ضایعات سیب‌زمینی همدان کم می‌شود


ضایعات سیب‌زمینی همدان کم می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به برنامه های استان در راستای کاهش ضایعات سیب زمینی گفت: ظرفیت سازی بیش از 400 هزار تن سردخانه فنی در استان علاوه بر حفظ کیفیت، سالانه بیش از 80 هزارتن از ضایعات سیب زمینی جلوگیری می کند.

منصور رضوانی جلال در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: احداث 3 واحد فرآوری سیب زمینی در استان درحال پیگیری بوده که علاوه بر جذب بیش از 120 هزار تن محصول تولیدی کشاورزان، ارزش افزوده چند برابری را در پی خواهد داشت به طوریکه 2 کیلوگرم سیب زمینی تبدیل به یک کیلو فرنچ فرایز خواهد شد که قیمت فعلی آن 18 هزار تومان است.

وی تصریح کرد: پیگیری احداث 6 واحد سورت و بسته بندی سیب زمینی که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده در بازار رقابت خارجی نقش بسیار موثری را خواهد داشت از دیگر برنامه های سازمان برای کاهش ضایعات سیب زمینی است.

وی با بیان اینکه سازمان جهادکشاورزی برنامه و اقدامات کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در استان همدان را در دو بخش سیب زمینی و کاهش ضایعات سبزی و صیفی دنبال می کند، یادآور شد: در حال حاضر 85 واحد شوری و ترشی و رب با توان تولید 113 هزار و 500 تن محصول و جذب 264 هزار تن انواع سبزی و صیفی شامل خیار، گوجه فرنگی، انواع سبزیجات و... در استان همدان وجود دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه قطب اصلی تولیدات شوری و ترشی در شهرستان بهار، همدان و ملایر است، ادامه داد: این واحدها با سرمایه گذاری بیش از 3000 میلیارد ریالی در استان همدان ایجاد شده است و برای 1668 نفر اشتغالزایی داشته است.

رضوانی جلال تأکید کرد: آن بخش از محصول که در مراحل برداشت و پس از برداشت به هر علتی بلااستفاده یا نامناسب برای بازار فروش باشد ضایعات(LOSSES) تلقی می شود.

وی با بیان اینکه ضایعات موجب کاهش کمیت و کیفیت مواد غذایی می شود، افزود: برخی کارشناسان بر این عقیده اند که ضایعات به مراحل پس از برداشت محصول مربوط می شود و آن بخش از محصول که در مراحل پس از برداشت به هر علتی بلااستفاده یا نامناسب برای بازار فروش باشد ضایعات(LOSSES) تلقی می شود.

رضوانی جلال با اشاره به سایر فعالیت ها در راستای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: بهره برداری از 283 واحد صنایع تبدیلی با توان تولید یک میلیون و 160 هزار و 725 تن محصول و جذب یک میلیون و531 هزار و 500 تن محصولات خام کشاورزی با اشتغال 3728 نفر و سرمایه گذاری 660 میلیارد تومان با مجوز سازمان جهادکشاورزی در راستای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی استان‌صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: بهره برداری از 115 واحد صنایع تبدیلی با توان تولید 2 میلیون و 937 هزارتن محصول وجذب 2 میلیون و 985 هزار تن محصولات خام کشاورزی با اشتغال 4511 نفر وسرمایه گذاری 300 میلیارد تومان با مجوز سازمان صنعت، معدن وتجارت در استان همدان و کلنگ زنی بزرگترین کارخانه پوره، آبمیوه و تولید کنسانتره از میوه در شهرستان نهاوند در زمینی به مساحت 5 هکتار و با پیش بینی تولید 41 هزار و 500 تن محصول و جذب 150هزار تن انواع میوه وسرمایه گذاری 1200 میلیارد ریال و اشتغال مستقیم 250 نفر از دیگر اقدامات برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی استان بوده است‌.

رضوانی جلال با اشاره به احداث بزرگترین کشتارگاه مرغ استان در منطقه محروم چورمق رزن، گفت: این‌کشتارگاه با پیش بینی کشتار 6000 قطعه مرغ در ساعت و اشتغال 250 نفر و سرمایه گذاری 22 میلیارد تومان احداث می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به تجهیز واحدهای تصفیه و بسته بندی کشمش ملایر به دستگاه سورت لیزری در راستای افزایش کیفی و توان صادراتی محصول کشمش، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 55 واحد تصفیه و بسته بندی کشمش با ظرفیت 85 هزار تن در سال در شهرستان ملایر فعالیت دارند که در 3 سال گذشته 7 واحد مجهز به سورت لیزری شده اند و بقیه واحدها هم در برنامه تجهیز قرار دارند.

وی یادآور شد: کمک به صدور مجوزها و کلنگ زنی کارخانه تولید قند نهاوند با سرمایه گذاری 200 میلیارد تومان و توان جذب 500 هزار تن چغندرقند در سال از دیگر اقدامات سازمان در راستای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403