ضعف بایگانی سبب تاخیر مراجعه 20 ساله تعدادی از مستاجران به اوقاف تفت شد


ضعف بایگانی سبب تاخیر مراجعه 20 ساله تعدادی از مستاجران به اوقاف تفت شد

یزد- ایرنا - رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تفت با اشاره به اهمیت پرداخت اجاره موقوفه در ماموریت‌ها، گفت: تاریخ سند اجاره ملک بر حسب نوع رقبه 2 تا سه ساله است در حالی که تعدادی از مستأجران از 20 سال قبل برای پرداخت اجاره بها مراجعه نکرده‌اند، این ضعف ناشی از سیستم بایگانی اداره بود که با تغییر تمام پوشه‌ها، اطلاعات به روز می‌شود.

حجت الاسلام محمدعلی فلاح تفتی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد اجاره تفت مربوط به اراضی کشاورزی است، تاکید کرد: این شهرستان چهار هزار و ۲۸۰ رقبه و افزون بر یک هزار و ۸۰۰ مستأجر دارد و برقراری تماس با تمامی این افراد زمان بر بود و با طراحی سامانه ارتباط کار تسهیل شد.

وی افزود: با بررسی‌ها مشخص شد یکی مشکلات نبود کارشناس متخصص است که از ۲ کارشناس رسمی و متخصص در این ارتباط دعوت شد تا وضعیت باغ‌ها، نحوه رسیدگی به ملک و میزان آثار خشکی را بررسی کنند.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی کارشناسان مشخص شد ۶۰ درصد مستأجران املاک کشاورزی از شیوه‌ سنتی که هزینه بر است استفاده می‌کنند و این مساله سبب دلسردی آنها شده است.

وی با بیان اینکه این اداره ردیف بودجه دولتی ندارد و از لحاظ درآمد وابسته به پرداخت اجاره موقوفه است تاکید کرد: بر این اساس نیاز است تا اسناد اجاره اوقاف به روز باشد و اداره‌هایی موفق است که اطلاعات اسناد آن مرتب و به روزرسانی باشد.

وی به اهمیت به روز رسانی اطلاعات مستأجران اشاره کرد و یادآور شد: برای اولین بار جهت ارتباط مستمر به آنها سامانه پیامکی و سامانه صوتی راه اندازی شد که سامانه ابتکاری شهرستان در سطح استان اجرایی شده است.

به گزارش روز یکشنبه اداره اوقاف و امور خیریه تفت ،فلاح به اقدام این اداره در تنظیم برگه اجاره اشاره کرد و گفت: وضعیت پرونده‌ها به گونه‌ای بود که غالب اطلاعات دست نویس بود که به ابتکار این اداره فرم‌هایی تنظیم شد که مورد استقبال اداره کل اوقاف یزد قرار گرفت و به بقیه شهرستان‌های استان ابلاغ شد.

وی برنامه‌های این اداره را تغییر الگوی کشت زمین‌های وقفی تا پایان سال ۹۸ بر اساس نظر کارشناسان، کشت زعفران، زیره سبز، گیاهان دارویی و جایگزینی درختان پربازده خبرداد .

رئیس اداره اوقاف تفت در مورد همکاری نکردن مستأجران گفت: آنها را دعوت به تغییر الگوی کشت خواهیم کرد در صورت عدم همراهی اجاره ملک مورد نظر تمدید نخواهد شد.

وی از شیوع آفت مگس مدیترانه ای در تعدادی از باغ‌های وقفی و عدم همراهی برخی مستأجران خبر داد و گفت: طبق تفاهم نامه‌ای که با مدیریت جهاد کشاورزی منعقد گردید ،مقرر شد چنانچه در بازدید کارشناسان مشخص شد مستأجر مبارزه جدی با آفت نداشته است، اجاره تمدید نخواهد شد.

حجت الاسلام فلاح اضافه کرد: برای شهر تفت و روستای اسلامیه فرمی در حال طراحی است که در صورت مراجعه مستأجر تأییدیه جهاد کشاورزی مبنی بر مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای الزامی است.

وی از افزایش بهره‌وری زمین‌های کشاورزی و ساماندهی اجاره بها املاک را سبب بالا رفتن درآمدهای این اداره عنوان کرد و گفت: بر اساس درآمد می‌توان بهتر به اجرای نیت واقفان پرداخت.

به گفته فلاح بر اساس نظر ناظران ملی اداره اوقاف تفت رتبه اول استان را در بحث اجاره کسب کرده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تفت بدون اشاره به آمار گفت: بالاترین تعداد موقوفه غدیر استان و متنوع ترین نیات آن مربوط به این شهرستان است.

وی همچنین از برگزاری جشن غدیر و تجلیل از سادات در امامزادگان شهرستان، حرکت دسته شادی با حضور سادات در شهر تفت، روستاهای بنادکوک دیزه، نصرآباد و رشکوئیه خبر داد.

تفت و مهریز از جمله ۲ شهرستان خوش آب و هوای استان یزد است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری تفت در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

۲۰۴۷/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی