ارگان دولت: مصدق به مقامات دموکرات آمریکایی خوشبین بود/ وکیلی:شورای شهر تهران،محصول «فیلترینگ امید» است


ارگان دولت: مصدق به مقامات دموکرات آمریکایی خوشبین بود/ وکیلی:شورای شهر تهران،محصول «فیلترینگ امید» است

شورای شهر تهران بدون دخالت شورای نگهبان و با حمایت پر رنگ اصلاحات و با شعار «تکرار می‌کنم» تشکیل شد و نتیجه اینکه فعالین اصلاح طلب آن را مایه آبروریزی، پوپولیستی و ناآشنا به امور شهری معرفی کردند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ارگان دولت: مصدق به مقامات دموکرات آمریکایی خوشبین بود

روزنامه ایران در مطلبی نوشت:«گفتمانی که مصدق و شخصیت فکری او در دوره دوسال و نیمه دولت خود ریل‌گذاری کرد، گفتمان استقلال ایران از دولت‌های ابرقدرت برآمده از جنگ جهانی و دوران جنگ سرد در جهت دفاع و حفظ منافع ملی ایران و ایجاد زمینه و تمرین و ممارست ایرانیان در داخل برای رشد شخصیت دموکراتیک و همزیستی مسالمت آمیزشان با حفظ حقوق قانونی و شهروندی‌شان بود.»

ارگان دولت در مطلبی دیگر در شماره امروز نوشت:«دکتر محمد مصدق کوشید تا از اختلاف میان قدرت‌ها در موضوع ملی شدن صنعت نفت ایران، حداکثر بهره را ببرد. او تضادهای حاکم بر ساختار سیاسی امریکا را می‌شناخت و می‌دانست که دموکرات‌ها، بهتر با کشورهای جهان سوم کنار می‌آیند، در حالی که جمهوریخواهان، اهل مدارا و دیپلماسی نیستند؛ موضوعی که می‌توان امروز هم در سیاست‌ خارجی ایالات متحده تحت حاکمیت جمهوریخواهان، به عینه مشاهده کرد؛ سیاستی که هیچ راهکار منطقی را برنمی‌تابد و به‌دنبال افزایش تنش و بهره‌برداری از آن در سطح بین‌المللی است.»

گفتنی است مصدق در محاسبات سیاسی خود، منافع امریکا را که آن زمان یک ابرقدرت نوظهور محسوب می‌شد ـ همراستا با منافع ایران در مقابله با انگلیس و شوروی می‌دید. از همین رو برای پیروزی در مقابل انگلیس، به امریکا با اعتماد کرد.

مصدق در دیدار با «هری ترومن» رئیس جمهور دموکرات آمریکا، از واشنگتن با عنوان «دولت دوست» و «دولت آزاد» نام برد اما پاسخ این سهل اندیشی خود را دریافت کرد. اشتباه مصدق پس از ملی شدن صنعت نفت تکیه و اعتماد و امید به امریکا بود، امریکایی‌ها نیز از این خوش‌بینی و ساده‌اندیشی استفاده کرده و کودتا به راه انداختند.

مصدق که اعتقادی به احکام اسلامی و اجرای آن نداشت، اعتماد شدیدی به آمریکایی‌ها داشت و همین امر باعث غفلت وی از هم‌داستانی آمریکا و انگلیس شد و به کودتای 28 مرداد 32 انجامید. مصدق از سلسله جنبان‌های جبهه ملی بود اما عجیب‌تر اینکه 3 دهه بعد وقتی اسناد لانه جاسوسی آمریکا منتشر شد معلوم گردید برخی اعضای جبهه ملی با آمریکایی‌ها سر و سر دارند و در واقع با طراحان کودتای 28 مرداد 32، همکار و شریک شده‌اند.

** وکیلی: شورای شهر تهران،محصول «فیلترینگ امید» است

«محمد علی وکیلی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت:«در مورد شوراهای شهری که ایجاد شد، برای اولین بار اصلاح طلبان فرصت پیدا کردند تا نیروهای حداکثری شان را وارد شورای شهر کنند. این فرصت را فراکسیون امید ایجاد کرد و اگر فراکسیون امید نبود، شورای شهر تهران چنین ترکیبی نداشت. فراکسیون امید اعتبار خود را هزینه کرد تا چنین شورایی شکل بگیرد. چون فیلترینگ شوراها، فیلترینگ امیدی بود و تایید حداکثری نامزدها مرهون تقلای فراکسیون امید بود».

این نماینده اصلاح طلب تاکید کرده است که شورای شهر تهران محصول فراکسیون امید مجلس و «فیلترینگ امید» است. فیلترینگی که نیروهای حداکثری اصلاح طلب را وارد شورای شهر کرد. فیلترینگی که در آن نظارت استصوابی شورای نگهبان وجود نداشت.

اما نکته قابل توجه اینجاست که نتیجه فیلترینگ امید چیزی جز ناکارآمدی نبوده است.

شورای شهر تهران بدون رد صلاحیت‌های شورای نگهبان و با حمایت پر رنگ اصلاحات و با شعار «تکرار می کنم» تشکیل شد و نتیجه این شد که فعالین اصلاح طلب آن را مایه آبروریزی، مصداق پوپولیسم و ناآشنا به امور شهری معرفی کردند.

اکنون ۲ سال از آغاز به کار شورای شهر و شهرداری اصلاح طلب تهران سپری شده و در این مدت به جز افتتاح پروژه‌های در آستانه تکمیلِ قالیباف و بازی اسم و فامیل در شورا و سیاسی کاری و جنگ قدرت برای تصاحب پست‌های مدیریتی، هیچ کارِ دیگری انجام نشده است.

یکی از شاهکارهای شورای شهر اصلاح طلب تهران، انتخاب نجفی به عنوان شهردار پایتخت بود.

نهادهای امنیتی با آگاهی از وضعیت نجفی در تذکری دلسوزانه تاکید کردند که وی شرایط لازم برای حضور در شهرداری تهران را ندارد، اما شورای شهر بدون توجه به این تذکر به موقع و دلسوزانه، نجفی را انتخاب کرد. در نهایت نجفی که به دلیل حواشی گسترده در زندگی شخصی‌اش به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی در شهرداری به جا نگذاشت، مدتی پس از کناره گیری از شهرداری، در اقدامی جنایتکارانه همسر دوم خود را با اسحله غیرمجاز به قتل رساند.

اصلاح طلبان پس از این اتفاق، با اشاره به اینکه این جنایت آبروی اصلاحات را برد، تاکید کردند که اقدام شورای شهر خودسرانه و چشم بسته بوده است.

** معاون رئیس جمهور: مشکلات کشور ربطی به عملکرد دولت ندارد!

«عیسی کلانتری» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«بنده منکر برخی ضعف‌های دولت نیستم. امروز هم در دولت ضعف وجود دارد و در چهارسال نخست نیز وجود داشت، اما اصلا دولت را مقصر این ضعف‌ها نمی‌دانم».

کلانتری در ادامه گفت:«منافع ملی قربانی خط بازی‌های سیاسی شده است. چالش‌هایی که در دوسال اخیر در کشور وجود داشته به عملکرد دولت ارتباط نداشته است. اگر شاخص‌های مدیریت جامعه را از سال 92 تا 95 مورد بررسی قرار دهیم دولت آقای روحانی عملکرد موفقی از خود برجای گذاشته است. پس از برجام بود که مخالفان دولت قد علم کردند و مانع از ادامه این موفقیت‌ها شدند. پس از مخالفت‌های داخلی نیز دولت آقای روحانی با شخصیت غیرقابل‌پیش‌بینی‌ای مانند ترامپ مواجه شد. در نتیجه اگر به صورت کلی کارنامه دولت آقای روحانی را ناموفق بدانیم در این زمینه بی‌انصافی کرده‌ایم. مشکلات دولت از زمانی آغاز شد که مخالفان برجام در داخل کشور هم‌قسم شدند که برجام را ریشه‌کن کنند. در چنین شرایطی سیاست‌های خصمانه ترامپ علیه ایران نیز فشارها را نسبت به دولت تشدید کرد».

روحانی در سال 92 گفته بود:«راه‌حل‌های کوتاه مدت یک ماه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات ومعضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و ا مید پیش بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم».

این وعده در کنار دیگر وعده ها از جمله «چرخیدن همزمان چرخ سانتریفیوژها و چرخ کارخانه ها»، «اجرای طرح مسکن اجتماعی»، «حذف یارانه ثروتمندان»، «افزایش ارزش پول ملی»، «بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی»، «ایجاد چنان رونقی که مردم از پول یارانه بی نیاز شوند»، «لغو یکباره تمامی تحریم ها» و...از سوی مقامات ارشد دولت مطرح شد.

اما متاسفانه هیچکدام از وعده های مذکور جامه عمل به خود نپوشاند. دولتمردان به جای عمل به وعده ها و گزارش عملکرد به فرافکنی روی آوردند. یکروز قصور و تقصیر خود را به گردن دولت قبل انداختند و روز دیگر به گردن دولت پنهان. یکروز گفتند که اروپا آقاجازه است و آمریکا کدخدا، روز دیگر گفتند که آمریکا مزاحم است و اروپا پشت ماست.

در روزهای گذشته «محمد رضا عارف» رئیس فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «ناهماهنگی و برخورد جزیره‌ای در دولت احساس می‌شود و انسجامی که ضرورت موفقیت است، به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی دیده نمی‌شود. وزرا و دستگاه‌ها به‌صورت جزیره‌ای کار می‌کنند اما تعامل سازنده‌ای که باید وجود داشته باشد، نیست...دولت باید توجه بیشتری هم به شعارهای خود و وعده‌هایی که به مطالبات مردم داد، داشته باشد».

همچنین «ابراهیم اصغرزاده» از فعالین اصلاح طلب چندی پیش گفته بود: «برخورداری از نتیجه ملموس برای دولت دوم روحانی بسیار حیاتی است و دیگر نمی‌شود با مردم گفتاردرمانی کرد و با بیان توجیهات و اینکه ما می‌خواستیم آنها نگذاشتند، اعتماد آنها را مجدداً کسب کرد... مردم خواهند گفت که کاندیداهای اصلاح‌طلب در سال ۱۴۰۰ هم از جنس همین‌ها هستند. به‌همین دلیل از حالا باید خود را بازنده رقابت ۱۴۰۰ تلقی کنیم».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل