مسلمانان انگلیس می پرسند:بوریس جانسون برای اسلام هراسی چه خواهد کرد


مسلمانان انگلیس می پرسند:بوریس جانسون برای اسلام هراسی چه خواهد کرد

هانیه آدامز در یک خانواده انگلیسی در مرکز این کشور بزرگ شده و یک دهه پیش و در سن 25 سالگی مسلمان شده است و تصمیم گرفته که برقعه بپوشد. او تغییر رفتار مردم را  شدیدا احساس می کند و ادامه می دهد : ” اگر زندگی خودم را با گذشته مقایسه کنم ، بله ، فکر می کنم علیه […]

مسلمانان انگلیس می پرسند:بوریس جانسون برای اسلام هراسی چه خواهد کرد

هانیه آدامز در یک خانواده انگلیسی در مرکز این کشور بزرگ شده و یک دهه پیش و در سن ۲۵ سالگی مسلمان شده است و تصمیم گرفته که برقعه بپوشد. او تغییر رفتار مردم را شدیدا احساس می کند و ادامه می دهد : ” اگر زندگی خودم را با گذشته مقایسه کنم ، بله ، فکر می کنم علیه مسلمانان تعصب وجود دارد. مردم تمایلی به صحبت با زنانی مانند من را ندارند ، به خصوص وقتی نقاب هم داشته باشیم. آنها بر اساس یک سری کلیشه ها فکر می کنند که ما افراطی هستیم و مورد ظلم قرار گرفته اییم و حتی نمی توانیم انگلیسی صحبت کنیم.”

به‌ گزارش سرویس ترجمه شفقنا از سی ان ان، نقاب و برقعه موضوع جنجالی بود که سال گذشته نخست وزیر انگلیس بوریس جانسون را درگیر خود کرد. بنابراین گزارش، بوریس زنان مسلمانی که حجاب می پوشند را به “جعبه نامه” و “سارقین بانکی” تشبیه کرد. در آن زمان وی مدعی شد که با این مقایسه می خواسته از حق زنان برای پوشیدن حجاب دفاع کند اما انتخاب نا مناسب کلمات، خشم افکار عمومی را در پی داشت و منجر به محکومیت گسترده او شد تا جایی که شخصیت جانسون را زیر سوال برد و او متهم شد که مسلمان ستیزی را تشدید کرده است، هرچند که او عذرخواهی کرد و وعده داد که از این پس واضح تر سخن بگوید .
بنابر آمار منتشر شده در این گزارش، اسلام ستیزی در انگستان بین سالهای ۲۰۱۶ – ۲۰۱۷ نسبت به سالهای قبل از آن ۲۷ درصد رشد داشته است و در حقیقت جانسون کشوری را اداره می کند که مسلمانان آن در سالهای اخیر زندگی سخت تری را تجربه می کنند.
گفتنی است، آمار رسمی نشان می دهد که ۵۲ درصد از جرائمی که جرمشان نفرت مذهبی بوده است در سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، مسلمانان را هدف قرار داده اند. این آمار نشان دهنده رشدی ۱۷ درصدی این نفرت پراکنی ها در این سالها است.
لازم به ذکر است ، گرچه اسلام هراسی پدیده جدیدی در انگلستان نیست اما بنابر گزارش سال ۲۰۱۹ سازمان ضد نژادپرستی انگلستان، در سالهای اخیر تعصبات ضد مسلمانان جایگزین تعصبات علیه مهاجرین شده است.

گزارشگر سی ان ان ، برای تهیه این گزارش به میان جامعه مسلمانان بیرمنگام که از قوی ترین و پرجمعیت ترین مناطق مسلمان نشین انگلستان است رفته و در مناطق مختلف شهر با زنان و مردان مسلمان گفتگو کرده است . این افراد همه با نگاهی انتقاد آمیز به توصیفات بوریس جانسون از تجربیات و احساس خود به شرایط جامعه مسلمان در این کشور می گویند. برخی اوضاع را ناخوشایند و برخی شرایط را مثبت ارزیابی می کنند.
در این گزارش عنوان شده که تلاش برای مصاحبه با نخست وزیر انگلستان برای اظهار نظر وی درباره نگرانی های موجود درباره تعامل با جامعه مسلمان بی پاسخ مانده است .

شفقنا در ادامه به بخشی از این گفتگوها اشاره می کند .

آدامز سخنگوی یکی از مساجد بیرمنگام (Green Lane) ، شهری که یکی از بزرگترین اجتماعات مسلمانان انگلیس را داراست عنوان می کند که رسانه ها و سیاستمداران مسئولیت سنگینی بر تداوم رشد احساسات ضد مسلمانی در انگلیس دارند. او می گوید:این مساله تأثیری مستقیم بر اسلام هراسی و حملات ناشی از آن دارد.
بنابراین گزارش ، پس از عملیات های اسلام هراسانه، اکنون علائم امنیتی قابل توجهی در این مسجد نصب شده است و دوربین های امنیتی اوضاع را کنترل می کنند و با علائم به نمازگزاران هشدار می دهند که در صورت حمله مسلحانه چه کاری باید انجام دهند. علاوه بر این، جامعه مسلمانان انگلیس تا کنون صدها نامه ناشناس خشونت آمیز دریافت کرده اند که در این باره یک مظنون هم دستگیر شده است.

در ادامه این گزارش به نظرات افردای دانشگاهی اشاره شده و آمده است، برخی از دانشگاهیان بر این باورند که افرادی مانند جانسون باید بیشتر مراقب زبان خود باشند.
عبدالعظیم احمد، پژوهشگر مرکز مطالعات اسلام انگلستان معتقد است، به چگونگی به تصویر کشیدن، نشان دادن و فهمیدن مسلمانان توسط سیاستمداران و رسانه ها اهمیت کمی داده می شود. وی ادامه می دهد: اوضاع کلی در این باره بسیار ناخوشایند است و سیاستهای بوریس ادامه سیاستهای ترزا می و به سمت راست گرایی است.
بنابر این گزارش و آمار منتشر شده ، بیش از نیمی از حملات اسلام ستیزانه در انگلستان، زنان را هدف قرار میدهند و در سال ۲۰۱۷ ، ۵۷و۵ درصد از حملات اسلام ستیزانه زنان را هدف قرار داده است.
ایکرا بشیر ۲۰ ساله که به همراه مادرش از تابستان انگلیس لذت می برد، سخنان نخست وزیر جانسون درباره زنان مسلمان را نمی پسندد و می گوید : من نمی دانم وقتی این توصیفات درباره زنان به کار برده شود، آینده ما چه شکلی خواهد بود. من فکر می کنم که دولت باید کمی هم که شده از ما حمایت کند و بگوید که همه مسلمانان تروریست نیستند.
در عین حال صالح، ۳۴ ساله که در این گزارش از او نام برده شده و از ساکنان محله مسلمان نشین بیرمنگام است مدعی می شود که گرچه صحبت های گذشته جانسون خوب نبوده است اما در کل به عنوان یک مسلمان تجربیات خوبی از مسلمان بودن در انگلیس دارد و ادامه می دهد: دولت به من اجازه می دهد که آزادانه اعتقادات خود را با روشی صلح آمیز و دوستانه اعلام کنم.
وی می افزاید: هر سیستمی نقص هایی دارد است، من خودم هم نقصهایی دارم. اگر دولت بخواهد به مسلمانان نزدیک شود ما باید با گفتگو آنجا باشیم.
یکی از روحانیون بزرگترین مسجد اروپای غربی(Baitul Fatuh mosque) که در بیرمنگام واقع شده است نیز بر این باور است که اظهارات گذشته جانسون نباید معیاری برای چگونگی عملکرد او در نقش جدیدش باشد.
مردم اینجا به یاد دارند که جانسون زمانی که شهردار لندن بود(بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶)، یکی از دوستان مسجد ها بود و بارها از مساجد بازدید می کرد. وی تاکید می کند: ما به دولت برای حل مشکلات، برای مبارزه با اسلام هراسی و مقابله با سایر احساست نفرت انگیز کمک خواهیم کرد.
آدامز می گوید، جانسون باید با افرادی که تحقیق می کنند و به آمار و ارقام و حقایق جامعه دسترسی دارند اعتماد کند و حرف آنها را بشنود تا بتواند به عنوان نخست وزیر برای حمایت از جامعه مسلمان کاری انجام دهد.
او در پایان بیان می کند: مهمترین مطلب این است که ما مسلمانان متفاوت نیستیم. ما با همسایگان خود فرقی نداریم. ما با مسیحیان یا یهودیان یا افراد بی ایمان تفاوت نداریم. همه ما یکسان هستیم. ما انگلیسی هستیم و ما نیز بخشی از بافت این جامعه هستیم.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)