وزارت بهداشت: 18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند


وزارت بهداشت: 18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند
کارشناس وقایع ناخواسته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگرچه نمی‌توان آمار دقیقی از بروز خطاهای پزشکی ارائه داد اما بنا بر ارزیابی‌های موجود ۱۸ تا ۲۵ درصد بیماران بستری با خطاهای پزشکی مواجه می‌شوند.

به گزارش ایرنا، معصومه شاه‌محمدی روز یکشنبه در جشنواره ایمنی بیمار به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: ۲۸ مورد وقایع ناخواسته در مراکز درمانی شناسایی شده که از این موارد، سقوط بیمار از تخت بیشترین آمار خطاهای پزشکی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۶ ورود وزارت بهداشت به موضوع وقایع ناخواسته جدی شده است، افزود: در همین راستا سامانه‌ای برای ثبت تعداد خطاهای پزشکی در کشور راه‌اندازی شده است که از سال ۹۷ تا ۲۲ مرداد ماه امسال ۹ هزار و ۲۲۵ مورد وقوع خطا در این سامانه به ثبت رسیده است و مراکز درمانی باید نسبت به ثبت خطاهای پزشکی اهتمام بیشتری داشته باشند.

کارشناس وقایع ناخواسته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رویکرد این وزارتخانه در مقابل خطاهای پزشکی را رویکرد اعتماد و امنیت دانست و افزود: در گام نخست برنامه هیچ برخوردی با مراکز درمانی پرخطا انجام نمی گیرد چراکه هدف ما در ابتدا تشویق مراکز درمانی به شفاف‌سازی و صداقت کاری است تا بتوان آمار دقیقی از وضعیت وقایع ناخواسته و خطاهای پزشکی در کشور بدست آوریم.

شاه‌محمدی، افزایش تعداد شکایات مردمی از خطاهای پزشکی را عامل اصلی شروع برنامه وقایع ناخواسته عنوان کرد و گفت: تلاش شده تا از سال ۹۶ با مداخله سریع به موضوع از رشد چنین روندی جلوگیری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا رابطه دهانی از نظر اهل سنت جایز است؟