دست‌های پشت پرده چند برابر شدن قیمت پلاستیک شناسایی شدند + جزئیات


دست‌های پشت پرده چند برابر شدن قیمت پلاستیک شناسایی شدند + جزئیات

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات 17 متهم اخلال در نظام تولیدی کشور با محور محصولات پتروشیمی به ریاست قاضی مسعودی مقام آغاز شد.

دست‌های پشت پرده چند برابر شدن قیمت پلاستیک شناسایی شدند + جزئیاتبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۷ متهم اخلال در نظام تولیدی کشور با محور محصولات پتروشیمی به ریاست قاضی مسعودی مقام آغاز شد.

خرید و فروش مواد اولیه پتروشیمی در بازار آزاد با استفاده از شرکت‌های غیرفعال تولیدی و شرکت‌های کاغذی از مهم‌ترین اتهامات این ۱۷ متهم است.

در دو جلسه گذشته نماینده دادستان با قرائت کیفرخواست، اقدامات متهمان را تشریح کرد، البته برخی از متهمان دفاعیات خود را ارائه کردند.

عباس حسینی در تشریح اتهامات متهمان گفت: متهمان ۳۰ هزار و ۵۰۰ تن سهمیه مواد تولیدی را در بازار آزاد به فروش رسانده‌اند.

در این پرونده، به اتهامات اشخاص حقیقی و متهمان محسن احمدی، سعید خندانی، فرزاد محبوبی آذریان، هادی آزادی، حمید صداقتی، وحید صابری انوار، حامد مقدم، کاظم حاجی ابوالقاسمی دولابی، ابوالفضل خرمی، رضا رهبر، مجتبی علی عسگری، سعید احمدی، فرشاد نجفی، شهرام پرپایی، عباس حاجی عمو، خانم نازیلا امیر کواسمی و مجید ابراز رسیدگی می‌شود.

همچنین، بخش دیگر این پرونده به اتهامات اشخاص حقوقی اعم از شرکت‌های محبوب پلاست گیلان، درین پلاست صومعه، مبتکران جهان نایلون، کیما پلی استر قم، کوشا رنگدانه قم، الیاف گلریز قم، الیاف شکوهی، آریا صنعت آزالیا و تک جام خاورمیانه است.

اتهام اشخاص حقیقی و حقوقی در این پرونده، مشارکت در اخلال عمده در نظام تولیدی کشور از طریق خرید و فروش مواد اولیه پتروشیمی در بازار آزاد است.

بر اساس این گزارش، این سومین پرونده از رسیدگی‌ها به پرونده تخلفات در پتروشیمی در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی و به ریاست قاضی مسعودی مقام است.

اولین پرونده مربوط به تخلفات در شرکت بازرگانی پتروشیمی است که رسیدگی به آن از اسفندماه سال گذشته کلید خورد و تخلفات متهمان در فاصله سال‌های ۸۸ تا ۹۲ شکل گرفته است.

این پرونده ۱۴ متهم دارد و سه تن از متهمان خارج از کشور هستند.

در این پرونده، متهمان از محل فروش محصولات پتروشیمی به خریداران خارجی، پورسانت‌های کلان دریافت کرده‌اند.

پرونده‌های دوم و سوم که مربوط به تخلفات پتروشیمی طی سال ۹۷ و در حوزه تولید و عرضه این محصولات است نیز از اواخر تیرماه امسال در دست رسیدگی قرار گرفته که همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: شوخی جالب قاضی با متهم/ ماجرای واریز ۹ میلیاردی به حساب متهم جدید پتروشیمی

در ابتدای دادگاه حسینی نماینده دادستان گفت: مجید افرازه متهم پرونده در ۱۲۰ بارنامه محصولات پتروشیمی انحراف دارد و ۸۴ بارنامه را دست کاری کرده است. او مسئول امور داخلی و خارجی گروه پتروشیمی مقدم است که سهمیه ۴ شرکت زیرمجموعه گروه مقدم را از بورس کالا دریافت و در بازار آزاد فروخته است.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم محصولات پتروشیمی را از پتروشیمی تندگویان دریافت کرده است.

حسینی نماینده دادستان گفت: شرکت کیمیا پوستر قم ۳ هزار و ۴۸۱ تن پت از بورس کالا خریداری کرده است که برای ۳ هزار و ۱۷ تن، ۵۳ بارنامه جاده‌ای صادر شده است که یک هزار و ۵۲ تن از پت خریداری شده به آدرس شرکت واقع در شهرک صنعتی قم، ارسال نشده است و به شهر‌های اصفهان، قزوین و بندرگز ارسال شده است.

او گفت: شرکت کارا صنعت زبده قم در ۶ ماهه نخست سال ۹۷، ۱۶۷۰ تن از بورس کالا پت خریداری کرده است که از پتروشیمی تندگویان برای بیش از یک هزار تن آن ۱۰۷ فقره بارنامه صادر شده که از این مقدار ۹۴۱ تن از مسیر اصلی یعنی استان قم منحرف و بار پت به شهر‌های اصفهان و تهران و قزوین ارسال شده است.

نماینده دادستان گفت: شرکت کسرا پلاست پیشرو در سال ۹۷، از بورس کالا ۴۹۸ تن پت خریداری کرده است که برای ۴۳۹ تن آن ۲۲ بارنامه صادر شده که در ۱۵ فقره به وزن ۲۷۷ تن انحراف ایجاد شده است.

حسینی ادامه داد: شرکت کوشا رنگدانه قم ۹۶ تن پت از بورس کالا خریداری کرده که برای ۷۴ تن آن ۵ بارنامه صادر شده است که ۲ بارنامه به وزن ۲۲ تن از مسیر اصلی منحرف شده است.

او گفت: مجید افرازه به فروش محصولات پتروشیمی در بازار آزاد اقرار کرده است، به همین دلیل از دادگاه تقاضای تخفیف مجازات دارد.

در ادامه قاضی از متهم حامد مقدم متهم ردیف هفتم پرونده خواست تا در جایگاه قرار گیرد.

رئیس دادگاه اتهامات حامد مقدم متهم ردیف هفتم پرونده را مشارکت در اخلال عمده در نظام تولیدی کشور از طریق خرید و فروش مواد اولیه پتروشیمی به میزان ۲ هزار و ۳۱۴ تن و تحصیل منفعت به مبلغ ۲۰۸ میلیارد ریال عنوان کرد و خطاب به متهم گفت: آیا اتهامات انتسابی را قبول دارید؟

حامد مقدم متهم ردیف هفتم پرونده در پاسخ به رئیس دادگاه گفت: خیر.

متهم افزود: خدا را شاکرم که دادگاهی پرونده را رسیدگی می‌کند که قضاتش معروف به علم و دانش هستند و صبر و حوصله کافی دارند. من از روز اول با صداقت آمدم و هر اتفاقی که افتاد را توضیح دادم. ما ۱۰۵۶ تن از مواد اولیه‌ای را که برای شرکت‌ها خریداری کرده بودیم، در بازار آزاد فروختیم.

او درباره دلایل افزایش پت بطری گفت: اولین دلیل افزایش قیمت پت بطری، نرخ ارز بود که باعث افزایش قیمت در صنعت پلاستیک شد.

در حال تکمیل...

جزئیات سومین جلسه دادگاه ۱۷ متهم پتروشیمی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد