نان بیکاران در گیاهان خودرو


نان بیکاران در گیاهان خودرو

سال‌هاست بهره‌وری کشاورزی معطل صنایع تبدیلی و برندسازی است به طوریکه بیشتر محصولات کشاورزی استان به صورت خام خارج می شود و پس از فرآوری به هزینه‌های گزاف به دستمان می‌رسد این در حالیست که حداقل از گیاهان خودرو که بی هیچ هزینه‌ای رشد می‌کنند، می توان بهره‌ها برد.

به گزارش ایسنا، شهرستان اسدآباد با توجه به شرایط آب و هوایی دارای تنوع پوشش گیاهی بسیاری بوده و با وجود داشتن منابع طبیعی ارزشمند، کاری در خور توجه برای توسعه، بهره برداری و سودآوری هر چه بیشتر از گیاهان خودرو دارویی و خوراکی موجود در آن انجام نشده و این در حالیست که با راهکارهای مناسب و ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی می توان اشتغال مناسبی را با سرمایه گذاری در این امر رقم زد و با بهره برداری مناسب به اقتصاد و اشتغال شهرستان در این امر رونق داد.

بحث بهره برداری از گیاهان خودرو دارویی و خوراکی با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی لازم در این راستا موضوعی است که در این شهرستان مغفول مانده و باید از این پتانسیل و ظرفیت به نحواحسن استفاده شود.

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسدآباد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وجود گونه های مختلف گیاهان دارویی و خوراکی خودرو در عرصه منابع طبیعی این شهرستان اظهار کرد: این شهرستان با وسعت یک هزار و 195 کیلومترمربع دارای 59 هزار هکتار اراضی ملی بوده که از این میزان 53 هزار و 819 هکتار به صورت مرتع است.

قباد پیری با بیان اینکه گیاهان خوراکی و دارویی در عرصه منابع طبیعی این شهرستان به صورت 2 گونه غالب در دشت و کوهستان می رویند، افزود: گون(کتیرا)، چوبک، گراس یکساله، بومادران، کنگر، فرفیون، چقچقه، یونجه وحشی، آویشن، آزربه، گلرنگ، گل گندم، چای کوهی، جارو، تیقال، ورک، موسیر و کیوار از جمله گیاهان خودرو گیاهی و خوراکی در کوهستان و چمن، مرغ، خارشتر، شیرین بیان، گل گندم و گراس یکساله از جمله گیاهان خودرو در دشت اسدآباد در عرصه منابع طبیعی شهرستان به شمار می روند.

وی با بیان اینکه افرادی که قصد برداشت عمده از این گیاهان در سطح عرصه منابع طبیعی و ملی شهرستان داشته باشند و یا بخواهند عملیاتی در این راستا انجام دهند، باید از منابع طبیعی اقدام به اخذ مجوز کنند، گفت: منابع طبیعی در رابطه با بحث صنایع تبدیلی برنامه ای دارد که در صورت حصول به نتیجه به طور قطع این امر را رسانه ای خواهیم کرد.

پیری با اشاره به نبود صنایع تبدیلی لازم در رابطه با بحث فرآوری گیاهان و محصولات خودرو و بسیاری از محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: توجه به این امر و ایجاد صنایع تبدیلی در بحث گیاهان دارویی موجب آن خواهد بود تا این گیاهان از حالت خودرو بودن به سمت کشت در وسعت بیشتر رفته و سودآوری و ارزش افزوده بیشتری برای شهرستان ره آورد داشته باشد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد هم در گفت‌وگو با ایسنا، از کشت بیش از 154 هکتار گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: کنجد سیاه، گشنیز، موسیر، اسطوخودوس، مریم گلی، بادرنجبویه، زعفران، گل‌محمدی و گلرنگ گیاهان دارویی کشت شده امسال این شهرستان بوده که از بین این گیاهان دارویی مریم گلی، اسطوخودوس و بادرنجبویه برای نخستین بار در شهرستان به سبب کم آب بر بودن کشت شده که سال گذشته کشت این 3 گیاه دارویی در سطح 3 هکتار انجام گرفته و امسال قابل برداشت خواهد بود.

سقراط بیرنگ با اشاره به فعالیت 70 بهره بردار اسدآبادی در رابطه با کشت گیاهان دارویی افزود: در صورت وجود صنایع فرآوری در شهرستان در رابطه با گیاهان دارویی به طور قطع میزان کشت این گیاهان در شهرستان افزایش خواهد داشت و کشاورزان و بهره برداران بیشتر راغب به کشت این نوع از محصولات به علت توجیه اقتصادی خواهند بود.

وی با بیان اینکه به علت نبود بسته بندی و صنایع تبدیلی برای فرآوری گیاهان دارویی در شهرستان، این تولیدات توسط بهره برداران به صورت خام و فله ای به دیگر استان ها به فروش می رسد، اضافه کرد: در حال حاضر ذائقه مردم تغییر کرده و به سمت مصرف دوباره گیاهان دارویی، عرقیجات و دمنوش ها رفته که برخی از افراد به صورت سنتی با شناختی که از این گیاهان دارند خود اقدام به گرفتن عرقیجات این گیاهان می کنند و یا به صورت فله ای و خام این گیاهان را در بازار به فروش می رسانند که وجود صنایع تبدیلی در این امر و ایجاد کارگاه های فرآوری و بسته بندی از نقش موثری در بهره برداری این محصولات در اراضی کشاورزی و عرصه منابع طبیعی دارد.

وی وجود سرمایه گذاری و ایجاد صنایع بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی در این شهرستان را ضروری دانست و گفت: شهرستان اسدآباد به لحاظ وجود اراضی کشاورزی حاصلخیز مستعد کاشت انواع محصولات به ویژه گیاهان دارویی است.

بیرنگ یادآور شد: در حال حاضر موسیر حبشی به علت نبود صنایع بسته بندی و فرآوری به استان‌های همجوار صادر می‌شود در صورتی که اگر چنین صنایعی در اسدآباد ایجاد شود به طور قطع ارزش افزوده گیاهان دارویی شهرستان افزایش می‌یابد و حتی می‌تواند به عنوان برند در بازار رقابت کند که این مهم از نظر ارزآوری، حل مشکل اشتغال و رونق چرخه اقتصادی، شهرستان را متحول خواهد کرد.

کارشناس باغبانی اداره جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد هم به خبرنگار ایسنا گفت: امسال به صورت خودرو بیش از 10 تا 15 هکتار موسیر در زمین های روستای حبشی وجود داشته که برخی به صورت دلال پیازچه این گیاه را به فروش می رسانند و این در حالیست که اگر صنعت صنایع فرآوری و بسته بندی در شهرستان در بحث گیاهان دارویی وجود داشته باشد خواه ناخواه بسیاری از گیاهان دارویی خودرو به سمت کشت حرکت کرده و رغبت کشاورزان برای کشت این محصول دوچندان خواهد شد.

خاطره متقی با بیان اینکه به علت نبود صنایع تبدیلی در بحث کشاورزی بسیاری از محصولات تازه خوری شده و به صورت خام به فروش می رسد و چندان سودی را عاید کشاورزان اسدآبادی نمی کند، تصریح کرد: در حال حاضر واحد صنایع تبدیلی موجود این شهرستان تنها کارخانه رب گوجه فرنگی بوده و نیاز است در بسیاری از زمینه ها از جمله گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی مسئولان شهرستان توجه ویژه داشته و با جذب سرمایه گذاران موجب توسعه صنایع تبدیلی مختلف این دیار شوند چرا که امروزه مردم به بحث گیاهان دارویی به عنوان یک شغل و منبع درآمد نگاه می‌کنند و این تغییر نگاه سبب شده برخی گیاهان دارویی از حالت خودرو به سمت کشت شدن برود که این امر ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی شهرستان را در زمینه های مختلف بیشتر نشان می دهد.

در پایان اینکه نیاز است مسئولان به این صنعت مغفول مانده شهرستان در رابطه با رونق اشتغال توجه کرده و اجازه ندهند بسیاری از محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی شهرستان به علت نبود صنایع تبدیلی گاها به نام دیگر شهرستانها و یا استان ها با بسته بندی و فرآوری های انجام شده آن شهر و استان رقم بخورد.

همت مسئولان امر در این راستا بدون شک با جذب سرمایه گذاران و پرداخت تسهیلات لازم به افراد کارشناس و اهل این امر در راه اندازی و توسعه صنایع تبدیلی شهرستان می تواند بسیاری از محصولات این منطقه را با فرآوری و بسته بندی مختص شهرستان به یک محصول برند مختص به این شهرستان در بازار مبدل کند.

گزارش از: شهره اکبری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل