دادستان‌کل کشور: در مبارزه با فساد چنانکه باید موفق نبوده‌ایم


دادستان‌کل کشور: در مبارزه با فساد چنانکه باید موفق نبوده‌ایم

بجنورد- ایرنا- دادستان‌کل کشور گفت: ما متاسفانه در مبارزه با فساد در همه سطوح آن، چنانکه باید و شاید موفق نبوده‌ایم و دلیل آن هم همین پرونده‌هایی است که گهگاه در حوزه قضا مشاهده می‌کنیم.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام محمدجعفر منتظری روز یکشنبه در نشست شورای اداری خراسان شمالی اظهار داشت: مبارزه با فساد در نظام جمهوری اسلامی، وظیفه همه مدیران است و تک تک ما موظفیم در هر سنگر، جایگاه و موقعیتی هستیم در مسیر عدالت حرکت کنیم و در یک نظام اسلامی که داعیه عدالت را دارد همه باید در مسیر عدالت حرکت کنند.

وی افزود: مبارزه با فساد وظیفه همه ماست و نه فقط فساد اقتصادی، بلکه فساد اخلاقی و هر نوع فسادی که مصادیق آن را در جامعه می‌بینیم.

وی خاطرنشان کرد: عده ای در داخل و عده ای در خارج تلاش می کنند فساد را در جامعه و در سطح کشور گسترده جلوه دهند، اما این کمال بی انصافی و بی صداقتی است زیرا ما در مجموعه کشور مدیران پاکدست و شایسته بسیاری داریم اما زمانی که پرونده ای به وجود می آید زحمات مدیران خدوم را هم از بین می برد.

منشاء فساد، ضعف مدیریت و نبود نظارت است

حجت الاسلام منتظری با تاکید بر اینکه فساد در نظام و ادارات و بخش های مختلف گسترده نیست، اظهار داشت: اما همین مقدار هم که هست، زیاد است.

وی خطاب به مدیران استان خراسان شمالی گفت: منشاء و بخش عمده فسادهایی که امروز در جامعه می بینیم به ضعف مدیریت، عدم نظارت مدیران، کوتاهی در انجام وظیفه و تکالیفی که مدیر نسبت به مجموعه دارد بازمی‌گردد و اگر این نبود، چرا باید شاهد این همه پرونده هایی باشیم که منشاء آن در بانک هاست.

دادستان کل کشور اظهار داشت: اگر مدیران بانک های ما نظارت کافی داشته باشند، منابع را درست مدیریت کنند و تسهیلات را به افراد شایسته بدهند و در اعطای آن رانتی عمل نکنند آیا شاهد این میزان پرونده‌ها در سطح کلان خواهیم بود که به اینجا مربوط است و یا شاهد پرونده هایی خواهیم بود که منشاء آن تجاوز به منابع و اراضی ملی و عمومی است؟

وی این میزان پرونده فساد را برای جامعه غیرقابل قبول خواند و خاطرنشان کرد: اگر نظارت مدیران بر زیرمجموعه های خود کافی بود امروز دستگاه ه قضا با انبوه پرونده هایی که شاهد هستیم و برخی از آنها در رسانه ها پخش شده، نبود و برای نظام و ملت ما این مقدار از پرونده ها قابل قبول نیست.

قوه قضاییه در مبارزه با فساد قاطع است

وی با بیان اینکه قوه قضاییه در راستای وظیفه و تکلیف خود در برابر این فسادها و صدماتی که سلامت جامعه را هدف قرار داده، کوتاه نمی آید، افزود: قوه قضاییه با همه قدرت و امکانات در مبارزه با فساد قاطع است و بر اساس قانون در صورت بروز فساد با هر فرد در هر مقام و موقعیت و وابسته به هر کس که باشد، برخورد می کند.

منتظری گفت: از یک سو اعتقاد داریم مدیریت کشور باید تقویت شود و اما به همان میزان تصمیم قوه قضاییه عزم خود را جزم کرده است تا با فساد در هر سطحی که هست برخورد قاطع کند.

دادستان کل کشور افزود: به یکی از وزرا گفتم مدیری از شما در معرض اتهام است و بنا نداریم این مدیر را در مقام مدیریتش دستگیر کنیم و شما او را از مدیریت بردار تا دستگیر شود و این چنین هم شد.

وی اظهار داشت: انتظار داریم مدیران بر زیرمجموعه خود نظارت کنند و اگر دیدند خطایی ممکن است انجام شود و یا در حال انجام است اولا پیشگیری و سپس برخورد کنند.

وی با بیان این که پیشگیری در قانون اساسی از وظایف قوه قضاییه تعریف شده، اظهار داشت: اما این کار فراقوه ای است و همه باید تلاش کنند که فساد نباشد و انتظار ما از همه مدیران، چه عالی و چه مدیران میانی و چه پایین دست این است که در جهت پاکسازی و پیشگیری و سلامت اداری گام بردارند.

منتظری گفت: چه در این جا و چه در سطح کشور همه افرادی که در گروه های مختلف و جریانات گوناگون حضور دارند مطمئن باشند دستگاه قضا در برخورد قضایی به طور کلی از سیاست زدگی به دور است و یک فرد را به این دلیل که وابسته به فلان جناح و جریان است هرگز در رسیدگی قضایی از نظر دور نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: هر که مرتکب جرم شود در چهارچوب قضا با او برخورد می کنیم و این نکته را برای این می گوییم که اگر پرونده ای در حال رسیدگی است تصور نشود چون این پرونده وابسته به فلان است قوه قضاییه دارد برخورد می کند و همه بدانیم که سیاست زدگی دخیل در رسیدگی قضایی نیست.

وی با بیان این که برخورد با قاچاق از دستورات جدی رئیس قوه قضاییه است، افزود: برخورد با مفاسد اخلاقی در فضای مجازی انجام خواهد شد و اما شما مدیران باید توجه داشته باشید که امروز فضای مجازی آلوده است و باید هم خود و هم جامعه را از خطرات آن دور بداریم و هشدار می دهم امروز آمار جرایم رایانه ای ما رو به افزایش است.

ب/۵۱۳۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس