ردپاهای فرهنگی خود را در استان‌ها بیشتر کنید


ردپاهای فرهنگی خود را در استان‌ها بیشتر کنید

وزیر ارشاد گفت: باتوجه به وظایفی که اخیرا در حوزه‌های مختلف به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول شده است باید تلاش کرد تا ردپای ادارات استانی بیشتر شود و استانداران و مدیران استانی ادارات ما را مرجعیت فرهنگی استان بدانند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «سید عباس صالحی» در دیدار با مدیران جدید استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اداره کل استان‌های وزارت متبوع به مرور زمان دچار یک تقلیل درجه شده‌اند، اظهار داشت: در کنار این تنزل درجه وضعیت مالی ادارات نیز شرایط را سخت‌تر کرده است، متاسفانه در استان‌ها به ادارات ما به عنوان ادارات درجه دو و سه نگاه می ‌شود و این اتفاق خوبی نیست.

وی ادامه داد: تنها جایی که جایگاه ادارات استانی ما به خوبی دیده می‌شود شورای فرهنگ عمومی است که دبیرخانه آن در استان‌ها با ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی است و می‌توان با استاندار و نماینده ولی‌فقیه ارتباط برقرار کرد، در این وضعیت باید سهم خود را در استان بالا ببریم و مرجعیت فرهنگی استان با ما باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تشکیل شورای اطلاع‌رسانی استانی تاکید کرد: این شورا قرار است با دبیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها تشکیل شود، درست است هر وظیفه‌ای امکانات خود را می‌خواهد اما این موضوع خطوط ارتباطی ما با استان را بالا می‌برد.

صالحی با اشاره به امضای تفاهم‎نامه همکاری با مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: براساس این تفاهم‌نامه ریاست کارگروه فضای مجازی در استان‌ها برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بنابراین وظیفه‌ دیگری در استان برعهده ما خواهد بود.

وی در ادامه گفت: در موضوع مهندسی فرهنگی نیز برای اینکه ساختار جدیدی شکل نگیرد قرار است شورای فرهنگ عمومی استان مسئولیت آن را برعهده داشته باشد که دبیرخانه آن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

ردپاهای فرهنگی خود را در استان‌ها بیشتر کنید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: شورای گفتمان اقتصاد مقاومتی که جدیدا تشکیل شده است نیز مسئولیت آن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که حوزه‌های مرتبط با فرهنگ و اقتصاد در آن مطرح است، باتوجه به مسئولیت‌های جدیدی که برعهده وزارت متبوع گذاشته شده است باید حضور خود را در استان‌ها بیشتر کنیم تا استاندار و مدیران استانی این موضوع را احساس کنند.

صالحی ادامه داد: ادارات کل استانی هم در سطح ملی و هم منزلت اجتماعی باید جای پای محکمی پیدا کنند و اگر امکانات ما کم است امری زودگذر است و می توان پویا شد، به همین منظور در مورد شورای اطلاع‌رسانی استانی و فضای مجازی که نیازمند تغییر یا تقویت نیرو است باید سریعا اقدامات لازم انجام شود تا دبیرخانه آنها کار خود را باقوت شروع کنند.

وی تصریح کرد: مرجعیت علمی قوه فرهنگ استان باید ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد تا مدیران، استانداران و نخبگان استانی در مورد داده‌ها و اطلاعات و آمار فرهنگی استان مرجعیت را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بدانند. البته این موضوع نیازمند یک زمینه تحقیقاتی و داده‌های آماری است.

عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در گردآوری اطلاعات و برش‌های اطلاعاتی موظف است که در سطح استانی آمارهای خام و تحلیل‌های ثانویه را داشته باشد، پاره‌ای از پروژه‌های استان را با نظرسنجی‌های خود درگیر کنیم، کارهایی که در سطح ملی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌ها انجام می‌شود باید به عنوان یک ‌برش استانی استفاده شود.

صالحی خاطرنشان کرد: ارتقای منزلت ساختاری و کارکردی باید به خوبی در استان‌ها شکل بگیرد، ارتقای منزلت کارکردی از سوی مسئولین استان باید حس شود، درواقع آنها باید در کارکردها حس کنند که حضور آنها هم نیاز است و مدیران ما تحلیل‌های تازه دارند و از این رو به کمک اداره استان بیایند.

وی در پایان درخواست کرد: مدیران استانی باید یک کتابخانه تخصصی آمار فرهنگ و هنر استان را در دفاتر خود داشته باشند تا موضوعات اجتماعی و فرهنگی استان روزآمدتر شود.

ردپاهای فرهنگی خود را در استان‌ها بیشتر کنید

پایان پیام/523

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور