وضعیت سلامت عمومی بدن نیز کمک می‌کند.

۲. خواص ضد عفونی کنندگی

سرکه برنج قهوه‌ای به طور گسترده برای تهیه‌ی داروهای ضد عفونی کننده استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند باکتری‌های مضر بسیاری را از بین ببرد؛ از این رو، در تهیه‌ی بسیاری از داروهای بومی و طبیعی و برای درمان بسیاری از وضعیت‌ها و بیماری‌ها کاربرد دارد.

۳. تقویت کبد

یک نوع سرکه برنج ژاپنی به نام کوروزو وجود دارد که از تخمیر برنج قهوه‌ای ساخته می‌شود؛ به اعتقاد برخی‌ها، این سرکه از سلامت کبد انسان محافظت می‌کند. این ادعا طی مطالعه‌ای در ۲۰۱۱ که نتایج آن در نشریه‌ی محبوب و معتبر بیوشیمی و تغذیه‌ی بالینی به چاپ رسید، تایید شد. پژوهشگران معتقدند این ماده‌ی غذایی به طور بالقوه می‌تواند از ایجاد تومور در کبد جلوگیری کند.

۴. مبارزه با خستگی

خستگی یکی از بزرگ‌ترین دشمنان انسان است، به خصوص وقتی سعی می‌کنید به هدفی نظیر تناسب اندام دست یابید. حتی برخی از آدم‌ها هنگامی که خستگی بر آن‌ها غلبه می‌کند، دست از تلاش بر می‌دارند، زیرا بدن‌شان به فشار بیش از اندازه‌ای که فعالیت‌ بدنی بر آن وارد می‌کند، عادت ندارد. البته، این فشار و درد ماهیچه‌ای ناشی از انجام فعالیت‌های ورزشی موضوع نگران کننده‌ای نیست و تا پیش از آن‌که به تدریج به حس ناراحتی تبدیل شود، آن را در ورزش تحمل کنید.

یکی از فواید سرکه برنج برای سلامتی، به خصوص برای آن‌هایی که می‌خواهند وزن‌شان را کاهش دهند یا به تازگی ورزش را شروع کرده‌اند، مبارزه علیه خستگی است. اسید لاکتیک همان ماده‌ای است که در اثر انجام فعالیت در بدن ساخته می‌شود و عامل ایجاد احساس درد و گرفتگی است. سرکه برنج حاوی مقداری زیادی آمینو اسید است که می‌توانند اسید لاکتیک را تحت کنترل درآوردند. بنابراین، افزودن سرکه برنج به رژیم غذایی‌تان باعث می‌شود که در طول روز انرژی فراوانی داشته باشید.

۵. تقویت دستگاه ایمنی بدن

داشتن یک زندگی سالم سخت‌تر از آن چیزی است که بتوان به راحتی به زبان آورد. چنان‌چه به مصرف سبزی و میوه‌ی تازه عادت نداشته باشید، و در تمام مدت فعالیت کنید، به تدریج اوضاع برای‌تان دشوار خواهد شد. همه‌ی آدم‌ها نیز نمی‌توانند دائما جلوی سرما را بگیرند تا از ابتلا به سرماخوردگی در امان بمانند. یکی از بهترین روش‌های برای تقویت دستگاه ایمنی و حفظ سلامت بدن مصرف سرکه برنج است. بنابراین، تقویت دستگاه ایمنی بدن نیز یکی دیگر از خواص بی‌نظیر سرکه‌ی برنج برای سلامتی به شمار می‌رود.

سرکه‌ی برنج حاوی آمینو اسیدهایی است که برای حفظ کارکرد مناسب بدن ضروری هستند. افزایش میزان رادیکال‌های آزاد در بدن بسیار خطرناک است، و سرکه برنج می‌تواند به کنترل سطوح آن‌ها کمک کند. اگر دنبال ماده‌ای برای تقویت بدن‌تان و حفظ سلامتی در فصل آنفولانزا هستید، حتما سرکه برنج را امتحان کنید!

۶. کمک به حفظ سلامت قلب

یکی دیگر از فواید سرکه‌ی برنج برای سلامتی، کمک آن به بهبود و حفظ سلامت قلب است. در طول زندگی، کلسترول به تدریج در جریان خون انباشته می‌شود؛ بنابراین، همه‌ی آدم‌ها باید از راه‌های مبارزه کلسترول به خوبی آگاه باشند. وقتی میزان کلسترول در بدن افزایش یابد، به شدت خطرناک خواهد شد و حتی می‌تواند به مرگ منجر شود. افزایش کلسترول یکی از علت‌های رایج مرگ و میر در ایالات متحده به شمار می‌رود.

دلیل افزایش سطوح کلسترول تشکیل پراکسید است (که به عنوان چربی شناخته می‌شود). سرکه برنج از تشکیل پراکسید جلوگیری می‌کند، و در نتیجه، سرعت انباشت کلسترول را در جریان خون کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید بدون زحمت چند سالی به عمرتان اضافه شود، از میان سرکه‌ها سرکه‌ی برنج را انتخاب کنید!

۷. کمک به حفظ وزن سالم

یکی از بزرگ‌ترین فواید سرکه برنج برای سلامتی کمک به کنترل وزن بدن است؛ این مسئله نقش بسیار مهمی در محافظت از سلامت و تن‌درستی بدن ایفا می‌کند. چاقی مفرط با بروز انواع مختلفی از بیماری‌ها از قبیل مشکلات قلبی، افزایش کلسترول خون، افزایش قند خون، و بسیاری دیگر در ارتباط است. چنان‌چه سبک زندگی سالمی نداشته باشید، کنترل وزن برای‌تان بسیار دشوار خواهد بود. سبک زندگی‌تان را تغییر دهید؛ کمی صبر و حوصله کنید؛ و به تدریج به سبک زندگی جدید و سالم‌تان عادت کنید.

ولی افزودن سرکه برنج به رژیم غذایی به اندازه‌ی تغییر سبک زندگی سخت نیست؛‌ گذشته از آن، می‌توانید از این ماده‌ی پر خاصیت در تهیه‌ و پخت غذا استفاده کنید. سرکه برنج به کاهش چربی اضافه‌ی بدن کمک می‌کند. مردم ژاپن گواه بزرگی بر اثربخشی سرکه برنج بر کنترل وزن هستند؛ ژاپنی‌ها از گذشته‌ها تاکنون برای کمک به کاهش وزن از سرکه برنج (عمدتا برنج قهوه‌ای) استفاده می‌کنند، و برخی از غذاهای ژاپنی منحصرا با سرکه برنج تهیه می‌شوند.

۸. کمک به درخشندگی پوست

همه‌ی آدم‌ها از اثربخشی و خاصیت سرکه برنج برای پوست باخبر نیستند! برای کمک به درخشندگی پوست فقط کافی است سرکه برنج، آب تصفیه شده، و روغن درخت چای را در یک بطری با هم ترکیب کنید. سپس بطری را تکان دهید تا تمام مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. نسبت آب به سرکه برنج باید ۶ به ۱ باشد. سپس با استفاده از تکه‌ای پنبه، ترکیب را روی محل آکنه‌ها (جوش‌ها) روی پوست صورت بمالید. اجازه دهید پوست‌تان خشک شود، و در نهایت، آن را با آب بشویید.

۹. ماده‌ی طبیعی برای پاکسازی پوست صورت

از سرکه برنج به عنوان یک جایگزین طبیعی و غیر شیمیایی برای مواد مصنوعی پاک کننده‌ی پوست (تونر) نیز استفاده می‌شود. بسیاری از زنان و مردان جهت آماده‌سازی پوست صورت‌شان برای استفاده از کرم‌ها و مرطوب کننده‌ها از تونرهای پوست شیمیایی استفاده می‌کنند. با وجود این، استفاده از سرکه برنج می‌تواند نیاز این آدم‌ها را برطرف کند و هم‌چنین، قرار گرفتن پوست صورت‌شان در معرض مواد شیمیایی نیز جلوگیری کند.

آب مقطر، روغن درخت چای، و سرکه برنج سفید را با هم ترکیب کنید و برای پاکسازی پوست صورت‌تان از آن استفاده کنید. این ترکیب را می‌توانید داخل یک بطری در یخچال نگهداری کنید. می‌توانید این ترکیب را روی صورت‌تان اسپری کنید یا این‌که با استفاده از تکه‌ای پنبه آن را روی پوست صورت‌تان بمالید.

شاید بسیاری از شما با شنیدن نام سرکه برنج و خواص بی‌نظیر آن شگفت‌زده شده باشید. آدم‌های اندکی از خواص فراوان سرکه برنج برای سلامتی آگاه هستند. هنگام تهیه‌ی غذا از این چاشنی استفاده کنید، تا هم غذاهای‌تان خوش‌طعم شوند و هم‌چنین از فواید فراوان آن برای سلامتی حداکثر بهره‌ را ببرید!

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی

منبع:stylecraze

سرکه برنج: ۹ خاصیت شگفت‌‌انگیز سرکه برنج و کاربردهای آن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل