چرا گوشت مرغ در استان یزد کم شده است؟


چرا گوشت مرغ در استان یزد کم شده است؟

به دنبال اعلام مصوبه سازمان صنعت، معدن و تجارت کشور مبنی بر قیمت عرضه مرغ گرم در سراسر کشور به مبلغ 129 هزار ریال، این کالای تولیدی مازاد مصرف در استان یزد در این استان و شهرستان‌های تابعه‌ی آن کمیاب شده است ولی در عین حال مسئولان همچنان بر رعایت قیمت مصوب کشوری تاکید دارند و از برخورد جدی با متخلفان می‌گویند.

به گزارش ایسنا، کم‌ شدن گوشت مرغ گرم در برخی شهرستان‌های یزد مانند ابرکوه، گلایه مردم و واحدهای صنفی عرضه‌کننده این محصول و همچنین اصناف وابسته را به دنبال داشته است.

مدیر یکی از فروشگاه‌های عرضه مرغ در ابرکوه در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا مدعی شد: در حال حاضر قریب هشت روز است که حتی یک کیلو گوشت مرغ هم وارد شهرستان نشده و این روزها اکثر کسانی که توانایی دارند از شهرهایی همچون اقلید، آباده، سورمق در استان فارس، مرغ را با قیمت‌های 150 و 160 هزار ریال تهیه می‌کنند.

وی اظهار می‌کند: اداره صنعت، معدن و تجارت ابرکوه قیمت مرغ گرم را 129 هزار ریال اعلام کرده و اگر یکی از واحدهای صنفی حتی هزار ریال قیمت آن را افزایش دهد، به سرعت پرونده تخلف از سوی بازرسان اداره نامبرده برای وی تهیه شده و مجبور به پرداخت جریمه‌ای حدود 20 میلیون ریال خواهد شد.

این فروشنده ابرکوهی همچنین مدعی شد که همه روزه تعداد زیادی برای خرید مرغ مراجعه کرده و دست‌خالی بازمی‌گردند و خاطرنشان کرد: تعیین این قیمت در حالی است که کشتارگاه‌ها، مرغ را به قیمت کمتر از 150 هزار ریال ارائه نمی‌کنند و در این شرایط هیچ واحد صنفی حاضر نیست با این قیمت از کشتارگاه خریداری و آن را با قیمت 129 هزار ریال به مردم عرضه کند.

صاحب یک رستوران هم که چند روزی است تعداد مشتریانش به کاهش یافته است در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا مدعی شد: بیش از یک هفته است که در هیچ ‌یک از واحدهای صنفی عرضه گوشت مرغ این کالا وجود ندارد و برخی افراد به اقتضای کسب و کارشان مجبورند با تحمل هزینه رفت ‌و آمد، گوشت مرغ مورد نیازشان را از استان‌های مجاور تامین کنند.

وی اظهار کرد: البته اگر کسی همه این هزینه‌ها را تقبل کند و از شهرستان‌های همجوار مرغ گران‌تر خریداری کند نیز باید پاسخگوی تعزیرات حکومتی باشد که چرا قیمت غذاهای رستوران را افزایش‌ داده است؟

به گفته وی، این روزها با قیمت بالای گوشت کمتر کسی در رستوران به غذاهای تهیه شده با گوشت رغبت نشان می‌دهد و حالا با این وضعیت کمبود مرغ نمی‌دانیم با وضعیت بحرانی کسب‌ و کار خود چه باید بکنیم.

البته مردم نیز در این شرایط اقتصادی به وضعیت نابسمان بازار بسیار گلایه دارند و در سئوالاتشان از مسئولان می‌گویند؛ «تکلیف ما و خانواده‌هایمان که نه توانایی خرید گوشت کیلویی 100 هزار تومان داریم و نه وسیله نقلیه‌ای که به سایر شهرها برای تامین نیازمان مراجعه کنیم، چیست؟»، «اگر قیمت مرغ از سوی مسئولان برای سراسر کشور یک نرخ اعلام می‌شود پس چرا هیچ نظارتی بر کشتارگاه‌ها و قیمت این کالا در سایر شهرهای کشور نیست؟ آیا قوانین فقط برای استان یزد و برخی شهرستان‌های محرومی مانند ابرکوه وضع می‌شود؟» و سئوالاتی از این قبیل که برای پاسخگویی در مورد آنها به سراغ رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ابرکوه رفتیم.

«سید مسعود میرحسینی» رییس اداره صمت ابرکوه در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار کشور قیمت گوشت مرغ را به طور سراسری 129 هزار ریال اعلام کرده و این قیمت در جلسه‌ای که روز چهارشنبه‌ی هفته پیش نیز در محل استانداری یزد برگزار شد، تأیید و مصوب شد.

وی تأکید کرد: اداره صمت تنها ناظر بر قیمت مصوب است و در حیطه وظایف و رسالت خود با متخلفین از این مصوبه، برخورد خواهد کرد.

میرحسینی با اشاره به این که در دیگر استان‌ها این قیمت مصوب کشوری رعایت نمی‌شود نیز گفت: در راستای رفع مشکل کمبود مرغ 1.5 تن سهمیه مرغ گرم شهرستان ابرکوه به قیمت 129 هزار ریال از هفته جاری در شهرستان توزیع خواهد شد و بنا بر اظهارات مسئولان استان این روند توزیع با همین قیمت نیز ادامه خواهد یافت.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...