عملیات بزرگترین کارخانه کنسانتره هماتیتی کشور آغاز شد


عملیات بزرگترین کارخانه کنسانتره هماتیتی کشور آغاز شد

بندرعباس-ایرنا- علمیات اجرایی بزرگترین کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن هماتیتی کشور عصر یکشنبه با حضور سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و استاندار هرمزگان در روستای رضوان بندرعباس آغاز شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در آیین آغاز به کار این طرح بزرگ گفت: ۸ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه ریالی برای احداث این کارخانه بزرگ اختصاص یافته است.

خلیل قاسمی در مراسم بهره برداری ازاین طرح صنعتی افزود: کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن هماتیتی شرکت پدیده کاوش ایرانیان رضوان بندرعباس با ظرفیت ورودی ۲ میلیون تن سنگ آهن خام و خروجی محصول یک میلیون تن با عیار آهن ۶۲ و ۶۵ درصد است.

وی بیان داشت: با بهره برداری کامل از این کارخانه زمینه اشتغال مستقیم ۴۳۰ نفر فراهم می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اظهار داشت: یکی از اقدام های مهم کارخانه یادشده، انشعاب آب و آغاز عملیات احداث خط لوله انتقال آب به‌ طول ۹ و نیم کیلومتر با ظرفیت یک میلیون مترمکعب درسال بود که با هزینه ۱۱۰میلیارد ریال انجام شد.

قاسمی افزود: خرید انشعاب و احداث خط انتقال برق به‌ طول ۱۶ کیلومتر و تجهیزات مرتبط با خط انتقال برق با هزینه ۹۵۰ میلیارد ریال و احداث جاده آسفالت کارخانه به‌ طول ۶ کیلومتر با هزینه ۴۰میلیارد ریال از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این کارخانه است.

وی یادآور شد: در بخش تجهیزات خارجی نیز انعقاد قرارداد سفارش ساخت و پیش پرداخت تمامی تجهیزات خارجی کارخانه از کشورهای ترکیه و چین با هزینه ۸ میلیون یورو (۲میلیون یورو به‌عنوان پیش پرداخت) همزمان با سفارش ساخت پرداخت شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان ادامه داد: عملیات سویل کارخانه با حجم ۱۰هزار مترمکعب بتن ریزی و انعقاد قرار ساخت سوله اصلی کارخانه و تجهیزات ساخت داخل کارخانه با سازندگان داخلی به میزان ۳۵۰ میلیارد ریال نیز توسط شرکت یادشده صورت گرفت.

قاسمی اضافه کرد: طول دوره احداث کارخانه کنسانتره هماتیتی به همراه باطله برداری و آماده سازی معدن سنگ آهن رضوان ۱۸ ماه طول می‌کشد.

فرآوری وتولید یک میلیون تن کنسانتره آهن با عیار ۶۲ و ۶۵ درصد، تامین خوراک کارخانه‌های گندله سازی مادکوش هرمزگان و تولید محصولات صادرات محور از شاخص‌های مهم کارخانه کنسانتره سنگ آهن هماتیتی معدن رضوان است.

سنگ آهن نوعی سنگ معدنی حاوی رگه‌های آهن است که با فرآیند ذوب و احیا، آهن آن جدا می شود.سنگ آهن یکی از فراوان‌ترین عناصر فلزی موجود در زمین است که اکسید آن حدود ۵ درصد از پوستهی زمین را شامل میشود.

کانی‌های معدنی رایج سنگ آهن شامل هماتیت با ۷۰ درصد آهن و مگنتیت با ۷۲ درصد آهن است. میانگین عیار آن در یک کانی آهن حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد است.

امروزه آهن و فولاد یکی از اساسی ترین پایه‌های فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی هر کشور را تشکیل می‌دهند و این به سبب نیاز مبرمی انسان‌ها برای پیشبرد اهداف خود در زندگی است.

کرومیت، آهن و منگنز کانی‌های فلزی و سنگ گچ، سنگ آهن، سنگ نمک، سنگهای تزیینی و مصالح ساختمانی از کانیهای غیرفلزی از مهمترین مواد معدنی شناسایی شده در هرمزگان هستند.

۷۱۹۵/۶۰۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !