خرید گوشی تاشو در سال جاری؛ تجربه‌ای نو یا اشتباهی گران‌قیمت؟


 خرید گوشی تاشو در سال جاری؛ تجربه‌ای نو یا اشتباهی گران‌قیمت؟

صنعت گوشی‌های هوشمند چندین سال دچار تکرار شده بود و پس از یک صبر طولانی، گوشی‌های تاشو که مدت‌ها پیش در مورد آن‌ها صحبت می‌شد، به جایی رسیده‌اند که می‌توانند به طور عمومی عرضه شوند. سامسونگ و هواوی اولین محصولات این‌چنینی را معرفی کرده‌اند و همه منتظر ورود رسمی آن‌ها به بازار هستند؛ اما آیا امسال سال خوبی برای خرید یک گوشی تاشو است؟

صنعت گوشی‌های هوشمند چندین سال دچار تکرار شده بود و پس از یک صبر طولانی، گوشی‌های تاشو که مدت‌ها پیش در مورد آن‌ها صحبت می‌شد، به جایی رسیده‌اند که می‌توانند به طور عمومی عرضه شوند. سامسونگ و هواوی اولین محصولات این‌چنینی را معرفی کرده‌اند و همه منتظر ورود رسمی آن‌ها به بازار هستند؛ اما آیا امسال سال خوبی برای خرید یک گوشی تاشو است؟

گوشی‌های تاشوی سال 2019 را می‌توان دستگاه‌هایی آزمایشی دانست
می‌دانیم که سامسونگ و هواوی اولین گوشی‌های تاشوی خود را به زودی وارد بازار خواهند کرد؛ اما این گوشی‌ها تا الان توسط افراد مختلفی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. هنوز کسی خارج از مجموعه‌های سامسونگ و هواوی و چند رسانه معدود این محصولات را لمس نکرده‌اند و همین مسئله نشان می‌دهد این گوشی‌ها شاید هنوز آن‌قدرها آماده نیستند. هنوز مدتی وقت برای بهبود آن‌ها پیش از عرضه‌ی رسمی وجود دارد اما اکثر فعالیت‌های تحقیق و توسعه و مهندسی پیش از این انجام گرفته و نمی‌توانیم انتظار اعمال تغییر بزرگی در سخت‌افزار پیش از ورود به بازار را داشته باشیم.

 خرید گوشی تاشو در سال جاری؛ تجربه‌ای نو یا اشتباهی گران‌قیمت؟

در همین رابطه بخوانید:
گوشی Galaxy Fold سامسونگ چه زمانی دوباره بازمی گردد؟

بعضی نشانه‌های منفی نیز در مورد اولین تاشوهای هوشمند به گوش می‌رسد. در همایش جهانی گوشی، رسانه‌ها خبر از وجود یک برآمدگی (یا چیزی شبیه به چروک) قابل دیدن در میانه‌ی نمایشگر هواوی مِیت اکس و محل تا شدن آن داده بودند. در نمونه‌ی ساخته‌شده‌ی گلکسی فولد سامسونگ نیز در همان نقطه و البته زیر شیشه‌ی نمایشگر چنین ناهنجاری به چشم می‌خورد. بسیار جالب خواهد بود اگر شرکتی بتواند این مشکل را حل کند یا مِیت اکس و گلکسی فولد بتوانند تا زمان عرضه‌ی نهایی به چنان بلوغی برسند که این ایراد را نداشته باشند.

 خرید گوشی تاشو در سال جاری؛ تجربه‌ای نو یا اشتباهی گران‌قیمت؟

نمایشگر تاشو احتمالاً مشکل‌سازترین قسمت گوشی‌های جدید باشند اما لولاهای جدید که اولین بار برای اضافه کردن قابلیت تا شدن به گوشی‌ها طراحی شده‌اند نیز می‌توانند منشاً مشکلاتی باشند. جا دادن قطعات سخت‌افزاری در داخل یک گوشی به طوری که بتوان آن را خم کرد و طراحی کامل گوشی با محوریت لولا که بتواند قطعات را در کنار هم نگه دارد و کارایی آن‌ها را نیز کاهش ندهد، می‌تواند به اندازه‌ی ساخت نمایشگر OLED خم‌شدنی دشوار و پیچیده باشد.

بخش بزرگی از قابل اطمینان بودن و یکپارچگی گوشی‌های هوشمند امروزی از آن‌جا ناشی می‌شود که تولیدکنندگان توانسته‌اند تعداد قطعات متحرک گوشی را به عدد صفر نزدیک کنند. حالا در حین تلاش برای جا دادن نمایشگر بزرگتر در یک فضای کوچکتر، دوباره تعداد زیادی قطعه‌ی متحرک اضافه شده‌اند که می‌توانند یکپارچگی قطعات را ضعیف کنند.

نمی‌خواهیم بگوییم در گوشی‌های تاشو با لولاهای ضعیف و غیرقابل اعتمادی مواجه هستیم، اما این قطعه کاملاً جدید است و احتمال به مشکل خوردنِ آن (چه در ابتدای استفاده و چه در مدت زمان متوسط و طولانی) بسیار بالا خواهد بود.

یک سال صبر کنید، واقعاً ارزان می‌شود
احتمالاً قیمت اعلام‌شده برای گلکسی فولد و میت اکس را دیده باشید. به ترتیب، 1980 و 2600 دلار که قیمت بسیار بالایی است. مطمئناً سامسونگ و هواوی از این که از اشتیاق شما برای تهیه‌ی یک محصول جدید و متفاوت پول بیشتر درآورند بسیار خوشحال خواهند شد، اما شما باید باهوش‌تر از آن‌ها باشید.

 خرید گوشی تاشو در سال جاری؛ تجربه‌ای نو یا اشتباهی گران‌قیمت؟

در همین رابطه بخوانید:
سامسونگ خطاب به خریداران گلکسی فولد: اگر می خواهید سفارش خود را کنسل کنید!

پس از یک روند طولانی و سخت توسعه، این گوشی‌ها بالاخره به اولین پله رسیده‌اند و می‌توانند وارد بازار شوند. فناوری آن‌ها از جنبه‌های مختلفی مثل نمایشگر، لولا و معماری داخلی به شدت جدید است و بر همین اساس، قیمت آن نیز خیلی زیاد است. این گوشی‌ها آیفون 10 هزار دلاری نیستند؛ این گوشی‌ها بهترین محصول از یک طراحی امتحان‌شده و ثابت‌شده نیستند. چیزی که این‌جا داریم بسیار نامطمئن‌تر و ناقص‌تر است و قیمت آن نیز بسیار بالاتر از حد عادی است.

همه‌ی این‌ها به این معناست که وقتی اولین گام‌های این فناوری نوظهور طی شود، می‌توانیم شاهد حرکت تولیدکننده‌های متعدد دیگر و مشارکت آن‌ها در تولید این گوشی‌ها باشیم. شرکت‌های چینی که در پایین آوردن قیمت نیز شهره هستند، می‌توانند به رواج گوشی‌های تاشو کمک کنند. برای مثال شیائومی همین حالا هم به تبلیغ در مورد یک محصول تاشو می‌پردازد.

 خرید گوشی تاشو در سال جاری؛ تجربه‌ای نو یا اشتباهی گران‌قیمت؟

اگر یک سال صبر کنید، این گوشی‌های نسبتاً آزمایشی 2000 دلاری تبدیل به گوشی‌های تاشوی 1300 دلاری و امتحان پس‌داده خواهند شد. چرا باید عجله کرد؟ فقط کیف پولتان را بسته نگه دارید و اجازه دهید اولین عاشقان فناوری‌های جدید هزینه‌ی امتحان گوشی‌های تاشو را پرداخت کنند. در واقع برای همان افراد مشتاق هم تهیه‌ی نسل بعدی این گوشی‌ها مفیدتر خواهد بود.

به هزینه‌های سنگین تعمیرات فکر کنید
ما هنوز نمی‌دانیم که این گوشی‌های جدید تا چه حد مقاوم خواهند بود، اما احتمالاً از گوشی‌های تختی که در حال حاضر استفاده می‌کنیم، کم‌دوام‌تر باشند. همین حالا هم برای تعمیر یک نمایشگر شکسته‌ی OLED باید هزینه‌های فضایی پرداخت کنیم، حالا به نظرتان تعمیر یا تعویض یک پنل انعطاف‌پذیر OLED هفت اینچی برایتان گران تمام نخواهد شد؟

در مورد گلکسی فولدِ سامسونگ، حداقل می‌توانیم ببینیم که این گوشی به داخل تا می‌شود و نمایشگر اصلی آن تا حدی محافظت می‌شود؛ هرچند باز هم نمی‌دانیم که اگر این محصول برخوردی با زمین داشته باشد، چه اتفاقی برای نمایشگرش می‌افتد. اما نمایشگر میت اکس به بیرون تا می‌شود و کل فضای اطراف گوشی را در بر می‌گیرد. بر همین اساس، احتمال شکستن این صفحه نمایش دو برابر گوشی‌های معمول امروزی می‌شود. گارانتی گوشی احتمالاً آسیب‌هایی را که در استفاده‌ی روزمره ممکن است اتفاق بیفتند را پوشش می‌دهد اما مسلماً در مورد حوادثی مثل سقوط گوشی باید منتظر یک صورت‌حساب میلیونی باشید. ضمن اینکه هنوز هیچ قاب محافظی هم برای گوشی‌های تاشو طراحی نشده است.

 خرید گوشی تاشو در سال جاری؛ تجربه‌ای نو یا اشتباهی گران‌قیمت؟

در طول یک سال، بسیاری از سختی‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی با یک گوشی تاشو مثل چگونه سالم نگه داشتن آن‌ها و جلوگیری از هزینه‌های تعمیر سرسام‌آور مشخص خواهد شد.

نرم‌افزار مطمئناً باگ‌هایی خواهد داشت
بسیاری از تولیدکنندگان در سال‌های اخیر، توانسته‌اند به ثبات خوبی در ارائه‌ی بسته‌های نرم‌افزاری و به‌روزرسانی‌های آن‌ها دست یابند. این اتفاق برای گوشی‌های هوشمند امروزی بسیار مثبت بوده است. حالا با اضافه شدن پیچیدگی‌های یک گوشی تاشو، تک تک اجزاء سیستم که اپلیکیشن‌ها هم جزئی از آن‌ها هستند، باید به‌روز شده و برای هر دو حالت باز و بسته‌ی گوشی، بهینه شوند.

انتقال بین حالت‌های باز و بسته باید توسط اپلیکیشنی که در حال اجرا است درک شود. سامسونگ می‌گوید برای رسیدن به این درک، سخت کار کرده است و حاصل تلاش‌های خود را با عنوان App Continuity یا استمرار اپلیکیشن تبلیغ کرده است. اما چنین حرکاتی معمولاً در گام‌های اول با چالش‌های فراوانی مواجه می‌شوند و بدون باگ نخواهند بود. ضمن اینکه باید به برنامه‌های متعدد دیگری که تحت توسعه‌ی شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی نیستند نیز فکر کنیم. در بهترین حالت نیز تجربه‌ی نرم‌افزاری کار با گوشی‌های تاشو در اولین گام‌ها، شامل توقف و تأخیر در اجرای برنامه‌ها خواهد بود و در حالت بدتر، شاهد ناپایداری و کرش‌های گاه و بیگاه در استفاده از گوشی خواهیم بود.

مدل‌های نسل اول زودتر توسط سازندگان طرد می‌شوند
این یک ایراد بزرگ است. وقتی یک تولیدکننده محصولی بسیار جدید در نوع خود را عرضه می‌کند، مثل اولین آی‌پد اپل یا همین گوشی‌ها که اولین تاشوهای هوشمند دنیا هستند، احتمالاً پشتیبانی طولانی مدتی دریافت نخواهند کرد.

این مسئله به دلایل متعددی رخ می‌دهد. مهمترینِ آن‌ها این است که فناوری استفاده شده در اولین نسل این محصولات فقط به اندازه‌ای خوب است که بتوان آن را به طور عمومی عرضه کرد و آن قدرها برای پشتیبانی از انتشارهای نرم‌افزاری جدید و استفاده از مزایای بسته‌های جدیدتر و توسعه‌یافته‌ترِ نرم‌افزاری جا ندارد.

 خرید گوشی تاشو در سال جاری؛ تجربه‌ای نو یا اشتباهی گران‌قیمت؟

این گزاره حتی برای اولین نسل از محصولات اپل مثل اولین آی‌پد نیز صدق می‌کند. آی‌پدِ اولیه یک دستگاه نوآورانه بود که در زمان عرضه، به سرعت به موفقیت خوبی در بازار دست پیدا کرد، اما پشتیبانی نرم‌افزاری از آن تنها دو سال انجام گرفت. این دستگاه با iOS 3 وارد بازار شد و تنها تا iOS 5 به روز شد. در مقابل، جانشینِ آن یعنی آی‌پد 2، تا پنج سال به‌روزرسانی‌های مختلف را دریافت کرد. بنابراین پس از عرضه‌ی عمومی در سال 2011 با iOS 4، آی‌پد 2 تا سال 2016 به آخرین نسخه‌ی آن زمان یعنی iOS 9 به روز شد. تفاوت پشتیبانی در تنها یک سال اختلاف عرضه، کاملاً مشخص است.

ضمن اینکه پاراگراف پیشین، در مورد اپل نوشته شده که پشتیبانی نرم‌افزاری آن یک الگوی بسیار موفق است. خودتان همین الگوی پشتیبانی از اولین نسل از یک محصول جدید را با نحوه‌ی پشتیبانی شرکت‌هایی مثل سامسونگ و هواوی تطبیق دهید.

 خرید گوشی تاشو در سال جاری؛ تجربه‌ای نو یا اشتباهی گران‌قیمت؟

هدف این مقاله، بدگویی در مورد گوشی‌های تاشو نیست، هدف فقط جلوگیری از صرف هزینه‌ی زیاد و بدون توجیه است. این محصولات جدید بسیار گران هستند اما هنوز هم بخشی از افراد توانایی تهیه‌ی آن را دارند؛ بنابراین بحث در مورد اینکه خرید چنین گوشی‌هایی یک خرید هوشمندانه است یا خیر، اهمیت دارد.

جواب ما به این سؤال، مسلماً «خیر» است. ما هم ابزارهای نوآورانه، جذاب، قدرتمند و پیشرویی مثل میت اکس را می‌بینیم و می‌دانیم که این گوشی‌ها می‌توانند گام بزرگ بعدی در تحول گوشی‌های هوشمند باشند. اما فقط می‌گوییم «الآن» زمان مناسبی برای خرید یک گوشی تاشو نیست. خرید آن‌ها برابر با پرداخت پول گزاف در مقابل یک محصول ناقص و یک نسخه‌ی آزمایشی خواهد بود. برای رسیدن به چنین محصولی، مدت زیادی صبر کرده‌ایم و اضافه کردن یک سال دیگر به این مدت، و در ازای آن داشتن حق انتخاب بین گزینه‌های پرتعداد و به تکامل رسیده‌تر، موجه‌تر به نظر می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس