آفرود؛ تیغ 2 لبه ای که نیازمند ساماندهی است


آفرود؛ تیغ 2 لبه ای که نیازمند ساماندهی است

رالی آفرود ها در جنگل هیرکانی که قرار بود به بهانه ثبت جهانی این جنگل برگزار شود، با اعتراض سازمان جنگل ها لغو شد. اما آفرود سواری در محیط های طبیعی به دلیل آسیب های وارده به آن حساسیت ویژه ای دارند و باید تصمیم جدی تری برای ساماندهی آن گرفته شود. حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در این باره گفت: اگر آفرود با علم و آگاهی و شناخت از...

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با بیان اینکه آفرود مانند یک تیغ 2 لبه معایب و مزایایی برای محیط زیست کشور به دنبال دارد، گفت: هیچ قانونی در کشور برای کنترل آفرود وجود ندارد.

رالی آفرود ها در جنگل هیرکانی که قرار بود به بهانه ثبت جهانی این جنگل برگزار شود، با اعتراض سازمان جنگل ها لغو شد. اما آفرود سواری در محیط های طبیعی به دلیل آسیب های وارده به آن حساسیت ویژه ای دارند و باید تصمیم جدی تری برای ساماندهی آن گرفته شود.

حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در این باره گفت: اگر آفرود با علم و آگاهی و شناخت از محیط زیست انجام نشود، خسارات بسیاری به همراه خواهد داشت؛ به خصوص در محیط های کویری، چرا که بازسازی طبیعی این محیط ها با کندی اتفاق می افتد و جبران تخریب های وارده سال ها زمان می برد.

حتی رد یک ماشین هم ممکن است در محیط های طبیعی با کندی اصلاح شود؛ بنابراین لازم است فعالیت های این چنینی با دقت و حساسیت بیشتری انجام گیرد.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به رایزنی هایی که برای قانونمند کردن فعالیت آفرود در کشور انجام شده است، اظهار داشت: سال گذشته نشستی را با مسئولان کانون اتومبیلرانی و جهانگردی داشتیم و در آن جلسه تصمیم گرفتیم همکاری هایمان در این زمینه تبدیل به تفاهم نامه شود تا با تدوین دستورالعمل های مورد نیاز فعالیت های آفرود در کشور ضابطه مند دنبال شود.

برای تهیه دستورالعمل باید تفاوت های اکوسیستمی در محیط های جنگلی، بیابانی و نیمه بیابانی مدنظر قرار گیرد. از سال گذشته تاکنون هنوز نتوانسته ایم تفاهم نامه مدنظرمان را به امضا برسانیم.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه آفرود مانند یک تیغ دو لبه معایب و مزایایی برای محیط زیست کشور به دنبال دارد، ابراز داشت: آفرود بازان در حوادث و بحران های طبیعی همانند آتش سوزی ها به کمک محیط زیست می آیند.

ظهرابی با تاکید بر اینکه هیچ قانونی در کشور برای کنترل آفرود وجود ندارد، گفت: غیر از مناطق حفاظت شده محیط زیست به خصوص سایت ها و پارک های ملی که ملزم به کسب مجوز هستند تمامی مناطق برای ورود بی قانون آفرود بازان آزاد است.

در مناطق تحت حفاظت محیط زیست، مجوزها با شرایط خاص و با تعیین مسیر مشخص برای حرکت ماشین های آفرود صادر می شود و اگر برخلاف این مجوز، آفرود بازان از مسیر خارج شوند و نیروهای محیط بانی این مسأله را گزارش کنند، تیم متخلف در لیست سیاه قرار می گیرد و دیگر به او مجوز داده نمی شود.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست تأکید کرد: این سختگیری ها در مناطق بیابانی و کویری که با ضعف پوشش گیاهی مواجهند بیشتر است. چرا که با توجه به اقلیم خاص این مناطق آفرود خسارات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

ظهرابی همچنین از مذاکرات مشترک میان سازمان محیط زیست، میراث فرهنگی و کانون اتومبیلرانی و جهانگردی گفت: این فعالیت ها باید مدنظر کمیته طبیعت گردی قرار گیرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری فارس » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هشدار طغیان رودخانه‌ها در 3 استان