بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!


بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

Xiaomi Mi A3 آخرین مدل از سری Mi A شیائومی می‌باشد که در ماه جولای 2019 معرفی و عرضه شد. اسمارت فون‌های سری Mi A به استفاده از نسخه‌ی خالص اندروید وان معروف می‌باشند، بنابراین دیگر خبری از ظاهر و مشکلات رام‌های چینی‌ در آنها نیست. البته باید قید ویژگی‌های مفیدی که در پوسته‌ی MIUI […] نوشته بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!...

1+

Xiaomi Mi A3 آخرین مدل از سری Mi A شیائومی می‌باشد که در ماه جولای ۲۰۱۹ معرفی و عرضه شد. اسمارت فون‌های سری Mi A به استفاده از نسخه‌ی خالص اندروید وان معروف می‌باشند، بنابراین دیگر خبری از ظاهر و مشکلات رام‌های چینی‌ در آنها نیست. البته باید قید ویژگی‌های مفیدی که در پوسته‌ی MIUI اضافه شده‌اند را هم بزنید. این گوشی دارای سیستم دوربین بسیار قدرتمندی است، به طوری که رزولوشن ۴ دوربین آن سرجمع ۹۰ مگاپیکسل می‌شود! شیائومی Mi A3 دارای طراحی زیبای شیشه‌ای بوده، باتری بزرگی دارد و پردازنده‌ی مرکزی آن هم خوب است، ولی در قسمت نمایشگر دارای نقاط ضعف زیادی می‌باشد. در ادامه با بررسی Mi A3 با نت نوشت همراه باشید.

بررسی Mi A3

نقاط قوت و ضعف

نقاط قوت:
بدنه‌ی شیشه ای، دوربین قدرتمند، باتری حجیم، نسخه خالص اندروید، قیمت بسیار مناسب در مقایسه با رقبا

نقاط ضعف:
نمایشگر با رزولوشن پایین و نور کم

برای شروع می‌توانید مشخصات فنی Xiaomi Mi A3 را اینجا مطالعه بفرمایید: مشخصات Mi A3

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

Xiaomi Mi A1 اسمارت فونی بود که باعث افزایش سرعت پیشرفت برنامه‌ی Android One شد و یک همکاری موثر و ثمربخش در بین کمپانی‌های شیائومی و گوگل ایجاد کرد. شیائومی Mi A2 هم اسمارت فون مهمی بود، اما تنها یک آپگرید برای Mi A1 محسوب می‌شد و حرف جدیدی برای گفتن نداشت، ضمن اینکه چند اشتباه اساسی (مثل حذف جک ۳٫۵ میلی متری هدفون و رادیو FM، باتری کوچک، عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی و…) در ساخت آن صورت پذیرفته بود.

اما اکنون با Mi A3، شیائومی بسیاری از اشتباهات گذشته را جبران کرده و سال ۲۰۱۹ را همچنان با قدرت تمام ادامه می‌دهد. با این حال با کاهش رزولوشن نمایشگر در Mi A3، شیائومی یک اشتباه جدید انجام داده است که صرف نظر کردن از آن بسیار سخت می‌باشد!

شیائومی Mi A3 با نسخه‌ی Android One (سیستم عامل اندروید ۹) عرضه می‌شود، بنابراین علاوه بر اینکه دیگر با برخی مشکلات رام‌های چینی (مثل انتخاب نسخه‌ی گلوبال یا چینی، زبان چینی در برخی قسمت‌های دستگاه و مشکلات سرویس‌های گوگل و…) سروکار ندارید، در آینده هم می‌توانید مطمئن باشید که اسمارت فون شما آپدیت‌های اندروید را زودتر از سایرین دریافت می‌کند.

Mi A3 طراحی شیشه‌ای جدیدی را به خود می‌بیند که با گوریلا گلس ۵ مستحکم شده است. با اینکه این دستگاه از جنس پرچمداران ساخته شده، اما در مقایسه با پرچمداران بزرگ دنیا ظاهر چندان شیکی ندارد. اما به عنوان یک میان رده، دستگاه بسیار لوکسی می‌باشد.

چیپست اسنپدراگون به کار رفته در این گوشی نسبتا قدرتمند است و برای اجرای اکثر بازی‌های اندرویدی مناسب می‌باشد. باتری Mi A3 بسیار بزرگ است و شما می‌توانید تا ساعت‌های طولانی از دستگاه خود استفاده کنید، بدون اینکه نیازی به شارژ مجدد باتری آن داشته باشید.

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

Xiaomi Mi A3 در رنگ‌های مختلف

در ادامه بررسی Mi A3 به قسمت دوربین که مهم ترین نقطه قوت این دستگاه می‌باشد می‌رسیم. دوربین اصلی Mi A3 دارای رزولوشن سرسام آور ۴۸ مگاپیکسل بوده و دوربین سلفی آن هم ۳۲ مگاپیکسلی می‌باشد. به غیر از این، یک دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و یک سنسور تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی هم بر روی قاب پشتی گوشی دیده می‌شوند، هرچند که کارایی چندان زیادی ندارند.

و از آخرین نکاتی که در بررسی Mi A3 می‌توانیم بیان کنیم، وجود سنسور اثر انگشت در زیر صفحه نمایش گوشی است. البته عملکرد این سنسور خیلی خوب و سریع نیست. Mi A3 به بلوتوث ۵ و سنسورهای ژیروسکوپ، شتاب سنج، قطب نما و مجاورت مجهز شده و از پورت جدید USB-C استفاده می‌نماید. در ادامه‌ی بررسی Mi A3 به جزئیات شخصیتی این دستگاه می‌پردازیم

دسترسی و قیمت Mi A3

در ابتدا و قبل از شروع بررسی Mi A3 نگاهی به قیمت این گوشی در ایران و بازار جهانی می‌اندازیم. Mi A3 در ماه جولای معرفی و عرضه شد و ورود آن به بازار ایران هم در مرداد ۹۸ صورت گرفت. این گوشی در دو مدل ۶۴ و ۱۲۸ گیگ (حافظه داخلی) عرضه می‌شود که قیمت رجیسترنشده‌ی آنها در بازار ایران به ترتیب در حدود ۲٫۸ و ۳ میلیون تومان می‌باشد. قیمت شیائومی Mi A3 در بازار اروپا هم برای دو مدل ۶۴ و ۱۲۸ گیگ به ترتیب در حدود ۲۱۵ و ۲۶۰ یورو می‌باشد.

بررسی طراحی Mi A3

بررسی Mi A3 را با نقد طراحی آن آغاز می‌کنیم. این گوشی ظاهری ساده دارد، ولی خوش‌دست است و هرچند که ضخامت نسبتا زیادی دارد، اما طراحی سه بعدی قاب پشتی آن باعث می‌شود تا به سادگی در کف دست شما جای بگیرد. در واقع نسبت ضخامت به طول و عرض در شیائومی Mi A3 کمی بالا است. یعنی ضخامت این گوشی نسبتا زیاد است (۸٫۵ میلی متر)، ولی طول و عرض نسبتا کوچکی دارد (۱۵۳٫۵*۷۱٫۹ میلی متر)، بنابراین ظاهر Mi A3 مثلا در مقایسه با میان رده‌های سری A سامسونگ کمی چاق تر می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی Mi 9: شیائومی آخرین‌ها را با بهترین قیمت تقدیم می‌کند!

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

استفاده از یک باتری بزرگ باعث شده تا ضخامت بدنه‌ی شیائومی Mi A3 کم نباشد، اما با این حال همچنان ظاهر این دستگاه خوب است، هرچند که خیلی باریک اندام نباشد!

Xiaomi Mi A3 با همان ترکیب نام آشنای ساندویچ شیشه و آلومینیوم طراحی شده است. پشت و روی این دستگاه با شیشه‌ی گوریلا (نسخه‌ی ۵) پوشانده شده است که باعث افزایش مقاومت دستگاه می‌شود. دور گوشی را هم یک فریم آلومینیومی با ظاهری مات دربر می‌گیرد که کیفیت قابل قبولی دارد.

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

انحنای قاب پشتی شیائومی Mi A3 بسیار باظرافت صورت پذیرفته و باعث می‌شود تا این گوشی به سادگی در کف دست شما بنشیند

قاب پشتی Mi A3 کاملا منحنی وار است. با اینکه انحنای ملایم قاب باعث خوش دست تر شدن دستگاه می‌شود، اما از نظر ظاهری نحوه‌ی انحنا و اتصال قاب پشتی به فریم دور گوشی خیلی دلچسب نیست، زیرا همان طور که گفتیم ضخامت بالای Mi A3 در ابتدا کمی در ذوق ما زد.

این گوشی از نظر ظاهری بسیار شبیه به پرچمدار Mi 9 می‌باشد، اما وقتی هر دو دستگاه را در کنار هم قرار دهید، متوجه تفاوت‌های زیاد آنها از نظر جزئیات ریز طراحی می‌شوید. و برایند همین تفاوت‌های ریز است که شخصیت یک پرچمدار از یک میان رده جدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: بررسی Mi Band 4 از شیائومی: مچ بند سوپراستار!

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

Xiaomi Mi 9 در کنار Mi A3: اگرچه هردو گوشی شباهت‌هایی باهم دارند، اما وقتی در جزئیات آنها دقیق شویم متوجه تفاوت طراحی یک پرچمدار با یک میان رده خواهیم شد

Mi A3 در سه رنگ خاکستری، سفید و آبی عرضه می‌شود که تنوع رنگ چندان بدی نیست، ولی می‌توانست بسیار گسترده تر از این باشد. مثلا رنگ‌های نارنجی، بنفش و ارغوانی، مشکی تیره و… می‌توانستند انتخاب‌های مناسبی باشند. سطح قاب پشتی این گوشی بازتابنده‌ی نور است. البته انحنای قاب پشتی باعث می‌شود تا سطح آن همانند یک آیینه‌ی محدب عمل کند.

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

قاب پشتی شیائومی Mi A3 از جنس شیشه ساخته شده و بسیار مستحکم می‌باشد

در Mi A3 همه چیز دقیقا در همان جایی است که انتظار آن را داریم: سیستم دوربین سه گانه در پشت گوشی در سمت راست و با یک فلش led که در زیر آن دیده می‌شود، جک ۳٫۵ میلی متری هدفون در لبه‌ی بالایی، دکمه‌های پاور و تنظیم صدا بر روی لبه‌ی سمت راست، سینی سیمکارت در لبه‌ی سمت چپ، و پورت type-C و دو مشبک اسپیکر در اطراف آن که بر روی لبه‌ی زیرین گوشی دیده می‌شوند. البته تنها یکی از این مشبک‌ها دارای اسپیکر بوده و دیگری صرفا به منظور حفظ تعادل ظاهری دستگاه ایجاد شده است.

برای مشاهده‌ی Xiaomi Mi A3 با چرخش ۳۶۰ درجه‌ای بر روی این لینک کلیک کنید.

در مجموع در بررسی Mi A3 از نظر طراحی نمی‌توانیم به آن نمره‌ی ۱۰/۱۰ بدهیم. ولی اگر کمی منصفانه تر نگاه کنیم می‌بینیم که Mi A3 نسبت به قیمتی که دارد، طراحی فوق العاده زیبایی را ارائه می‌دهد. از اسمارت فون‌های هم قیمت شیائومی Mi A3 می‌توانیم از گلکسی M20 سامسونگ نام ببریم. حال اگر این دو دستگاه را در کنار هم قرار دهید متوجه برتری چشمگیر طراحی Mi A3 خواهید شد.

بررسی نمایشگر Mi A3

به بررسی Mi A3 از نظر بزرگترین نقطه ضعف (یا شاید تنها نقطه ضعف!) آن می‌رسیم، یعنی نمایشگر. البته این بخش را با یک خبر خوب آغاز می‌کنیم: شیائومی از یک پنل Super AMOLED ساخت سامسونگ به جای پنل‌های IPS LCD که در Mi A1 و Mi A2 می‌دیدیم استفاده کرده است. البته IPS LCD بسیار خوب است، ولی نه به خوبی AMOLED. اما در ادامه‌ی بررسی Mi A3 از نظر نمایشگر بعید است تا خبر خوب دیگری داشته باشیم!

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

نمایشگر سوپرامولد با رزولوشن ۷۲۰*۱۵۶۰ پیکسل

برخلاف شیائومی Mi A1 و Mi A2 که رزولوشن صفحه نمایش آنها ۱۰۸۰P بود، در Mi A3 به رزولوشن ۷۲۰P اکتفا شده است و با سایز ۶٫۰۱ اینچ و نسبت تصویر ۱۹٫۵:۹، تراکم پیکسلی در نمایشگر این گوشی فقط در حدود ۲۸۶ پیکسل در هر اینچ مربع می‌باشد.

البته این تراکم پیکسلی خیلی هم پایین نیست و می‌تواند خوب باشد، اما در عمل، ماتریس PenTile OLED (در پنل‌های سوپرامولد) برای صفحه نمایش‌های با وضوح پایین مناسب نیست، زیرا دارای ساب‌پیکسل‌های کمتری نسبت به صفحه نمایش‌های RGB معمولی می‌باشد و بدین ترتیب گاهی اوقات کمبود تعداد پیکسل‌ها در تصاویر و متون مختلف را با چشم خود احساس خواهید کرد (مثل لبه دار شدن حروف در یک متن) و با پدیده‌ی pixelization یا پیکسل‌پیکسل شدن تصویر روبه رو خواهید شد.

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

پیکسل پیکسل شدن نمایشگر شیائومی Mi A3

به بیان ساده تر می‌توان گفت که پنل‌های امولد با تراکم پیکسلی پایین معمولا انتخاب‌های مناسبی نمی‌باشند! البته برخلاف شیائومی، به نظر می‌رسد که سامسونگ این موضوع را به خوبی می‌داند.

زیرا مثلا گلکسی S3 که به عنوان پیشرو در استفاده از PenTile AMOLEDها در سال ۲۰۱۲ شناخته می‌شود دارای تراکم پیکسلی ۳۰۶ppi در قسمت نمایشگر بود، یعنی بالاتر از تراکم پیکسلی شیائومی Mi A3.

پس با این اوصاف، از آنجایی که Mi A3 به عنوان یک میان رده‌ی مخصوص بازی شناخته می‌شود، بسیار عجیب است که در آن از یک پنل سوپرامولد با رزولوشن HD+ استفاده شده است، در حالی که حتما شیائومی با نقاط ضعف این ترکیب آشنا بوده است.

حداکثر روشنایی نمایشگر Mi A3 برابر با ۳۶۳ نیت می‌باشد، یعنی احتمالا در زیر نور مستقیم خورشید در استفاده از گوشی خود به مشکل برمی خورید. مثلا در مقایسه با آن، حداکثر روشنایی ردمی نوت ۷ و گلکسی A50 به ترتیب برابر با ۴۷۹ و ۵۵۱ نیت می‌باشد. نمایشگر Mi A3 حتی از نظر حداقل روشنایی هم دچار مشکل است.

حداقل روشنایی نمایشگر این گوشی برابر با ۱۴٫۹ نیت است که بسیار زیاد بوده و به طرز آزاردهنده‌ای روشن است! مثلا کافی است تا بیش از یک ساعت در هنگام شب و در زیر پتو با شیائومی Mi A3 کار کنید تا پس از آن تا صبح از چشم‌درد و سردرد خوابتان نبرد!

بررسی Mi A3 را همچنان با قسمت نمایشگر آن ادامه می‌دهیم. محدوده رنگ نمایشگر این گوشی بالا است، اما دقت رنگ‌ها در آن خیلی بالا نیست. مثلا رنگ‌های آبی پررنگ تر از واقعیت به نمایش درمی آیند. البته این مشکل چندان بزرگ نیست و شما فقط از تراکم پیکسلی پایین و نور نامناسب نمایشگر Mi A3 رنج خواهید برد و به مشکلات دیگر آن چندان توجه نخواهید کرد!

از دیگر مشکلاتی که در بررسی Mi A3 از نظر نمایشگر وجود دارد می‌توانیم به طراحی کلی صفحه نمایش اشاره کنیم. همان طور که در تصاویر می‌بینید حاشیه‌ی زیر نمایشگر این گوشی بسیار ضخیم می‌باشد، به طوری که مشابه آن را در کمتر اسمارت فونی که از پنل‌های اولد استفاده می‌کند سراغ داریم.

از سمت دیگر، با استفاده از یک NOTCH نقطه‌ای در بالای نمایشگر، حاشیه‌ی بالایی بسیار کوچک شده است و به همین دلیل در بین حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگر Mi A3 به هیچ وجه تعادلی دیده نمی‌شود.

از دیگر ویژگی‌های نمایشگر Mi A3 می‌توان به سنسور اثر انگشتی که در زیر صفحه نمایش آن گنجانده شده است اشاره کرد. تا چند ماه پیش، سنسور اثر انگشت درون صفحه‌ای فقط مخصوص پرچمداران بود. اما در ماه‌های اخیر میان رده‌های بسیاری را دیده ایم که به این نوع سنسورها مجهز شده اند.

با این حال در اکثر میان رده ها، سنسور اثر انگشت درون صفحه‌ای بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی و جذب مشتری دارد و عملکرد آنها معمولا در مقایسه با سنسورهای اثر انگشت سنتی ضعیف تر می‌باشد. این موضوع برای سنسور اثر انگشت شیائومی Mi A3 نیز صادق است. یعنی سنسور این گوشی چندان سریع و قابل اعتماد نیست و گاهی اوقات اعصاب شما را به شدت خورد خواهد کرد!

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

حداکثر روشنایی نمایشگر شیائومی Mi A3 چندان بالا نیست و عملکرد سنسور اثر انگشت آن نیز جای سوال دارد

در پایان این بخش می‌توانیم بگوییم که اگرچه نمایشگر از جمله نقاط ضعف این گوشی است، اما چندان ناامید نشوید! زیرا ما سعی کردیم تا نمایشگر این گوشی را بدون درنظر گرفتن قیمت دستگاه بررسی کنیم. مثلا در همین رنج قیمتی، گلکسی M20 سامسونگ از یک پنل TFT استفاده می‌کند.

پس پنل سوپرامولد شیائومی Mi A3 خیلی هم بد نیست، حتی اگر رزولوشن آن ۷۲۰*۱۵۶۰ پیکسل باشد. زیرا حداقل همانند دیگر پنل‌های سوپرامولد در نمایش رنگ‌های باطراوت زبان‌زد است و زاویه‌ی دید و کنتراست بالایی دارد.

بررسی نرم افزار، سخت افزار و عملکرد Mi A3

بررسی Mi A3 را از نظر نرم افزاری پی می‌گیریم. از آنجایی که این گوشی بخشی از خانواده‌ی Android One است، پس با بهره گیری از نسخه‌ی Android 9.0 Pie، دارای رابط کاربری بسیار تر و تمیز و خالصی می‌باشد. لانچر این گوشی دارای تمامی ویژگی‌های اندروید ۹ با ظاهر اصلی می‌باشد، یعنی بدون دستکاری و بعضا متفاوت از آن چیزی که در پوسته‌های مختلف اندروید مثل MIUI و EMUI می‌بینیم.

در اندروید وان هیچ برنامه‌ی اضافه‌ای به طور پیش فرض بر روی دستگاه شما نصب نمی‌باشد و موزیک و ویدیوها و فایل‌ها و… همگی با اپ‌های دیفالت گوگل باز می‌شوند. شما همچنین می‌توانید اپ Mi Remote را از Play Store دانلود نمایید تا از درگاه مادون قرمز موجود در بالای اسمارت فون خود استفاده نمایید.

در ادامه‌ی بررسی Mi A3 بد نیست تا کمی از رابط کاربری آن برای شما بگوییم. برای باز کردن قفل گوشی علاوه بر تعریف اثر انگشت می‌توانید از تشخیص چهره‌ی دوبعدی که توسط دوربین سلفی انجام می‌شود بهره بگیرید. البته این روش خیلی امن نیست، ولی بسیار ساده می‌باشد.

در رابط کاربری Mi A3 به طور پیش فرض یک دکمه‌ی کپسولی شکل در نوار ناوبری زیر نمایشگر دیده می‌شود که تمامی فرامین ناوبری گوشی از طریق همین دکمه اجرا می‌شوند. با لمس این دکمه شما به صفحه‌ی هوم منتقل می‌شوید. اگر از روی دکمه انگشت خود را به سمت بالا بکشید، منوی اپ‌های اخیر (recent apps) باز می‌شود.

با کشیدن انگشت خود از روی دکمه به سمت چپ، عملیات عقبگرد اجرا شده و با کشیدن انگشت به سمت راست، آخرین اپ در حال اجرا بر روی اسمارت فون شما دوباره باز می‌شود. البته شما می‌توانید از طریق تنظیمات به سیستم ناوبری سه دکمه‌ای سابق اندروید هم بازگردید، البته به شما پیشنهاد می‌کنیم که به همین سیستم ناوبری ژستی اندروید پای عادت کنید، زیرا احتمالا در اندروید ۱۰ دیگر خبری از ناوبری سه دکمه‌ای قدیمی اندروید نخواهد بود.

در بحث تجربه‌ی کاربر و عملکرد، استفاده از شیائومی Mi A3 قطعا تجربه‌ی جذابی برای شما خواهد بود. علاوه بر اینکه ظاهر اصلی اندروید بسیار بهتر از پوسته‌های مختلفی است که برای آن می‌سازند (حداقل از نظر من!)، عملکرد اندروید وان در Mi A3 بسیار سریع و روان می‌باشد و حتی در اجرای همزمان چندین اپ هم دستگاه شما دچار مشکل زیادی نخواهد شد. این گوشی دارای ۴ گیگ حافظه RAM می‌باشد که برای یک میان رده کافی است.

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

سینی سیمکارت (دوسیمکارته) و کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی (دارای اسلات جداگانه) در شیائومی Mi A3

بررسی Mi A3 را با قسمت سخت افزاری پی می‌گیریم. در این گوشی از چیپست Snapdragon 665 استفاده شده که آپدیت کوچکی برای Snapdragon 660 موجود در شیائومی Mi A2 می‌باشد. البته چیپست Snapdragon 665 با فرایند تولید ۱۱ نانومتری ساخته شده که بسیار بهینه تر از S660 با فرایند تولید ۱۴ نانومتری می‌باشد. در واقع سایز کوچکتر ریزپردازنده‌ها باعث مصرف انرژی کمتر در چیپست‌های موبایل و کامپیوتر می‌شود.

در قسمت CPU تفاوت خاصی در بین چیپست‌های Snapdragon 665 و ۶۶۰ دیده نمی‌شود. پردازنده‌ی مرکزی Snapdragon 665 از دو خوشه‌ی ۴ هسته‌ای تشکیل شده است: یکی ۴ هسته‌ی ۲ گیگاهرتزی Kryo 260 Gold (مشتق شده از Cortex-A73) و دیگری ۴ تا ۱٫۸ گیگاهرتز Kryo 260 Silver (مشتق شده از Cortex-A53). البته حداکثر کلاک هسته‌های Kryo 260 Gold این پردازنده نسبت به هسته‌های Snapdragon 660 دویست مگاهرتز پایین تر می‌باشد.

واحد پردازش گرافیکی Adreno 610 بر روی چیپست S665 دیده می‌شود که اگرچه قدرتمندتر از Adreno 512 موجود بر روی چیپست قدیمی تر S660 نیست، اما همان عملکرد را با ۲۰ درصد مصرف کمتر باتری ارائه می‌دهد.

همچنین Snapdragon 665 دارای یک DSP جدید و یک ISP جدید برای پشتیبانی از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی می‌باشد. مودم به کار رفته در این چیپست همان مودم S660 است که پشتیبانی از ۴٫۵G و حداکثر سرعت دانلود ۴۵۰ مگابیت برثانیه را به شما ارئه می‌دهد. البته این سرعت بسیار بیشتر از حداکثر سرعتی است که اپراتورهای تلفن همراه بر روی شبکه‌ی ۴G ایران ارائه می‌دهند.

حال در ادامه‌ی بررسی Mi A3 از نظر سخت افزاری، وقت آن رسیده تا عملکرد این دستگاه را از نظر بنچمارک‌های مختلف بسنجیم:

حداکثر کلاک پایین تر هسته‌های Snapdragon 665 باعث می‌شود تا در عملکرد تک هسته‌ای نمره‌ی کمتری نسبت به Xiaomi Mi A2 کسب کند.

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

GeekBench 4.1 single-core

اما عملکرد Snapdragon 665 در تست چندهسته‌ای CPU فوق العاده است. پردازنده شیائومی Mi A3 در این تست بهتر از اسمارت فون‌هایی که دارای خوشه ۴ هسته‌ای Cortex-A73 با فرکانس بالاتر بوده اند عمل کرده است.

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

GeekBench 4.1 multi-core

همان طور که گفتیم، از نظر تئوری، واحد پردازش گرافیکی Adreno 610 موجود در Snapdragon 665 عملکردی یکسان با واحد پردازش گرافیکی Adreno 512 موجود در Snapdragon 660 را با ۲۰ درصد مصرف باتری کمتر ارائه می‌دهد. اما تست‌های آف‌اسکرین GFX نشان می‌دهند که عملکرد Adreno 610 نسبت به Adreno 512 کمی ضعیف تر شده است. یعنی شیائومی Mi A3 از نظر پردازش گرافیکی نسبت به Mi A2 دانگرید داشته است!

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

GFX 3.0 Manhattan 1080p offscreen

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

GFX 3.1 Manhattan 1080p offscreen

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

3DMark SSE 3.1 Unlimited

اما به دلیل رزولوشن پایین تر نمایشگر، Mi A3 در تست‌های آن‌اسکرین نمره‌ی بسیار بالایی را کسب می‌کند. زیرا وضوح پایین تر نمایشگر باعث می‌شود تا GPU کار ساده تری در پردازش‌های گرافیکی مناسب برای نمایش بر روی یک نمایشگر HD (نسبت به یک نمایشگر فول HD) داشته باشد.

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

GFX 3.0 Manhattan onscreen

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

GFX 3.1 Manhattan onscreen

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

GFX 3.1 Car scene onscreen

و سرانجام تست AnTuTu که یک اسمارت فون را به صورت چندلایه و از جوانب مختلفی بررسی می‌کند، به Mi A3 نمره‌ای بالاتر از ردمی نوت ۷ و گلکسی A40 می‌دهد، در حالی که این گوشی را با اختلاف بسیار کمی در پشت هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50 می‌بیند. البته حساب ردمی نوت ۷ پرو و شیائومی Mi 9 SE از بقیه‌ی میان رده‌های دنیا سوا است!

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

AnTuTu 7

پس در انتهای بررسی Mi A3 از نظر سخت افزاری می‌توانیم بگوییم که اگرچه نمایشگر HD خیلی به مذاق ما خوش نمی‌آید، اما ترکیب این نمایشگر با پردازنده‌ی Snapdragon 665 بسیار جالب از آب درآمده است، زیرا به همین دلیل عملکرد Mi A3 در گیمینگ مثل استفاده‌های روزمره و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و… خوب می‌باشد. در واقع Snapdragon 665 توانایی کافی برای هندل کردن یک نمایشگر HD را دارد.

شما در هنگام کار با شیائومی Mi A3 متوجه داغ شدن دستگاه نمی‌شوید. همچنین در طی استفاده از این گوشی بعید است تا با مشکلات جدی نظیر هنگ کردن و یا حتی وجود لگ در رابط کاربری روبه رو شوید.

عملکرد گیمینگ این گوشی هم همانطور که دیدید خوب می‌باشد و مثلا پس از نصب و اجرای پابجی، بازی به شما تنظیمات گرافیکی حداکثری را پیشنهاد می‌دهد! در مجموع از نظر عملکرد، شیائومی Mi A3 یکی از بهترین‌ها در رنج قیمتی خود می‌باشد.

بررسی دوربین Mi A3

به بررسی Mi A3 از نظر دوربین می‌رسیم. در پشت این دستگاه ۳ دوربین دیده می‌شود که دوتای آنها برای عکاسی به کار رفته و دیگری یک سنسور ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق است که به ثبت افکت‌های بوکه در تصاویر کمک می‌کند. همانند Mi 9T، دوربین اصلی Mi A3 هم یک سنسور بسیار بزرگ نیم اینچی با رزولوشن ۴۸ مگاپیکسل می‌باشد. فاصله کانونی و بازشدگی دیافراگم این دوربین به ترتیب ۲۶ میلی متر و f/1.79 می‌باشند، پس دوربین اصلی Mi A3 به عنوان یک دوربین عریض دسته بندی می‌شود.

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

سیستم دوربین سه‌گانه‌ی قدرتمند شیائومی Mi A3

دوربین دوم این گوشی یک سنسور ۸ مگاپیکسلی و یک چهارم اینچی با بازشدگی دیافراگم f/2.2 و فاصله کانونی ۱۳ میلی متر می‌باشد که در دسته‌ی دوربین‌های فوق عریض جای می‌گیرد. متاسفانه هیچکدام از دوربین‌های شیائومی Mi A3 دارای ویژگی پایدارسازی اپتیکی تصویر نیستند که البته برای یک میان رده به عنوان مشکلی جدی تلقی نمی‌شود.

اپ دوربین Mi A3 با آخرین نسخه‌ی MIUI هماهنگ شده است، یعنی ویژگی‌های آن همانند ویژگی‌های اپ دوربین Mi 9 می‌باشد. مثلا شما با سوایپ کردن به چپ و راست می‌توانید حالات مختلف عکسبرداری و فیلمبرداری را انتخاب نمایید. دوربین اصلی این گوشی معمولا در حالت ۱۲ مگاپیکسلی عکسبرداری می‌کند، اما شما می‌توانید برای دستیابی به رزولوشن فوق العاده بالای ۶۰۰۰*۸۰۰۰ پیکسل (۴۸ مگاپیکسل)، آن را از قسمت تنظیمات فعال نمایید.

همچنین گزینه‌هایی مثل beautification (زیباسازی صورت) و HDR (حالت محدوده دینامیکی بالا) و AI (هوش مصنوعی) و video mode هم در اپ دوربین در دسترس شما قرار دارند. اما شاید برترین ویژگی موجود در اپ دوربین Mi A3 حالت عکاسی در شب یا Night Mode آن باشد که برای عکاسی در محیط‌های بسیار کم نور استفاده می‌شود. با فعال سازی این ویژگی، شما باید برای ثبت یک عکس گوشی را به طور کاملا ثابت در جای خود نگه دارید تا سنسور دوربین آن در معرض نور بیشتری قرار گیرد.

حالت Manual هم در اپ دوربین در دسترس است که شما در آن پارامترهای عکاسی را خودتان تنظیم می‌کنید و می‌توانید عکاسی ۴۸ مگاپیکسلی را هم با آن تجربه نمایید.

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

البه با تمام این ویژگی‌های مثبت، می‌توان گفت که اپ دوربین شیائومی Mi A3 کمی کند می‌باشد. مثلا شما نمی‌توانید به سادگی از یک سوژه‌ی در حال حرکت تصویر دلخواه خود را ثبت نمایید

در بررسی Mi A3 از نظر عملکرد دوربین، می‌توانیم به دوربین اصلی این گوشی نمره‌ی فوق العاده خوبی دهیم. در عکاسی ۱۲ مگاپیکسلی با دوربین اصلی، جزئیات بسیار بالا می‌باشند، رنگ‌ها همانی است که در واقعیت می‌بینیم، کنتراست تصویر بالا است و محدوده دینامیکی وسیع می‌باشد. تصاویر ثبت شده در روشنایی روز بسیار شارپ هستند و به طور کلی تصاویر گرفته شده با دوربین این گوشی در هنگام روز بی نقص هستند.

نمونه تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی شیائومی Mi A3 در هنگام روز

البته همان طور که گفتیم سنسور اصلی این گوشی ۴۸ مگاپیکسلی است، اما تصاویر ۴۸ مگاپیکسلی آن فرق چندانی با تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی ندارند، به جز اینکه حجم عکس‌ها بسیار بالا (در حدود ۳۰ مگابایت) می‌باشد.

نمونه تصاویر ۴۸ مگاپیکسلی شیائومی Mi A3 در هنگام روز

شیائومی Mi A3 دارای دوربین تله فوتو نیست، ولی رزولوشن بالای سنسور اصلی آن به شما این امکان را می‌دهد تا به زوم دیجیتال ۲X با کیفیت بالا برسید.

زوم دیجیتال ۲X با شیائومی Mi A3 در هنگام روز

دوربین فوق عریض این گوشی اگرچه رزولوشن بالایی ندارد، ولی همچنان در ثبت دقیق رنگ‌ها بسیار خوب عمل می‌کند. همچنین با انتخاب automatic lens correction برای دوربین فوق عریض، می‌توان خمیدگی لبه‌های تصاویر را کمی بهبود بخشید.

نمونه تصاویر ۸ مگاپیکسلی و فوق عریض شیائومی Mi A3 در هنگام روز

شیائومی Mi A3 دارای حالت هوش مصنوعی برای تشخیص منظره‌های مختلف هم می‌باشد، هرچند که هوش مصنوعی آن چندان بالا نیست و در مقایسه با پرچمدارانی مثل گلکسی S10 کار خاصی را انجام نمی‌دهد، اما مثلا به شما پیشنهاد می‌کند که برای عکاسی از منظره‌ی پیش روی خود از کدام دوربین استفاده نمایید.

اما به بررسی Mi A3 از نظر عملکرد دوربین در هنگام شب می‌رسیم. در مجموع عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی این دستگاه در هنگام شب بد نیستند، اما خوب هم نمی‌باشند! علیرغم بازشدگی دیافراگم f/1.79، شیائومی Mi A3 معمولا نمی‌تواند تصاویر روشنی را در هنگام شب ثبت نماید.

زیرا در نبود پایدارسازی اپتیکی تصویر، شما باید سرعت شاتر را در بالای یک چهاردهم ثانیه انتخاب کنید و در عوض از ایزوی (ISO) بالاتری استفاده نمایید. ایزوی بالاتر معمولا به افزایش نویز در تصویر و کاهش جزئیات آن می‌انجامد.

نمونه تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی شیائومی Mi A3 در هنگام شب

اما با فعال سازی Night mode اوضاع کاملا تغییر می‌کند. حالت شب در این گوشی معمولا سریعتر از میان رده‌های هواوی عمل می‌کند و ثبت هر شات در حدود یک ثانیه به طول می‌انجامد، پس لرزش دست شما در عکس کمتر مشاهده خواهد شد. نتایج حالت شب Mi A3 برای یک میان رده بسیار خوب می‌باشند.

نمونه تصاویر ثبت شده با شیائومی Mi A3 با استفاده از حالت شب (Night mode)

در ادامه و در لینک‌های زیر، نمونه‌ای از تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی (حالت ۴۸ مگاپیکسلی) و دوربین فوق عریض شیائومی Mi A3 در هنگام شب را ملاحظه می‌فرمایید:

حالت ۴۸ مگاپیکسلی در شبدوربین فوق عریض در شب

کیفیت تصاویر پرتره‌ی Mi A3 هم با توجه به شدت نور محیط متغیر می‌باشند. در شرایط با نور بیشتر، تصاویر پرتره‌ی بسیار زیبایی با دوربین اصلی این گوشی به کمک سنسور تشخیص عمق و بهینه سازی نرم افزاری دستگاه ثبت می‌شوند:

نمونه تصاویر پرتره‌ی ۱۲ مگاپیکسلی شیائومی Mi A3

حال به بررسی Mi A3 از نظر عملکرد دوربین سلفی می‌رسیم. اگرچه دوربین جلوی این دستگاه دارای ویژگی خاصی نیست، اما با رزولوشن ۳۲ مگاپیکسل می‌تواند جزئیات بسیار بالایی را در تصاویر ثبت کند. عکس‌های سلفی Mi A3 بسیار دقیق هستند و محدوده دینامیکی وسیعی دارند. همچنین این گوشی می‌تواند به صورت نرم افزاری بکگراند را در تصاویر سلفی مات نماید، البته با این کار کمی از جزئیات تصویر کاسته می‌شود.

نمونه تصاویر سلفی ۳۲ مگاپیکسلی شیائومی Mi A3نمونه سلفی‌های پرتره با شیائومی Mi A3

دوربنی اصلی شیائومی Mi A3 می‌تواند ویدیوهای ۴K را در سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط نماید، اما دوربین فوق عریض آن فقط قادر به ضبط ویدیوهای ۱۰۸۰P با همین سرعت می‌باشد.

همچنین دوربین اصلی این گوشی می‌تواند به حالات اسلوموشن ۱۰۸۰p در ۱۲۰fps و ۷۲۰p در ۲۴۰fps دست یابد. صدای ضبط شده در ویدیوها نیز استریو بوده و دارای نرخ بیت ۹۶Kbps می‌باشد. همچنین در فیلمبرداری ۱۰۸۰P در سرعت ۳۰fps، ویژگی EIS می‌تواند با تلطیف کردن حرکات دوربین به ثبت ویدیوهای بسیار زیبا کمک کند.

بررسی باتری و مالتی مدیا Mi A3

بررسی Mi A3 را با قسمت باتری آن ادامه می‌دهیم. باتری ۳۰۴۰ میلی آمپرساعتی این گوشی طول عمری بیشتر از آن چه که انتظار دارید را به شما ارائه می‌دهد. یعنی با یک بار شارژ کامل، شما می‌توانید تا ۲ روز از اسمارت فون خود بدون نیاز به شارژ مجدد استفاده نمایید.

ترکیب باتری بزرگ، نمایشگر بارزولوشن پایین و چیپست کم مصرف باعث شده اند تا طول عمر باتری این گوشی فوق العاده بالا باشد. این گوشی توانسته تا زمان یا امتیاز استقامت ۱۰۱ ساعت را از تست gsmarena کسب کند که عدد فوق العاده بالایی است. مثلا این عدد برای Xiaomi Mi A2 برابر با ۷۳ ساعت بوده، و پرچمدار گلکسی S10 پلاس با بهره گیری از یک باتری ۴۱۰۰ میلی آمپر ساعتی، امتیاز استقامت ۹۱ ساعت را کسب کرده است.

نکته‌ی جالبتر در مورد باتری Xiaomi Mi A3، پشتیبانی آن از تکنولوژی شارژ سریع ۱۸ وات می‌باشد که با استفاده از شارژر مخصوص Quick Charge 3 می‌توانید باتری گوشی خود را با سرعت شگفت آوری شارژ نمایید. البته، متاسفانه شارژر ۱۸ وات در جعبه‌ی فروش شیائومی Mi A3 دیده نمی‌شود و شما باید آن را به طور جداگانه خریداری نمایید و یا از شارژر معمولی موجود در جعبه‌ی گوشی استفاده کنید.

اما در بررسی Mi A3 از نظر صوتی هم شرایط عالی است. خوشبختانه جک ۳٫۵ میلی متری هدفون به این گوشی بازگشته است و تنها اسپیکر خروجی آن نیز صدای فوق العاده خوبی دارد. در وقع با ۷۴٫۱ دسیبل، صدای خروجی از شیائومی Mi A3 بلندتر از اسمارت فون‌هایی چون گلکسی A50 و ردمی نوت ۷ و گوگل Pixel 3a می‌باشد. کیفیت صدای خروجی از این اسپیکر هم نسبتا خوب بوده و صدای واضحی از آن خارج می‌شود. اما کیفیت صدای خروجی از هدفون‌های سیمی شیائومی Mi A3 خیلی تعریف ندارد.

بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!بررسی Mi A3: با اندروید وان همه چیز دلپذیرتر می‌شود!

2 مشبک در لبه‌ی زیرین شیائومی Mi A3 دیده می‌شوند که فقط در یکی از آنها یک بلندگو جای گرفته است که صدای بسیار بلند و واضحی دارد

بیشتر بخوانید: مشخصات Mi A3

جمع بندی، نتیجه گیری و معرفی رقبای Mi A3

به پایان مطلب بررسی Mi A3 می‌رسیم. این گوشی را می‌توان در یک جمله خلاصه نمود: از همه نظر عالی است و فقط از نظر نمایشگر دچار کمبود می‌باشد. اما در کل می‌توان گفت، پس از آنکه Mi A2 طرفداران شیائومی Mi A1 را بسیار ناامید نمود، حال Mi A3 آمده تا قدرت را به سری Mi A شیائومی بازگرداند. مخصوصا سیستم دوربین Mi A3 که یک قدم جلوتر از اکثر میان رده‌های روز دنیا می‌باشد. مثلا قدرت دوربین این گوشی قابل مقایسه با میان رده‌های سری A سامسونگ مثل گلکسی A30 و A50 نیست.

اما چه اسمارت فون‌هایی را می‌توان به عنوان رقبای Xiaomi Mi A3 معرفی نمود؟ اول از همه، شیائومی Mi 9 SE را نام می‌بریم که فقط کمی گران قیمت تر از Mi A3 می‌باشد، اما از یک نمایشگر اولد ۱۰۸۰P استفاده می‌کند و به چیپست سریعتری مجهز شده است. ضمن اینکه در سیستم دوربین علاوه بر سنسور ۴۸ مگاپیکسلی و دوربین فوق عریض ۱۳ مگاپیکسلی، به یک دوربین تله فوتو هم مجهز شده است. پس Mi 9 SE انتخاب بهتری نسبت به Mi A3 می‌باشد، در حالی که قیمت آن فقط کمی بیشتر است.

Galaxy A50 هم از دیگر رقبای Mi A3 می‌باشد که نمایشگر بسیار بهتری نسبت به آن دارد، اما در قسمت دوربین ضعیف تر از رقیب عمل می‌کند. عملکرد چیپست A50 و Mi A3 نیز تقریبا یکسان می‌باشند و از باتری تقریبا هم‌سایزی استفاده می‌نمایند.

هواوی P30 لایت سومین رقیبی است که می‌توانیم برای شیائومی Mi A3 نام ببریم. این گوشی بسیار زیبا است و از سیستم دوربین و چیپست تقریبا مشابهی با Mi A3 استفاده می‌کند، اما باتری کوچکتری نسبت به Mi A3 داشته و به جای اندروید وان باید به پوسته‌ی EMUI بسنده نمایید.

اما اگر کمی بیشتر هزینه کنید، اسمارت فون ۲۶۰ یوروی شیائومی ردمی نوت ۷ پرو می‌تواند انتخاب فوق العاده خوبی در بازار میان رده‌ها باشد. این گوشی هم از نظر پردازنده و هم از نظر نمایشگر برتر از Mi A3 بوده و نمرات بسیار بالایی را از بنچمارک‌های مختلف کسب کرده است.

پس می‌بینیم که در این بازار نزدیک و به شدت رقابتی اسمارت فون‌های میان رده، شیائومی Mi A3 بهترین انتخاب ممکن نیست، اما قطعا یکی از بهترین انتخاب‌های پیش روی شما می‌باشد که ارزش خرید بسیار بالایی دارد، فقط اگر بتوانید با ضعف‌های نمایشگر آن کنار بیایید! اگر نیمه‌ی پر لیوان را ببینیم، باتری، سیستم دوربین و طراحی این گوشی فراتر از یک اسمارت فون ۲۲۰ یورویی می‌باشند.

پردازنده‌ی این دستگاه قدرتمند است و در قسمت اتصالات و صوتی نیز بسیار خوب عمل می‌کند. ضمن اینکه سیستم عامل و نرم افزار آن بسیار سریع، روان، زیبا و تروتمیز می‌باشد و در دریافت آپدیت‌های امنیتی و سیستمی اندروید هم جلوتر از اکثر اسمارت فون‌های دنیا خواهید بود. بنابراین مطمئن باشید که از خرید اسمارت فون Xiaomi Mi A3 پشیمان نخواهید شد!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران