اما و اگرهای وام بازنشستگان کارگری/ ناچاریم وام‌گیرندگان را اولویت‌بندی کنیم


اما و اگرهای وام بازنشستگان کارگری/ ناچاریم وام‌گیرندگان را اولویت‌بندی کنیم
عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با انتقاد از کم‌لطفی دولت به کارگران بازنشسته گفت: وامی که به بازنشستگان تامین اجتماعی می‌دهند، به اندازه‌ای ناچیز است که حتی پاسخگوی یک درصد از بازنشستگان هم نیست.

ناصر ملک نژاد با انتقاد از اینکه سازمان تامین اجتماعی سالهاست هیچ وامی برای بازنشستگان اختصاص نداده است به ایلنا گفت: بازنشستگان باید بدانند که از بودجه سازمان هیچ وامی اختصاص داده نشده و اگر وامی به بازنشستگان پرداخت می‌شود، به واسطه تلاش‌ها، پیگیری‌ها و مذاکراتی است که کانون عالی و کانون تهران با مسوولان بانک رفاه کارگران انجام داده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه وام‌هایی که بانک رفاه به بازنشستگان اختصاص می‌دهد، به هیچ وجه پاسخگوی تعداد بازنشستگان نیست، گفت: اکنون شهر تهران بیش از ۵۰۰هزار بازنشسته دارد که سالانه ۳ هزار وام برای این تعداد بازنشسته اختصاص می‌دهند که اگر به درستی محاسبه کنیم، حتی پاسخگوی یک درصد بازنشستگان هم نیست.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با تاکید بر اینکه ناچار هستیم وام گیرندگان را اولویت‌بندی کنیم، گفت: باید هنگام پرداخت وام، شرایط متقاضیان را در نظر بگیریم. بدین معنا که اگر بازنشسته‌ای دچار بیماری‌های صعب‌العلاج است و داروهای گران قیمتمی می‌خرد؛ اگر تمام حقوقش را هم بدهد باز هم پاسخگو نیست. پس در اعطای وام باید کسانی که خودشان یا یکی از بستگان نزدیکشان در خانه یا بیمارستان بستری هستند، در اولویت قرار داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که سازمان تامین اجتماعی چه اندازه هزینه‌های بستری و دارو را پرداخت می‌کند، گفت: همه هزینه‌های بستری، دارو و درمان را سازمان نمی‌دهد و خود بازنشسته هم با حقوق ناچیزش از عهده هزینه‌های درمان برنمی‌آید اگرچه مقداری از هزینه‌ها از طریق بیمه تکمیلی پرداخت می‌شود، اما باید پای درددل این بازنشستگان بنشینید تا از وضعیت آنان باخبر شوید.

ملک نژاد اولویت دوم برای پرداخت وام را بازنشستگان مستاجر اعلام کرد و گفت: امروزه تمامی صاحبخانه‌ها پیش کرایه و کرایه ماهیانه را دو برابر کرده‌اند و چون یک فرد بازنشسته توان پرداخت کرایه سنگین ماهیانه را ندارد، سعی می‌کند پول پیش را افزایش دهد تا کرایه کمتری بپردازد. این بازنشستگان به کانون مراجعه می‌کنند و شرایط سخت خود و خانواده شان را توضیح می‌دهند و ما نیز وام را به آنان می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از بازنشستگان آنچنان وضعیت اسفباری دارند که خجالت می‌کشند آن را تعریف کنند، افزود: واقعا برخی از بازنشستگان به اندازه‌ای وضعیت بدی دارند که دل سنگ آب می‌شود اما کاری از دست ما بر نمی آید به غیر از اینکه وام را به این مستاجران بازنشستگان بدهیم. از سوی دیگر اعتباری هم نداریم که مبلغ بیشتری به آنان بدهیم، بنابر این سعی می‌کنیم در حد توان کمک‌شان کنیم.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران اولویت سوم را کسانی اعلام کرد که می‌خواهند دختر یا پسرشان را به خانه بخت بفرستند و گفت: امروزه قیمت یخچال دو میلیون تومانی به ۱۰ میلیون تومان رسیده و یک بازنشسته نمی‌تواند جهیزیه مناسبی برای دخترش بخرد. از سوی دیگر اکنون تعدادی از وسایل زندگی را برعهده داماد می‌گذارند بنابر این بازنشستگانی که می‌خواهند پسرشان را داماد کنند باید مانند کسانی که دختر دارند، بخشی از جهیزیه را خریداری کنند که هزینه‌های عروسی هم جای خود دارد. بنابراین اگر وام را به این افراد بدهیم می‌توانند دست‌کم یکی از این وسایل را خریداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه ۶۰ درصد بازنشستگان حداقل‌بگیر هستند و شرایط نامناسبی دارند، گفت: اگر بگوییم همه بازنشستگان را می‌توانیم در اولویت وام قرار بدهیم، امکان ندارد درحالی‌که دلمان می‌خواهد به همه بازنشستگان نیازمند کمک کنیم.

ملک نژاد با انتقاد از کسانی که حقوق بازنشستگی بالایی می‌گیرند و نیاز مالی ندارند اما برای دریافت وام مراجعه می‌کنند، گفت: برخی از بازنشستگان برای دریافت وام می‌آیند و هنگامی که دلیل دریافت وام را سوال می‌کنیم، پاسخ می‌دهند که می‌خواهیم سفر تفریحی یا زیارتی برویم و اصرار می‌کنند که وام بگیرند. و وقتی شرایط بازنشستگان نیازمند را توضیح می‌دهیم بازهم برخی قانع نمی‌شوند. ما بارها اعلام کرده‌ایم که از آنجا که تعداد و مبلغ وام محدود است، وام را به کسانی می‌دهیم که سلامتی یا معیشت‌شان در خطر است.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با ابراز تاسف از اینکه وام بانک رفاه ناچیز است، گفت: دولت به بازنشستگان کشوری و لشگری وام با مبلغ و تعداد بالا می‌دهد، اما بازنشستگان کارگر را در نظر نمی‌گیرد. این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی ۴۲ میلیون نفر را تحت پوشش دارد و باری سنگینی را از دوش مملکت برداشته است.

وی با انتقاد از اینکه دولت به وفور و به میزان بالا به بازنشستگان کشوری و لشگری وام می‌دهد اما برای بازنشستگان کارگری هیچ اعتباری درنظر نگرفته است، گفت: چه فرقی بین بازنشسته تامین اجتماعی با کشوری و لشگری وجود دارد؟ مگر امکان دارد یک گوسفند را قربانی کنند اما یک شقه آن حلال و شقه دیگرش حرام باشد؟ مگر در یک شهر دو نرخ می‌شود تعیین کرد؟ اگر بازنشستگان کشوری و لشگری برای این مملکت زحمت کشیده‌اند، بازنشستگان کارگری هم به همان میزان و شاید بیشتر زحمت کشیده‌اند.

ملک نژاد با تاکید بر اینکه میزان وام به اندازه‌ای ناچیز است که درمان کننده دردهای بازنشستگان نیست بلکه مسکن است، گفت: بازنشسته‌ای که یکباره با افزایش ۱۰ میلیون تومانی پیش کرایه رو به رو می‌شود، باوام ۳ میلیون تومانی می‌خواهد چه کار کند؟ بیماری که برای خرید دارو یا هزینه درمانش ۵ میلیون تومان باید بدهد، وام سه میلیون تومانی چه گره‌ای از دردش بازمی‌کند؟ این بازنشسته با هزار التماس سه میلیون تومان وام می‌گیرد و تازه باید به سراغ بستگانش برود و از آنها پول قرض بگیرد و خدا کند که ناچار به گرفتن نزول نشود.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران در خصوص شرایط گرفتن وام نیز گفت: بازنشستگان تا زمانی که قسط می‌دهند، نمی‌توانند وامی بگیرند. بازنشسته وقتی وام می‌گیرد یک کد در بانک رفاه به نام او ثبت می‌شود که مانع از دریافت وام دیگر می‌شود. از سوی دیگر شرایط دیگری از قبیل چک برگشتی یا ضامن شدن را نیز داریم که محدودیت‌هایی برای آنها ایجاد می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه منابع انسانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس