قانون مبارزه با موادمخدر تا پایان سال جاری اصلاح می‌شود


قانون مبارزه با موادمخدر تا پایان سال جاری اصلاح می‌شود

کرمانشاه - ایرنا - دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر از اصلاح قانون مربوط به مبارزه با موادمخدر تا پایان امسال خبر داد و گفت: با اصلاح این قانون می‌توان به اهداف موردنظر شورا که پیشگیری و مبارزه است، دست یافت.

سردار اسکندر مومنی عصر یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در سرسرای تدبیر استانداری به جلسه هفته گذشته ستاد مرکزی مبارزه با موادمخدر به ریاست رئیس جمهوری اشاره کرد و افزود: این نشست سه مصوبه داشت که یکی از آنها اصلاح قانون بود.

او گفت: با حضور مسئولان قضایی، انتظامی و با نظر استانداری‌ها و نظرخواهی از آنها، قانون مبارزه با موادمخدر را بررسی کردیم و اصلاح آن مورد موافقت قرار گرفت.

مومنی، قانون فعلی را چرخه باطل و معیوبی دانست که منجر به پیشگیری و کاهش معتادان ندانست و تصریح کرد: براساس قانون فعلی یک معتاد را یک تا سه ماه و در صورت ضرورت و داشتن شرایط تا ۶ ماه می توانیم در مراکز بازپروری نگهداری کنیم که ممکن است این موضوع برای یک نفر که تازه مصرف موادمخدر را شروع کرده جواب بدهد اما در مورد معتادان متجاهری که به آخر خط رسیده اند سه ماه کفایت نمی کند و از این رو نیاز به اصلاح قانون داریم.

وی همچنین به مبارزه با خرده فروشان نیز اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر اگر ما معتادان متجاهر را جمع آوری نکنیم خرده فروش برای فروش مواد خود دنبال گروه های دیگری و این به سراغ جوانان و نوجوانان خواهد رفت که بازار خودش را داشته باشد و از این رو خرده فروشان را هم باید جمع آوری کنیم و در این بخش هم نیاز به اصلاح قانون داریم.

وی با بیان اینکه پیشنهاداتی در این ارتباط شده و روسای هر سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم اهتمام جدی به این موضوع دارند و امیدواریم امسال شاهد اصلاح قانون باشیم.

مومنی، موضوع معتادین متجاهر را مورد تاکید ستاد مرکزی دانست و با بیان اینکه این موضوع در اولویت کوتاه مدت ستاد است، گفت: با اصلاح قانون معتادان متجاهر را ساماندهی می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه معتادان موجود را با اصلاح قانون تا پایان امسال و سال آینده ساماندهی می کنیم، اظهار داشت: براساس مصوبه ستاد مرکزی ۸۰ تا ۹۰ درصد معتادان متجاهر پایان امسال در کشور ساماندهی می شوند.

دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه مصوبه اصلی ستاد مرکزی مبارزه با موادمخدر را اجرای طرح «یاریگران زندگی» اعلام کرد و گفت: در این طرح تمرکز اصلی بر اقدام های پیشگیرانه است.

سردار مومنی با بیان اینکه راه احل اصلی در مبارزه با مواد مخدر در قالب طرح یاری گران زندگی باید اجرا شود، گفت: گفتمان پیشگیری از اعتیاد باید به یک گفتمان مسلط در جامعه تبدیل شود و همه جامعه و نهادهای فرهنگساز و گروه های مرجع و تصمیم سازان این موضوع را اولویت قرار بدهند.

او اعتیاد را منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله طلاق ها، قتل ها و سایر جرایم دانست و اضافه کرد: منطق و تدبیر به ما حکم می کند که بازدارندگی و صیانت درونی باید ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مبارزه با مواد مخدر کشورهای مختلفی راه های گوناگونی را رفته اند و به نتیجه نرسیده اند، گفت: برخی از کشورها مثل آمریکا، مکزیک و هلند مصرف مواد مخدر را آزاد کردند که نتیجه آن چند برابر شدن تعداد معتادان در آن کشورها بود.

وی با تاکید بر اینکه غیر از بازدارندگی و صیانت درونی گریز دیگری نداریم، گفت: حوزه پیشگیری با اولویت خانواده بزرگ آموزش و پرورش، دانشگاهها و نهادهای فرهنگساز باید تقویت شود.

وی توضیح داد که تفاهم نامه های مجزایی با وزارتخانه ها در راستای این طرح منعقد می شود و ما هم در ستاد مرکزی از هر ایده نویی را در زمینه پیشگیری حمایت می کنیم.

او با بیان اینکه در کرمانشاه نیز در بسیاری از حوزه ها از جمله امحاء موادمخدر خوب عمل شده است، گفت: انتظار داریم در جلب کمک های مردمی و مشارکت سازمان های مردم نهاد نیز بیشتر در استان فعالیت شود.

وی افزود: خیلی از مردم حاضر هستند در زمینه مبارزه با موادمخدر کمک کنند اما ساختار و بسترش فراهم نیست.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که براساس آمارها حدود ۶۰ هزار معتاد به مواد مخدر در استان شناسایی شده است.

۳۰۳۳/۸۰۶۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته