دستگاه قضا از طرح‌های نخبگان جامعه در راستای کاهش جرم استقبال می کند


دستگاه قضا از طرح‌های نخبگان جامعه  در راستای کاهش جرم استقبال می کند

کرمان - ایرنا- دادستان عمومی و انقلاب کرمان کرمان با تاکید بر اینکه کرمانی ها روحیه مطالبه گری خود را بالا ببرند گفت : دستگاه قضائی این استان از طرح‌های نخبگان جامعه در راستای کاهش جرم استقبال می کند.

به گزارش ایرنا دادخدا سالاری" روز یکشنبه در نشست هم‌اندیشی با اساتید حقوق دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی کرمان با اشاره به این مطلب که دانشگاه مبدا، منشاء و محل تحولات کشور است، گفت: با توجه به فرمایشات آیت‌الله رئیسی مبنی بر ضرورت تحول در دستگاه قضایی کشور، باید از ظرفیت دانشگاه‌ها و نخبگان در جهت تحقق این هدف استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشگاه ها و دستگاه‌ها هر کدام به صورت جزیره ای و جداگانه عمل می‌کنند، تصریح کرد:همانگونه که دانشگاه در انتزاع خوب کار می‌کند، باید در عالم عینی و در سطح جامعه نیز این ایده‌ها و پژوهش ها عملیاتی شوند، زیرا می بینیم این تلاش‌ها و طرح‌ها وارد دستگاه قضا نمی‌شوند که بخشی از این عدم تعامل مربوط به دستگاه قضا است زیرا دستگاه قضا در برخی موارد به‌صورت سنتی حرکت می‌کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمان عدم تعامل مناسب دانشگاه با دستگاه قضایی را یک خلاء دانست و تصریح کرد: متاسفانه هر ساله نسبت به سال قبل شاهد افزایش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی و متناسب به آن ورودی به زندان‌ها هستیم؛ بنابراین باید از طرح‌های نوین دانشگاه برای کاهش ورودی های پرونده‌های قضایی استفاده کنیم.

سالاری با بیان این مطلب که ایده‌های بسیار خوبی از سوی افراد و اساتید مطرح می‌شود اما این عدم تعامل دستگاه قضا و دانشگاه منجر به این شده است که در مرحله اجرا دچار مشکل شود.

وی به آمار ورودی‌ مراجعان به دادسرای کرمان اشاره کرد و گفت: در سال‌های ۹۵ حدود ۶ هزار نفر به دادسرای کرمان مراجعه کرده‌اند این در حالی است که تعداد قضات در این دادسرا ۳۰ نفر بود در نتیجه هر قاضی روزانه پاسخگوی حدود ۲۰۰ مراجعه کننده بوده است ضمن آنکه در طی یک روز حدود ۱۶ پرونده نیز قضات باید بررسی کنند.

وی از کار زیاد قضات سخن گفت و اظهار داشت: باتوجه به حجم بالای مراجعات به دستگاه قضا، بنابراین قضات فرصت مناسب برای ریشه‌یابی آسیب‌ها را ندارند که در اینجا متوجه نقش مهم دانشگاه‌ها می‌شویم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمان با بیان این مطلب که در سال گذشته حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر در زندان‌های استان به‌سر می‌بردند، عنوان کرد: میزان تحصیلات ۵۹ درصد این زندانیان زیر دیپلم، ۳۱ درصد دیپلم، ۷ درصد فوق دیپلم و ۳ درصد لیسانس و بالاتر بوده است باید مدنظر داشت که ۱۰ درصد زندانیان استان کرمان تحصیلات دانشگاهی دارند

سالاری با بیان اینکه میزان مطالبه گری در بین اهالی دانشگاه در استان کرمان کم است، بیان کرد: دانشگاهیان و نخبگان جامعه باید مظهر مطالبه گری در جامعه باشند.

این مقام ارشد قضائی در استان کرمان از نقش وکلا در دادرسی‌ها سخن به میان آورد و بیان کرد: وکلا در کنار قضات و به عنوان یکی از ارکان جلوبرنده پرونده ها می توانند در کاهش ورودی و رفع اطاله دادرسی نقش خوبی ایفا نمایند.

معاون حقوق عامه دادستان کرمان نیز در این نشست هم‌اندیشی با اشاره به سند تحول قوه قضائی، گفت: این سند دارای سرفصل‌های مختلف است و همه سرفصل‌ها برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت دارند؛ ضمن آنکه دستگاه همکار و متولی در آن مشخص شده است.

"محمدعلی سلیمانی"بیان کرد: با توجه به تعداد زیاد مراجعات به دادسراها، به طورمتوسط زمان پاسخگویی قاضی به مراجعان در روز کمتر از ۱۰۰ ثانیه است، بنابراین کارکنان مجموعه قضا بیش از ظرفیت‌های معمولی یک انسان دارند کار می‌کنند و ضریب فرسودگی آنها با هیچ شغلی قابل مقایسه نیست، اما مراجعه کنندگان با رضایت کامل از دستگاه‌های قضایی خارج نمی‌شوند.

وی با تشریح مراحلی که فرد طی می‌کند تا قاضی شود، گفت: مطالبه‌گری زمینه پاسخگویی و پاسخگویی، لازمه شفافیت وشفافیت را مهمترین راهبرد یک جامعه در کاهش جرم است اما متاسفانه روحیه مطالبه‌گری در استان کرمان کم رنگ است.

معاون حقوق عامه دادستان کرمانبیان کرد: اینکه روزی چند پرونده به قاضی ارجاع داده می‌شود یک دغدغه برای دستگاه قضا و یک دردمندی برای جامعه است لذا برای حل این موضوع اگر نظام حقوقی ما نیاز به تغییر دارد، کجا باید این تغییر احصا شود و اگر نظام قضایی نیاز به تغییر دارد، نیز کجا باید این اتفاق بیفتد؟ بنابراین دانشگاه‌ها باید به این سولات جواب دهند.

سلیمانی برلزوم حل مشکلات به صورت ریشه‌ای تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه رسالت دانشگاه آگاهی‌بخشی است، بنابراین دانشگاه باید به خدمت فرهنگ و دانایی‌ها عمومی مردم بیاید و این رسالت خود را محدود به دانشجویان خود نکند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جایی وجود دارد تا مردم از طریق آن بدون گرفتار شدن در بروکراسی اداری، مطالبه‌گری کنند؟ اظهارداشت: سامانه «سجام» اطلاعات را دریافت و پالایش می‌کند و به مجموعه‌های مربوطه ارسال می‌کند همچنین مردم به صورت شفاهی در حوزه معاونت حقوق عامه یا پیشگیری یا امنیتی نیز می‌توانند شکایات خود را ارایه دهند.

۷۴۴۰ / ۵۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت