عملیات بزرگترین کارخانه کنسانتره هماتیتی کشور آغاز شد


عملیات بزرگترین کارخانه کنسانتره هماتیتی کشور آغاز شد

بندرعباس-ایرنا- علمیات اجرایی بزرگترین کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن هماتیتی کشور عصر یکشنبه با حضور سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و استاندار هرمزگان در روستای رضوان بندرعباس آغاز شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در آیین آغاز به کار این طرح بزرگ گفت: ۸ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه ریالی برای احداث این کارخانه بزرگ اختصاص یافته است.

خلیل قاسمی در مراسم بهره برداری ازاین طرح صنعتی افزود: کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن هماتیتی شرکت پدیده کاوش ایرانیان رضوان بندرعباس با ظرفیت ورودی ۲ میلیون تن سنگ آهن خام و خروجی محصول یک میلیون تن با عیار آهن ۶۲ و ۶۵ درصد است.

وی بیان داشت: با بهره برداری کامل از این کارخانه زمینه اشتغال مستقیم ۴۳۰ نفر فراهم می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اظهار داشت: یکی از اقدام های مهم کارخانه یادشده، انشعاب آب و آغاز عملیات احداث خط لوله انتقال آب به‌ طول ۹ و نیم کیلومتر با ظرفیت یک میلیون مترمکعب درسال بود که با هزینه ۱۱۰میلیارد ریال انجام شد.

قاسمی افزود: خرید انشعاب و احداث خط انتقال برق به‌ طول ۱۶ کیلومتر و تجهیزات مرتبط با خط انتقال برق با هزینه ۹۵۰ میلیارد ریال و احداث جاده آسفالت کارخانه به‌ طول ۶ کیلومتر با هزینه ۴۰میلیارد ریال از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این کارخانه است.

وی یادآور شد: در بخش تجهیزات خارجی نیز انعقاد قرارداد سفارش ساخت و پیش پرداخت تمامی تجهیزات خارجی کارخانه از کشورهای ترکیه و چین با هزینه ۸ میلیون یورو (۲میلیون یورو به‌عنوان پیش پرداخت) همزمان با سفارش ساخت پرداخت شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان ادامه داد: عملیات سویل کارخانه با حجم ۱۰هزار مترمکعب بتن ریزی و انعقاد قرار ساخت سوله اصلی کارخانه و تجهیزات ساخت داخل کارخانه با سازندگان داخلی به میزان ۳۵۰ میلیارد ریال نیز توسط شرکت یادشده صورت گرفت.

قاسمی اضافه کرد: طول دوره احداث کارخانه کنسانتره هماتیتی به همراه باطله برداری و آماده سازی معدن سنگ آهن رضوان ۱۸ ماه طول می‌کشد.

فرآوری وتولید یک میلیون تن کنسانتره آهن با عیار ۶۲ و ۶۵ درصد، تامین خوراک کارخانه‌های گندله سازی مادکوش هرمزگان و تولید محصولات صادرات محور از شاخص‌های مهم کارخانه کنسانتره سنگ آهن هماتیتی معدن رضوان است.

سنگ آهن نوعی سنگ معدنی حاوی رگه‌های آهن است که با فرآیند ذوب و احیا، آهن آن جدا می شود.سنگ آهن یکی از فراوان‌ترین عناصر فلزی موجود در زمین است که اکسید آن حدود ۵ درصد از پوستهی زمین را شامل میشود.

کانی‌های معدنی رایج سنگ آهن شامل هماتیت با ۷۰ درصد آهن و مگنتیت با ۷۲ درصد آهن است. میانگین عیار آن در یک کانی آهن حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد است.

امروزه آهن و فولاد یکی از اساسی ترین پایه‌های فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی هر کشور را تشکیل می‌دهند و این به سبب نیاز مبرمی انسان‌ها برای پیشبرد اهداف خود در زندگی است.

کرومیت، آهن و منگنز کانی‌های فلزی و سنگ گچ، سنگ آهن، سنگ نمک، سنگهای تزیینی و مصالح ساختمانی از کانیهای غیرفلزی از مهمترین مواد معدنی شناسایی شده در هرمزگان هستند.

۷۱۹۵/۶۰۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !