دانشگاه علمی کاربردی خیز محکمی برای آموزش مهارت محور برداشته است


دانشگاه علمی کاربردی خیز محکمی برای آموزش مهارت محور برداشته است

تبریز- رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی گفت: این دانشگاه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق ‏تولید داخلی، خیز محکمی برای آموزش مهارت محور برداشته است.‏

به گزارش خبرنگار مهر، فرزان قالیچی ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت: وظیفه اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای آموزش مهارت محور است به خصوص در شرایط کنونی کشور که بارها مقام معظم رهبری نیز بر روی اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی تاکید کرده اند، لزوم کسب مهارت بیشتر خودنمایی می کند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم تولید داخلی با کیفیت داشته باشیم، نیاز به افرادی با مهارت بالا داریم که متاسفانه مراکز علمی در بخشیدن این توانایی به دانشجویان موفق نبوده اند که دانشگاه علمی کاربردی سعی در ایجاد این نوع مهارت ها به جوانان دارد.

قالیچی کیفیت بخشی به فرآیند آموزشی را از اهداف مهم دانشگاه دانسته و گفت: برگزاری صحیح امتحانات و جلوگیری از بروز هر گونه ابهام در آن از جمله اقدامات در راستای کیفیت بخشی به فرایند آموزشی بوده به گونه ای که تا قبل از سال ۹۵، بازدید از حوزه های امتحانی در طول یک سال ۲۲ مورد بوده اما در سال گذشته این تعداد به ۱۵۸ بازدید رسید.

وی درصد قبولی در امتحانات دانشگاه را به میزان ۹۸ درصد دانسته و گفت: در راستای برگزاری با کیفیت دوره ها، سعی در حرکت به سمت مهارتی شدن واقعی داریم هر چند با کمال جرات معترف هستیم که دانشگاه در راستای ماموریت اصلی، از هدف و نتیجه قابل قبول فاصله دارند که باید در پی پر کردن خلاهای موجود باشیم.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ادامه داد: این دانشگاه از بابت شیوه تدریس و اساسنامه در کشور در درجه بالایی قرار دارد و اگر کم و کاستی وجود دارد به دلیل درست عمل نکردن به قوانین و اسانامه موجود است.

توجیه مدیران دانشگاه برای مهارت بخشی به فرآیند آموزشی

وی با بیان اینکه در این دانشگاه در کنار مباحث نظری، بحث های مهارتی نیز اهمیت ویژه ای دارد، گفت: بحث مهارتی برای دانشگاه اهمیت بالایی دارد و اگر این بخش مهارتی در دانشگاه وجود نداشته باشد مثل سایر دانشگاه های کشور خواهیم بود که در این راستا تمامی مدیران مراکز آموزشی توجیه شده اند.

قالیچی ادامه داد: تعداد مراکز این دانشگاه نسبت به سال های گذشته کاهش یافته و هم اکنون به ۱۸ مورد رسیده تا نظارت بر روی آن ها بیش از پیش انجام شود.

دانشگاه علمی کاربردی خیز محکمی برای آموزش مهارت محور برداشته است

وجود ۲۱۸ کد رشته محل در دانشگاه علمی کاربردی استان

وی با اشاره ای به تعداد کد رشته محل های دانشگاه گفت: در مقطع کاردانی ۷۸ و در مقطع کارشناسی ۱۴۰ کد رشته محل داریم که جمع آن ها به ۲۱۸ مورد می رسد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان با اشاره ای به تعداد دانشجویان دانشگاه گفت: در مقطع کاردانی سه هزار و ۴۷۶، در کارشناسی دو هزار و ۷۹۲ و مجموعا شش هزار و ۲۶۸ دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تحصیل می کنند.

وی در خصوص تعداد دانش آموختگان دانشگاه نیز گفت: در مقطع کاردانی ۴۴ هزار و ۷۵۴، کارشناسی ۲۶ هزار و ۳۲، در کارشناسی ارشد ۴۸ و مجموعا ۷۰ هزار و ۸۳۴ نفر دانش آموخته این دانشگاه هستند.

۱۰۶۵ مدرس فعال در دانشگاه

قالیچی همچنین تعداد مدرسان فعال دانشگاه را هزار و ۶۵ نفر دانست.

وی ادامه داد: از آن جایی که دانش آموزان نظام آموزشی جدید از امسال وارد دانشگاه ها خواهند شد، پیش بینی می شود امسال تعداد دانشجویان دانشگاه افزایش داشته و همچنین سن دانشجویان ورودی کاهش داشته باشد.

دانشگاه علمی کاربردی خیز محکمی برای آموزش مهارت محور برداشته است

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گفت: نسبت تعداد دانشجویان کاردانی به تعداد دانشجویان کارشناسی در دانشگاه باید ۷۰ به ۳۰ باشد اما در شرایط فعلی ۶۰ به ۴۰ هستیم.

فعالیت شش مرکز در شهرستان های استان

وی تعداد مراکز شهرستانی این دانشگاه را شش مرکز دانسته و گفت: بقیه مراکز در خود تبریز قرار دارند.

قالیچی، دانشگاه جامع علمی کاربردی استان را دبیر منطقه سه کشوری در منطقه شمالغرب دانسته و گفت: برای دومین سال متوالی، منطقه سه به عنوان منطقه نمونه کشوری انتخاب شده است.

وی در خصوص جذب مدرسان این دانشگاه نیز گفت: دومین دوره جذب مدرس سال قبل در شهریور ماه برگزار شد تا نویدی بر انتخاب اساتیدی با صلاحیت علمی بالا باشد.

اجرای طرح پالایش مدرسان دانشگاه

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ادامه داد: برای بالا بردن کیفیت آموزشی در دانشگاه طرح پالایش مدرسان دانشگاه عملی شده و ۲۰۰ نفر از اساتید تعدیل شدند، از سوی دیگر هم اکنون ۱۴ درصد از مدرسان این دانشگاه از اعضای هیات علمی دانشگاه ها با مدرک استادیاری به بالا هستند.

دانشگاه علمی کاربردی خیز محکمی برای آموزش مهارت محور برداشته است

وی افزود: با توجه به اعلام دانشگاه مبنی بر طرح ساماندهی مدرسان، افرادی که در راستای این اعلان، مراجعه و پیگیری های لازم را انجام نداده اند از مهر ماه ۹۸ از ادامه تدریس منع می شوند.

قالیچی بر لزوم فرهنگ سازی مناسب برای جامعه و خانواده ها برای تشویق دانش آموزان به سمت آموزش ها و دانشگاه های مهارتی گفت: سالانه افراد زیادی در رشته های نظری به خصوص تجربی پشت کنکور می مانند در حالی که اگر این افراد به دنبال رشته های مهارتی باشند، می توانند اشتغال خود را نیز تضمین کنند.

وی این دانشگاه را دارای بیشترین سهم اشتغال به کار در بین دانشگاه ها دانسته و گفت: ۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه در رشته خود شاغل شده که البته اگر بحث اشتغال در رشته تخصصی مطرح نباشد، می توان گفت ۷۵ درصد دانش آموختگان شاغل هستند.

قالیچی افزود: دانشگاه اخیرا درخواست تشکیل انجمن دانش آموختگان در تمامی مراکز را کرده تا بدین وسیله وضعیت دانش آموختگان رصد شود که تاکنون این انجمن در پنج مرکز به راه افتاده است.


به گزارش خبرنگار مهر، فرزان قالیچی ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت: وظیفه اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای آموزش مهارت محور است به خصوص در شرایط کنونی کشور که بارها مقام معظم رهبری نیز بر روی اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی تاکید کرده اند، لزوم کسب مهارت بیشتر خودنمایی می کند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم تولید داخلی با کیفیت داشته باشیم، نیاز به افرادی با مهارت بالا داریم که متاسفانه مراکز علمی در بخشیدن این توانایی به دانشجویان موفق نبوده اند که دانشگاه علمی کاربردی سعی در ایجاد این نوع مهارت ها به جوانان دارد.

قالیچی کیفیت بخشی به فرآیند آموزشی را از اهداف مهم دانشگاه دانسته و گفت: برگزاری صحیح امتحانات و جلوگیری از بروز هر گونه ابهام در آن از جمله اقدامات در راستای کیفیت بخشی به فرایند آموزشی بوده به گونه ای که تا قبل از سال ۹۵، بازدید از حوزه های امتحانی در طول یک سال ۲۲ مورد بوده اما در سال گذشته این تعداد به ۱۵۸ بازدید رسید.

وی درصد قبولی در امتحانات دانشگاه را به میزان ۹۸ درصد دانسته و گفت: در راستای برگزاری با کیفیت دوره ها، سعی در حرکت به سمت مهارتی شدن واقعی داریم هر چند با کمال جرات معترف هستیم که دانشگاه در راستای ماموریت اصلی، از هدف و نتیجه قابل قبول فاصله دارند که باید در پی پر کردن خلاهای موجود باشیم.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ادامه داد: این دانشگاه از بابت شیوه تدریس و اساسنامه در کشور در درجه بالایی قرار دارد و اگر کم و کاستی وجود دارد به دلیل درست عمل نکردن به قوانین و اسانامه موجود است.

توجیه مدیران دانشگاه برای مهارت بخشی به فرآیند آموزشی

وی با بیان اینکه در این دانشگاه در کنار مباحث نظری، بحث های مهارتی نیز اهمیت ویژه ای دارد، گفت: بحث مهارتی برای دانشگاه اهمیت بالایی دارد و اگر این بخش مهارتی در دانشگاه وجود نداشته باشد مثل سایر دانشگاه های کشور خواهیم بود که در این راستا تمامی مدیران مراکز آموزشی توجیه شده اند.

قالیچی ادامه داد: تعداد مراکز این دانشگاه نسبت به سال های گذشته کاهش یافته و هم اکنون به ۱۸ مورد رسیده تا نظارت بر روی آن ها بیش از پیش انجام شود.

دانشگاه علمی کاربردی خیز محکمی برای آموزش مهارت محور برداشته است

وجود ۲۱۸ کد رشته محل در دانشگاه علمی کاربردی استان

وی با اشاره ای به تعداد کد رشته محل های دانشگاه گفت: در مقطع کاردانی ۷۸ و در مقطع کارشناسی ۱۴۰ کد رشته محل داریم که جمع آن ها به ۲۱۸ مورد می رسد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان با اشاره ای به تعداد دانشجویان دانشگاه گفت: در مقطع کاردانی سه هزار و ۴۷۶، در کارشناسی دو هزار و ۷۹۲ و مجموعا شش هزار و ۲۶۸ دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تحصیل می کنند.

وی در خصوص تعداد دانش آموختگان دانشگاه نیز گفت: در مقطع کاردانی ۴۴ هزار و ۷۵۴، کارشناسی ۲۶ هزار و ۳۲، در کارشناسی ارشد ۴۸ و مجموعا ۷۰ هزار و ۸۳۴ نفر دانش آموخته این دانشگاه هستند.

۱۰۶۵ مدرس فعال در دانشگاه

قالیچی همچنین تعداد مدرسان فعال دانشگاه را هزار و ۶۵ نفر دانست.

وی ادامه داد: از آن جایی که دانش آموزان نظام آموزشی جدید از امسال وارد دانشگاه ها خواهند شد، پیش بینی می شود امسال تعداد دانشجویان دانشگاه افزایش داشته و همچنین سن دانشجویان ورودی کاهش داشته باشد.

دانشگاه علمی کاربردی خیز محکمی برای آموزش مهارت محور برداشته است

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گفت: نسبت تعداد دانشجویان کاردانی به تعداد دانشجویان کارشناسی در دانشگاه باید ۷۰ به ۳۰ باشد اما در شرایط فعلی ۶۰ به ۴۰ هستیم.

فعالیت شش مرکز در شهرستان های استان

وی تعداد مراکز شهرستانی این دانشگاه را شش مرکز دانسته و گفت: بقیه مراکز در خود تبریز قرار دارند.

قالیچی، دانشگاه جامع علمی کاربردی استان را دبیر منطقه سه کشوری در منطقه شمالغرب دانسته و گفت: برای دومین سال متوالی، منطقه سه به عنوان منطقه نمونه کشوری انتخاب شده است.

وی در خصوص جذب مدرسان این دانشگاه نیز گفت: دومین دوره جذب مدرس سال قبل در شهریور ماه برگزار شد تا نویدی بر انتخاب اساتیدی با صلاحیت علمی بالا باشد.

اجرای طرح پالایش مدرسان دانشگاه

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ادامه داد: برای بالا بردن کیفیت آموزشی در دانشگاه طرح پالایش مدرسان دانشگاه عملی شده و ۲۰۰ نفر از اساتید تعدیل شدند، از سوی دیگر هم اکنون ۱۴ درصد از مدرسان این دانشگاه از اعضای هیات علمی دانشگاه ها با مدرک استادیاری به بالا هستند.

دانشگاه علمی کاربردی خیز محکمی برای آموزش مهارت محور برداشته است

وی افزود: با توجه به اعلام دانشگاه مبنی بر طرح ساماندهی مدرسان، افرادی که در راستای این اعلان، مراجعه و پیگیری های لازم را انجام نداده اند از مهر ماه ۹۸ از ادامه تدریس منع می شوند.

قالیچی بر لزوم فرهنگ سازی مناسب برای جامعه و خانواده ها برای تشویق دانش آموزان به سمت آموزش ها و دانشگاه های مهارتی گفت: سالانه افراد زیادی در رشته های نظری به خصوص تجربی پشت کنکور می مانند در حالی که اگر این افراد به دنبال رشته های مهارتی باشند، می توانند اشتغال خود را نیز تضمین کنند.

وی این دانشگاه را دارای بیشترین سهم اشتغال به کار در بین دانشگاه ها دانسته و گفت: ۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه در رشته خود شاغل شده که البته اگر بحث اشتغال در رشته تخصصی مطرح نباشد، می توان گفت ۷۵ درصد دانش آموختگان شاغل هستند.

قالیچی افزود: دانشگاه اخیرا درخواست تشکیل انجمن دانش آموختگان در تمامی مراکز را کرده تا بدین وسیله وضعیت دانش آموختگان رصد شود که تاکنون این انجمن در پنج مرکز به راه افتاده است.

کد خبر 4695744

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی