به سراغ روایت‌های مغفول از فرهنگ ایثار برویم


به سراغ روایت‌های مغفول از فرهنگ ایثار برویم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حو‌زه ادبیات، شعر، فیلم و... بیشتر می‌توان به موضوع ایثار پرداخت، بخش‌های کمتر روایت شده این اتفاق می‌تواند مورد کاوش قرار بگیرد و در حوزه‌های مختلف ادبی، هنری و سینمایی شاهد موضوعات کمتر روایت شده باشیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «سید عباس صالحی» امروز در هفتمین جشن ایثار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک مناسبت دهه امامت و ولایت و گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان اظهار داشت: آزادگان عزیز آنچه از درد و رنج نصیب‌شان شد وصف ناشدنی است، گاهی تصور بر این است که تنها در ایام دفاع مقدس آزادگانی داشته‌ایم در حالی که شهدایی داریم که سالیان پس از جنگ نیز در اسارت بودند.

وی با ذکر آماری از آزادگان دفاع مقدس گفت: از حدود ۴۳ هزار آزاده سرافراز کشور همه به وصف جانبازی هم متصل هستند و باید آنها را آزاده جانباز دانست، از ۲۹هزار آزاده‌ دفاع مقدس بین ۲۵ تا ۳۹ درصد جانبازی دارند و از حدود ۵۵۰۰ آزاده دیگر بین ۴۰ تا ۴۹درصد جانباز هستند، یعنی از حدود ۴۳هزار آزاده‌ای که برخی از آنها نیز شهید شدند جانبازانی که به وطن بازگشتند کوله باری از رنج و سختی و مشقت به همراه داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: همه ما قدردان آزادگان دفاع مقدس هستیم که این دوره‌ سخت را پشت سر گذاشتند، سختی‌ها و تلاقی مصیبت‌ها هیچگاه باعث سستی این بزرگ مردان تاریخ نشد و در مخوف‌ترین فضا و مبهم‌ترین آینده همیشه استوار ماندند و روح خود را تسلیم دشمن نکردند، حتی اگر جسم و بدن آنها آکنده از درد و مصیب شد.

صالحی با ابراز ارادت به تمام ایثاگران کشور و به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: طبعا به اعتبار اینکه ما به گونهای در حوزه گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در فضای فرهنگی وظیفه داریم اتفاقاتی موردنظر است و دفتر امور ایثارگران و مجموعه وزارتخانه با این نگاه مسئولیت‌هایی دارند.

صالحی یادآور شد: توجه به حوزه فرهنگ ایثار و شهادت جدی بوده و هست، هرچند فاصله زیادی با کارهایی که می‌توان انجام داد داریم. با این نگاه در جهت عینیت بخشی به فرهنگ ایثار و شهادت تلاش خواهیم کرد، یکی از مسائلی که باید به آن دقت کرد روایت‌هایی است که از فرهنگ ایثار و شهادت مغفول مانده است.

وی با بیان آمارهایی از روایت‌های مغفول مانده افزود: آمارها نشان می‌دهد که در حوزه ایثار زنان در دفاع مقدس تا سال ۸۶ کمتر نقل‌هایی را داریم، آمار یک دهم توجه به حوزه ایثار زنان از سال ۶۰ تا به امروز نشان می‌دهد که زنان نقطه کمتر روایت شده این حماسه هستند و باید بر روی این نقطه بیشتر تمرکز کرد زیرا اتفاقات جدید از داخل آن روایت می‌شود.

به سراغ روایت‌های مغفول از فرهنگ ایثار برویم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با آمار تفکیک گروه سنی شهدا و ایثارگران تصریح کرد: براساس آمار در حوزه ایثار و شهادت نوجوانان 2/7 درصد با این موضوع درگیر بودند و این یعنی در این فاصله زمانی به نوجوانان کمتر دقت شده است در حالی که نوجوانان ما در دفاع مقدس حضور فعال داشتند.

صالحی بیان کرد: در حو‌زه ادبیات، شعر، فیلم و... بیشتر می‌توان به موضوع ایثار پرداخت، حوزه ایثار تنها در دفاع مقدس نیست و بخش‌های کمتر روایت شده این اتفاق می‌تواند مورد کاوش قرار بگیرد و در حوزه‌های مختلف ادبی، هنری و سینمایی شاهد موضوعات کمتر روایت شده باشیم.

وی ابراز داشت: اینکه چگونه می‌توانیم الگوسازی از نمادهای برتر ایثار داشته باشیم و به جای تک اثر شخصیت‌های مختلف صنفی، جنسی، سنی و... را داشته باشیم و با تبدیل این اثرها به نماد به تکثیر فرهنگ ایثار و شهادت بپردازیم امری بسیار مهم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تاریخ شهادت به داستان هابیل و قابیل بر می‌گردد اما عصاره آن در واقعه کربلا در ترکیب قومیتی، گروه سنی و جنسی می‌بینیم، فرهنگ ایثار در انقلاب اسلامی نیز بدین شکل است که گروه‌های صنفی، مذهبی، ادیان مختلف، گروه‌های مختلف سنی و جنسی مسیری را در جهت درست آن طی می‌کنند.

صالحی متذکر شد: در الگوسازی به دنبال تک اثر نباشیم و مسیر قالب و محتوا را در نظر بگیریم تا در این شرایط نسل جدید ما با این شخصیت‌ها نسبت وجودی پیدا کرده و الگوی راهبری و معرفتی خود قرار ‌دهند.

وی یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور عام و دفتر امور ‌ایثارگران به طور خاص در حو‌زه تعمیق فرهنگ ایثار و شهادت می‌تواند از پتانسیل حوزه ادبیات و سینما در جهت رویکرد خود استفاده کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: استفاده حداکثری از جریان ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مسئولیت‌های مختلف موردنظر است، ظرفیت جریان ایثارگران داخل وزارتخانه زیاد است و به عنوان دغدغه‌های رویکردی می‌توان از آن بهره برد و این موضوع نیازمند این است که نگاه‌ها و نگرش‌ها تصحیح شود.

گفتنی است در پایان این برنامه که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «آیت‌الله کاظم صدیقی» خطیب موقت نماز جمعه تهران برگزار شد از دو پوستر غدیر، پوستر نخستین جشنواره اخلاق و ادب ایثار و ایثارگری، نخستین یادآوره شهدای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

پایان پیام/523

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!