ساماندهی محوطه سرو کهنسال مهریز آغاز شد


ساماندهی محوطه سرو کهنسال مهریز آغاز شد

یزد - ایرنا - برای نخستین بار طرح ساماندهی محوطه سرو کهنسال محله منگاباد مهریز از سوی شهرداری و با همکاری شورای اسلامی این شهر آغاز شد.

این طرح شامل حصار کشی ، جمع آوری محوطه سنگ و موزائیک فرش و سایر تأسیسات تا شعاع ۳۰ متری اطراف درخت است.

در اجرای این طرح نسبت به جمع‌آوری تاسیسات غیر استاندارد موجود اقدام و به جای آن از خاک مناسب استفاده می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مهریز گفت: این عملیات توسط واحد سبز شهرداری و با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان انجام می‌شود.

مهدی زارع روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از مطالبات مردم و مسافران، رسیدگی به این محل و نگهداری سرو کهن سال و تاریخی است.

وی ادامه داد: بر اساس اولویت با همت و حمایت برخی دستگاه‌های اجرایی و اهالی محل نسبت به آغاز ساماندهی محوطه سرو اقدام شده است.

سرو کهنسال منگاباد مهریز بیش از ۳۰ متر ارتفاع و هفت متر قطر دارد که به گفته اهالی محل به علت توفان شدید تعداد زیادی از شاخه‌های آن شکسته شده است .
این درخت در میانه محله تاریخی منگاباد در بافت قدیم و در جوار جاده ترانزیت تهران، بندرعباس قرار دارد که سالانه میزبان تعداد زیادی از مسافران و میهمان داخلی و خارجی است.
مردم محله منگاباد اعتقاد دارند ،این سرو زیبا و تاریخی را فردی به نام« منگ» در کنار قنات اصلی محله غرس کرده و طی این سال‌ها همچنان با نشاط به حیات خود ادامه می‌دهد.
به گفته مردم منگاباد سال ۱۳۴۰خورشیدی ،وزش توفان شدید و نبود حصار در کنار این درخت و با شکسته شدن تعدادی از شاخه‌های درخت ۱۰ متر از ارتفاع آن کاسته شده است.
سرو مهریز به عنوان دومین موجود زنده استان بعد از سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه سالانه پذیرای گردشگران زیاد از سراسر کشور است و در اسفندماه ۱۳۸۴ به ثبت آثار ملی رسیده است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

۷۵۳۶/ ۲۰۴۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !