انویدیا در کنار معرفی کارتهای گرافیک Turing، برای اولین بار فناوری اختصاصی DLSS را معرفی کرد؛ افزایش نرخ فریم با بهینه سازی های سخت افزاری، اولین هدف فناوری DLSS به شمار میرود. کمی بعد، AMD هم برای رقابت با DLSS، فناوری FidelityFX را معرفی کرد. اینک اولین بازی مبتنی بر هر دو تکنیک، یعنی F1 2019 معرفی شده و فرصتی پیش آمده است که این دو تکنولوژی را برای اولین بار در یک بازی واحد آزمایش کنیم.
چندی پیش شرکت Codemasters اعلام کرد که F1 2019 نخستین بازی جهان است که به صورت مشترک از NVIDIA DLSS و AMD FidelityFX پشتیبانی میکند. با تکیه بر این دو فناوری، میتوان رزولوشن بازی را افزایش داده و این در حالی است که کمترین کاهش فریم در بازی اعمال خواهد شد. AMD FidelityFX از برنامههای متن باز استفاده میکند، با این وجودNVIDIA DLSS یک تکنولوژی کاملاً اختصاصی بوده و انویدیا برای بهرهوری از فناوریهای هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، از هستههای RT و Tensor نیز بهره میبرد.
بازی F1 2019 با پچ الحاقی 1.7، فناوری DLSS را به صورت بتا دریافت میکند. البته سازندگان این بازی همچنان در پی افزایش بهبود در DLSS هستند. حال زمان مقایسه AMD FidelityFX با NVIDIA DLSS فرا رسیده است؛ تصاویر منتشر شده حاکی از آن هستند که هر دو تکنیک، باعث کاهش نسبی جزئیات در بازی میشوند. البته شاید در برخی بازیهای دیگر، کمتر شاهد چنین مسئلهای باشیم. به عنوان مثال در بازی Metro Exodus، فناوری DLSS بسیار خوب ظاهر شد.
در ابتدا به سراغ NVIDIA DLSS میرویم؛ همان طور که انتظار میرفت، در بازی F1 2019 هر دو فناوری DLSS و FidelityFX تا حدودی باعث کاهش جزئیات میشوند. AMD سعی میکند تا با تیز کردن برخی از قسمتها، این شکاف را از بین ببرد؛ با این وجود هر دو تکنیک تا حدودی از جزئیات خواهند کاست. این آزمون با رزولوشن 4K انجام شده است.
تصاویر زیر وضعیتهای فعال و غیر فعال بودن NVIDIA DLSS را نشان میدهند:
((حالت روشن DLSS))
((حالت خاموش DLSS))
((حالت روشن DLSS))
((حالت خاموش DLSS))
حالا به سراغ فناوری AMD FidelityFX میرویم؛ زمانی که AMD اقدام به معرفی FidelityFX کرد، در توضیحات خود گفت: FidelityFX یک افکت پس پردازش است که در بهبود کیفیت و شفافیت تصاویر، در سطوح متفاوت کمک خواهد کرد. در واقع میتوان آن را یک موتور Upscaling هم دانست. در ادامه شاهد تأثیر گذاری الگوریتمهای DLSS و FidelityFX در بازی F1 2019 خواهیم بود.
تصویر نخست در حالت خاموش بودن FidelityFX است:
تصویر دوم با وضعیت FidelityFX Upscaling است:
در ادامه شاهد تصاویری هستیم که به صورت مستقیم FidelityFX را با DLSS مقایسه خواهد کرد. تصویر نخست در حالت FidelityFX است.
تصویر دوم نیز NVIDIA DLSS را در حالت فعال نشان می دهد.
مشخص است که کارایی هر دو الگوریتم، تا حدودی باعث کاهش جزئیات میشود. با این وجود NVIDIA DLSS به صورت نسبی و با فاصله نه چندان زیاد از FidelityFX بهتر عمل کرده است. نظر شما در این مورد چیست؟