جزییاتی درباره ریزش سقف مسجد 700 ساله در دزفول/تعامل دستگاه‌ها؛ لازمه مرمت مسجد


جزییاتی درباره ریزش سقف مسجد 700 ساله در دزفول/تعامل دستگاه‌ها؛ لازمه مرمت مسجد

گروه فرهنگی ـ رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول درباره ریزش سقف مسجد 700 ساله ملاحاجی در دزفول گفت: آنچه ریزش کرده مقداری از سقف قسمت زنانه مسجد بوده و ابعاد آن در حدود یک متر در یک متر است، برای مرمت این مسجد باید تعاملی میان اوقاف، خیرین و میراث صورت گیرد.

جزییاتی درباره ریزش سقف مسجد 700 ساله در دزفول/تعامل دستگاه‌ها؛ لازمه مرمت مسجد

«مسجد ملاحاجی» در دزفول، یکی از سه مسجد قدیمی این شهرستان است. قدمت این مسجد به 700 سال می‌رسد. در کنار قدمت، یکی از ویژگی‌های حائز اهمیت این مسجد آن است که مدفن 7 تن از علمای بزرگ دزفول است. آیت‌الله‌العظمی سیدحسین بزرگ، آیت‌الله سیدمحمدی بزرگ (فرزند سیدحسین)، آیت‌الله سیدمحمود شریعتی (فرزند آیت‌الله سیدمحمدی بزرگ)، مرحوم سیدمهدی طبیب (تنها داماد مرحوم سیدحسین)، مرحوم آقا سیدابوالقاسم احمدی، سیدابراهیم ‌بن سیدعبدالمحمد بن سیدعبدالکریم و مولا محمد رشید ضیائی دزفولی در این مسجد به خاک سپرده شده‌اند.

متأسفانه این مسجد از دو سال گذشته به دلیل رطوبت بنا، دچار آسیب‌هایی شده بود و تخریب آن به صورت تدریجی ادامه دارد. اخیرا خبری مبنی بر ریزش سقف این مسجد نشر یافته که صحت و سقم آن را از اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول جویا شدیم.

حجت اله آریایی‌نیا، رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول درباره ریزش سقف مسجد 700 ساله ملاحاجی در دزفول گفت: ریزشی که صورت گرفته از سه سال پیش بوده و چندان قابل توجه نیست؛ هر چند که خیلی برای ما دارای اهمیت است. دو شب گذشته ما در این مسجد بودیم تا میزان خساراتی را که مسجد دیده است، بررسی کنیم.

وی ادامه داد: مشکل اصلی که ما در منطقه لوریان که مسجد ملاحاجی در آن واقع است داریم، فرونشست زمین است. در مسجد ملاحاجی یک مشکل به شوادون(زیرزمین) آن برمی‌گردد و یکی فاضلاب محله است. در این ارتباط با آبفا صحبت کردیم و یک مقداری زیادی کار در حال انجام است، اما این کار زمان‌بر است و حجم بودجه‌ایی که به این کار اختصاص داده می‌شود با توجه به مسائل اقتصادی خیلی کم است.

آریایی نیا گفت: باید میان اوقاف، خیرین و خود میراث یک تعاملی صورت گیرد. همه باید با همدیگر کار کنیم و اینکه بخواهیم کسی را در این میان مقصر کنیم، پسندیده نیست.

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول بیان کرد: سیستم فاضلاب در کل منطقه لوریان قدیمی است. لوله‌ها آبیاری این منطقه حداقل مربوط به 60 تا 70 سال پیش است که فرسوده شده است. این‌ها در زیرزمین‌های محل نشست می‌کنند. یکی دیگر از دلایل تخریب مسجد، قدمت بنا است که 700 سال است. بعضاً مسجد به دلیل مرمت‌های غیرفنی که به منظور حفاظت بنا انجام شده است، با مشکل مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه ریزش کرده است، مقداری از سقف قسمت زنانه مسجد بوده است که خیلی قابل توجه نیست؛ ابعاد این قسمت در حدود یک متر در یک متر است ولی خطرناک است و باید رفع شود. ما حدود 2 یا 3 سال است که با اوقاف و میراث در حال برنامه‌ریزی برای کسب اعتبار برای مرمت مسجد هستیم و گزارش این تخریب را هم برای استان و هم برای فرمانداری و شورای شهر دزفول فرستاده‌ایم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک