کدام استقلال؟ استقلال یعنی چه؟


ما کجای جهان قرارداریم. از آن روز تاریخی تا اکنون پشت مان در زیر یوق استعمار خم شده، این چگونه استقلالی است که ما نمی دانیم؟ از دیر زمانی است که همه در سایه استعمار آرمیده و هیچ اختیاراتی از خود نداشته اند. فرهنگ، اقتصاد، سیاست،...

ما کجای جهان قرارداریم. از آن روز تاریخی تا اکنون پشت مان در زیر یوق استعمار خم شده، این چگونه استقلالی است که ما نمی دانیم؟

از دیر زمانی است که همه در سایه استعمار آرمیده و هیچ اختیاراتی از خود نداشته اند. فرهنگ، اقتصاد، سیاست، نظام همه و همه تحت استعمار قرار دارند. آیا معنی استقلال این است؟

شاید ما غلط فهمیده باشیم که استقلال یعنی ملت برای خود تصمیم بگیرد. دولت از خودش اراده ای مستقل داشته باشد. ملت و دولت زیر تاثیر هیچ قدرتی نباشند. آیا چنین است؟

از آن تاریخ به بعد همچنان سایه شوم استعمار بر سر ما ملت قرار داشته و هنوز هم هست. در طول این مدت ما نتوانستیم که یک طرح زیر بنایی که باعث رشد اقتصاد و ایجاد رفاه برای مردم شود نه تنها به انجام برسانیم بلکه بمراتب باعث هدر دادن سرمایه های ملی شدیم. از آب رودخانه های سر گردان در این کشور همسایگان ما بهترین استفاده را می برند وزراعت و اقتصاد شانرا رشد وتوسعه داده اند، اما یک متر مکعب آب آشامیدنی برای خود این ملت به مبلغ 25 افغانی بفروش می رسد. این است معنی استقلال؟

جاپان و افغانستان در یک روز کسب استقلال نمودند. آیا می توان این دو کشور را باهم مقایسه نمود؟ شرم بادا ننگ بادا بر شما ....!

استعمار پیر آن روز را بنام روز سیاه در تاریخ خود ثبت نموده وهرسال از آن به همان عنوان تجلیل می کند. این داغ همچنان در دل او باقی است. 98 سال است که از ما انتقام می گیرد و ما هنوز بیدار نشدیم. به ظاهر امر حضور نداشته، اما همچنان بر ما حکومت کرده. 98 سال برادر کشی، قوم گرایی، تعصبات مذهبی، دین ستیزی، تفرقه و نفاق پراکنی اینها همه از اثرات شوم استعمار است و سال ها است که شاهد این اعمال غیر انسانی در کشور خود می باشیم.

نمی دانیم چه آش دهان سوزی به او دادیم که همچنان بر پیکر مان تازیانه می زند و از نوشیدن خون ما سیراب نمی شود. از آنروز به بعد نسل در نسل مردم تقاص مقاومت و ایثار گری نیاکان مان را پس می دهند و هر روز به شکل و طرحی نو وارد عرصه پیکار می شود.

امروز نسل جوان مارا از فرهنگ بیگانه نموده است. جوان ما از تاریخ و تمدن خویش چیزی نمی داند. دین گریز شده اند تا آنجاییکه از هویت خویش متنفرند. اینها همه از حربه جدید استعمار است. چه کسی باید جلوی این تهاجمات را بگیرد؟ ملت افغانستان؟ یا رجال مملکت که همه خود فروخته اند و اسیر نفس ....!
با این همه نیاز به یک ناجی هست که انشأ.... او خواهد آمد.

حکمت الله اربابزاده اصل

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از خوانندگی سگ سخنگو با آهنگ صادق بوقی میگه آو آو آو آو...