افشاگری جدید برای AMD دردسر ساز شد: فرکانس بوست در پردازنده‌های Ryzen 3000 به دروغ اعلام شده است؟!


افشاگری جدید برای AMD دردسر ساز شد: فرکانس بوست در پردازنده‌های Ryzen 3000 به دروغ اعلام شده است؟!

اورکلاک پذیری پردازنده‌های Ryzen 3000 چندان زیاد نیست؛ این مسئله‌ای است که در حین بررسی‌های رسمی نیز بدان اشاره شده بود. AMD در این راستا توضیح داده بود که CPUهای این پلتفرم با حداکثر فرکانس کاری خود طراحی و تولید شده و از این رو پتانسیل اورکلاک چندانی ندارند. حال اگر این شرکت در مورد فرکانس بوست هم اطلاعات اشتباه داده باشد چه؟ به نظر می‌رسد که...

اورکلاک پذیری پردازنده‌های Ryzen 3000 چندان زیاد نیست؛ این مسئله‌ای است که در حین بررسی‌های رسمی نیز بدان اشاره شده بود. AMD در این راستا توضیح داده بود که CPUهای این پلتفرم با حداکثر فرکانس کاری خود طراحی و تولید شده و از این رو پتانسیل اورکلاک چندانی ندارند. حال اگر این شرکت در مورد فرکانس بوست هم اطلاعات اشتباه داده باشد چه؟ به نظر می‌رسد که حاشیه جدیدی برای این پلتفرم آغاز شده است!

در برخی از کشورهای جهان، شرکت‌هایی مانند Silicon Lottery و CaseKing پردازنده‌های اورکلاک شده و یا با تضمین کارایی در اورکلاک را با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند. ظاهراً این شرکت‌ها راه بسیار سختی را پیش رو دارند، چرا که به تازگی مشخص شده است که تقریباً تمامی CPUهای تولید شده در پلتفرم Ryzen 3000، امکان رسیدن به فرکانس بوست را ندارند.

طی آخرین آمار، تنها 6 درصد از پردازنده‌های Ryzen 9 3900X می‌توانند به فرکانس بوست اعلام شده، یعنی 4.2 گیگاهرتز دست یابند. این مشکل تنها به پردازنده‌های Ryzen 9 3900X ختم نمی‌شود؛ این آمار نشان می‌دهد که تنها 20 درصد از تمام پردازنده‌های تولید شده در مدل Ryzen 9 3800X قادر به رسیدن به فرکانس 4.3 گیگاهرتز هستند. ظاهراً سر و صدای برخی کاربران در انجمن و فروم های مطرح جهانی درآمده است که پردازنده آنها، با فرکانس‌های بوست اعلام شده توسط AMD کار نمی‌کند.

عدم رسیدن به فرکانس بوست در پردازنده‌های AMD Ryzen 3000 احتمالاً ناشی از کیفیت پایین تراشه و بخش ریخته گری است. همچنین این احتمال هم وجود دارد که این شرکت از پایه فرکانس‌های بالایی را برای پردازنده‌های خود در نظر گرفته است که اینک در بخش تولید و خروجی نهایی، با مشکلاتی روبرو هستند. عدم اورکلاک بالا در برخی از تراشه‌ها، مسئله تازه‌ای نیست؛ با این وجود چنین آماری می‌تواند AMD را حتی در معرض شکایت‌های قانونی، به جهت تبلیغات نادرست و ارائه اطلاعات خلاف واقع قرار دهد.

افشاگری جدید برای AMD دردسر ساز شد: فرکانس بوست در پردازنده‌های Ryzen 3000 به دروغ اعلام شده است؟!

این شرکت از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای رسیدن به فرکانس بوست استفاده می‌کند؛ به عنوان مثال فناوری XFR با در نظر گرفتن پتانسیل خنک کننده پردازنده، امکان رسیدن به فرکانس‌های بالاتر را سنجیده و در صورتی که همه چیز برای رسیدن به فرکانس‌های بوست فراهم باشد، فرکانس CPU را افزایش می‌دهد. از جمله منابعی که ضعف آشکار در تراشه‌های Ryzen 3000 را فاش کرده است، می‌توان به شرکت Silicon Lottery اشاره کرد.

Silicon Lottery اعلام کرده است که تنها 6 درصد از پردازنده‌های Ryzen 9 3900X می‌توانند به فرکانس 4.2 گیگاهرتز دست پیدا کنند، چه برسد به فرکانس 4.6 گیگاهرتز! ظاهراً AMD که حالا با انتقاد از دمای بالای کارت‌های گرافیک رفرنس RX 5700 XT دست و پنجه نرم می‌کند، باید به سؤالاتی در مورد فرکانس‌های دروغین پاسخ دهد.

برخی از کاربران هم ادعا می‌کنند که پردازنده‌های ارسال شده از سوی AMD برای رسانه‌های برجسته جهان، به منظور بررسی، از مدل‌های دست چین شده و مغایر با مدل‌هایی است که در بازار به فروش می‌رسند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس