داد زدن سر کودک چه عواقبی دارد؟


داد زدن سر کودک چه عواقبی دارد؟

همه ما بهترین چیزها را برای کودکمان می‌خواهیم و هر کاری برای رفاه آن ها انجام می‌دهیم.

همه ما بهترین چیزها را برای کودکمان می‌خواهیم و هر کاری برای رفاه آن ها انجام می‌دهیم. با این وجود همه ما انسان هستیم و هیچ وقت کامل نبوده و نیستیم. طبیعی است که برخی اوقات از کودکانمان نا امید شویم، خصوصا اگر اشتباهی از آن ها سر بزند. اما راهی که شما با آن احساس نا امیدی خود را نشان می‌دهید، و نحوه برخورد شما در وضعیت پیش آمده، می‌تواند پیامدهای بسیار بزرگی بر روی توسعه شخصیت و سلامتی آن‌ها در دراز مدت داشته باشد.
در حقیقت تنبیه‌های سخت گیرانه انضباطی، مانند داد زدن بر سر کودک می‌تواند تاثیرات بزرگ‌تری روی کودک دلبند شما داشته باشد. این مقاله حاوی مطالعات کاملا علمی درباره تاثیرات طولانی مدت فریاد کشیدن بر سر کودکان است.

داد زدن بر سر کودکان باعث می‌شود که مشکلات رفتاری آن‌ها بدتر شود
شاید شما فکر کنید که داد زدن بر سر کودک مشکل را حل کند. اما حقیقت این است که شاید در لحظه همه چیز بهتر شود، و مانع از بدتر شدن رفتار او در آینده شود. اما شک نکنید که رفتار او در آینده بدتر خواهد شد. تحقیقات گسترده درباره رفتار کودکان نشان می‌دهد رفتارهای نادرست کودکانی کا با فریاد کشیدن از انجام کاری منع شده اند، در آینده بسیار بدتر خواهد شد. به این معنی که باز هم مجبور خواهید شد سر او داد بکشید و این چرخه معیوب تربیتی تا زمانی که کودک بزرگ می‌شود ادامه پیدا خواهد کرد.
تحقیقات درباره روابط بین فرزندان و والدین نشان داده که بسیاری از خانواده ها با چنین مشکلاتی در بطن خانواده خود روبرو هستند. در یک مطالعه که بر روی کودکان ۱۳ ساله ای که والدین بر سرشان فریاد میزدند، مشخص شد که یک سال بعد، نه تنها رفتار کودکشان درست نشد بلکه حتی بدتر نیز شد.
در مطالعه دیگری که صورت گرفت، مشخص شد که فرقی نمی کند کدام یک از والدین کودک بر سرش فریاد بزنند. چه مادر چنین رفتاری انجام دهد چه پدر در هر صورت نتیجه یکی خواهد بود.

داد زدن بر سر کودک باعث بروز تغییراتی در توسعه مغز او می‌شود
فریاد کشیدن بر سر کودک و سایر تکنیک های تنبیه آن ها می تواند به آرامی باعث ایجاد تغییراتی در مغز کودک شما خواهد شد. به دلیل پردازش اطلاعات منفی و درک اشتباه از اتفاقات، کودک به راحتی با مشکلاتی روبرو می‌شود. (تصور کنید که کودک به جای یادگیری رفتار درست برعکس رفتار کاملا منفی را فرا بگیرد)
در یک مطالعه اسکن MRI، دو دسته از افراد با هم مقایسه شد. یک دسته از شرکت کنندگان در دوران کودکی دچار سوء استفاده کلامی شده بودند، و دسته دیگر در دوران کودکی به هیچ سوء استفاده کلامی از سوی والدین خود دریافت نکرده بودند. محققان با مقایسه اسکن مغزی این افراد متوجه شدند که یک تفاوت اساسی در ساختار قسمتی از مغز که مربوط به پردازش صدا و زبان است در بین این دو دسته وجود دارد.

داد زدن بر سر کودک باعث افسردگی او می‌شود
فریاد کشیدن بر سر کودک علاوه بر اینکه باعث بروز آسیب، ترس و ناراحتی در او می‌شود، بلکه یک مساله عمیق روانشناختی نیز در آینده گریبان او را خواهد گرفت. در یک مطالعه که بر روی کودکان ۱۳ ساله‌ای که هنوز هم والدینشان بر سرشان داد می‌کشید انجام شد، محققان دریافتند که علایم افسردگی در آنان افزایش پیدا کرده است.
بسیاری از مطالعات دیگر همچنین، نشان می‌دهد که ارتباطی بین سوء رفتارهای عاطفی و افسردگی یا اضطراب وجود دارد. این نوع علائم می‌تواند منجر به بدتر شدن رفتار شود و حتی می‌تواند به اقدامات خود تخریبی مانند مصرف مواد مخدر یا افزایش فعالیت جنسی خطرناک تبدیل شود.

داد زدن بر سر کودک روی سلامتی فیزیکی آنان تاثیر می‌گذارد
همانطور که بزرگ‌تر می‌شویم تجربیات، مشاهدات و هر چیزی که برای ما اتفاق می‌افتد به ما شکل می‌دهد و روی ما تاثیر می‌گذارند. حتی ممکن است متوجه برخی فاکتورهای مهم که روی شخصیت ما تاثیر می‌گذارند نشویم. استرس ناشی از سوء استفاده عاطفی و سایر انواع دیگر سوء استفاده، خطر ابتلا به مشکلات فیزیکی در آینده و دوره بزرگسالی را افزایش می‌دهد.
تحقیقات انجام شده به وضوح نشان می‌دهد که تجربه استرش و تحمل فشارهای روانی ناشی از تربیت نادرست کودک، تاثیرات جسمانی منفی و طولانی مدتی بر او خواهد گذاشت. به طوری که حتی در سال‌ های بزرگسالی نیز ادامه خواهد داشت، مگر توسط روانشناس یا روان درمانگر ویزیت و درمان شود.

داد زدن بر سر کود باعث ایجاد درد مزمن در او خواهد شد
تحقیقات صورت گرفته طی چند دهه گذشته یک ارتباط معنا دار، بین فریاد زدن بر سر کودک و سایر سوء استفاده‌‌های دیگر از او، با مبتلا شدن به برخی از بیماری های مزمن نشان می‌دهد. بیماری هایی مثل آرتریت، سردرد سنگین و غیرقابل تحمل، درد کمر، گردن و سایر درد های مزمن دیگر تنها بخشی از آسیب هایی است که بر اثر فریاد کشیدن بر سر کودک و تحت فشار قرار دادن او در دوران کودکی ممکن است اتفاق بی‌افتد.
برای تغییر رفتارهای نادرست تربیتی و انضباطی هرگز دیر نیست. برخی از تکنیک های تربیتی جدید و موثر را بیاموزید. اگر متوجه شدید که به ناگاه بر سر کودک خود فریاد می کشید، یا او را تنبیه می‌کند، با یک درمانگر صحبت کنید .و یا از والدین دیگر کمک بگیرید. برای تربیت درست فرزندان خود برنامه داشته باشید. و هرگز تاثیر رفتارهای نادرست بر کودکی فرزندانتان را فراموش نکنید. اگر می خواهید کودکی سالم چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ روانی داشته باشید، مهمترین کاری که می‌توانید در حق او بکنید، این است که اصول و شیوه های صحیح تربیتی را بیاموزید و کودک خود را در آرامش بزرگ کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن