غازی لقب دروغینی که برای امان الله خان دادند


امان الله «غازى دروغین» فردى است که ناسیونالیزم کور اوغانى در زمانش تیوریزه شد و پروژه ى فاشیستى ناقلین در شمال را روى دست گرفته و عملى کرد. در زمان او اصطلاح زبان «اوغانى» در تقابل سنجیده شده با زبان پارسى به وسیله ى طرزى مطرح شد...

امان الله «غازى دروغین» فردى است که ناسیونالیزم کور اوغانى در زمانش تیوریزه شد و پروژه ى فاشیستى ناقلین در شمال را روى دست گرفته و عملى کرد.

در زمان او اصطلاح زبان «اوغانى» در تقابل سنجیده شده با زبان پارسى به وسیله ى طرزى مطرح شد و سرآغاز دشمنى با زبان پارسى از همان روزگار شکل گرفت. همه ى طرح هاى مدنى او تقلید از اتا ترک بود بدون آنکه براى آن بسترهاى اجتماعى را مدنظر گرفته باشد او در آخر عمرش هم در روسپى خانه هاى ایتالیا جان داد.

انگلیس ها و روس ها در آن زمان توافق کردند تا سرحد امپراتورى شان را مشخص کنند و پذیرش اعلان استقلال از سوى انگلیس ها هم در همین راستا بود وگرنه شاه بچه اى چون امان الله نه با انگلیس جنگیده است و نه هم درخور لقب دروغین غازى است او شاهزاده ى عیاشى بیش نبود.

پشتون ها مردمان با استعداد در دادن القاب دروغین چون بابا، انا و غازى اند و تاریخ را پر از این القاب بى مایه کرده اند. جالب آن است که پشتون هاى افراطى امروز از امان الله تنها میراث افراطییت پشتونى اش را افتخار مى دانند نه آن ریفروم هاى او را. افراطى هاى قبیله گرا با اخلاق دوگانه به ریفورم هاى امان الله مى بینند.

اى کاش اینها از امان الله تقلید مى کردند و زنشان را آدم مى دانستند. اینش بد است اما وقتى سرزمین هاى دیگران را به پشتون ها داد اینش خوب است. این برخورد نشان مى دهد که قهرمان سازى امان الله نه براى ارزش هاى مدنى زمان او بود بلکه براى ریفورم هاى برترى طلبانه او در مقابل سایر اقوام بخصوص تاجیکان بود.

نجیب سلام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو