ظرفیت‌های خراسان جنوبی معرفی نشده است


ظرفیت‌های خراسان جنوبی معرفی نشده است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیادی است اما این ظرفیت‌ها معرفی نشده که برای معرفی بیشتر نیاز به انسجام در برنامه‌ها و پیگیری‌ها داریم.

محمدصادق معتمدیان روز یکشنبه در دومین روز سفر به خوسف در جمع نخبگان این شهرستان افزود: در شرایطی در استان امور را دنبال می‌کنیم که مهمترین اولویت ما توسعه همه جانبه استان است.

وی تصریح کرد: با توجه به تازه تاسیس بودن است خراسان جنوبی، شاید یکی از مهمترین آسیب‌های موجود این است که نتوانسته‌ایم همگرایی و هم‌افزایی بین بخش‌ها و ظرفیت‌های مختلف را ایجاد کنیم.

نماینده عالی دولت در استان گفت: یکی از اهداف سفرهای شهرستانی دیدار بی واسطه با مردم و آشنایی با پتانسیل‌ها و ظرفیت مناطق مختلف است.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی و ۱۱ شهرستان آن مانند پازل هستند لذا زمانی می‌توانیم تصویر زیبایی از استان را منتقل کنیم که این ۱۱ قطعه در کنار هم قرار بگیرد و ظرفیت‌ها به کشور معرفی شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از دلایلی که نتوانسته‌ایم در بحث ملی استان را معرفی کنیم ناهماهنگی این پازل است لذا این استان سرزمین ناشناخته‌هاست.

وی تاکید کرد: یکی از جهت‌گیری برنامه‌های ما معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان به کشور است که در کنار آن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها نیز معرفی می‌شود چون باید استان از حالت بن بست خارج شود.

معتمدیان از تهیه سند بالادستی استان خبر داد و گفت: همچنین سند توسعه شهرستان های خراسان جنوبی به زودی تدوین و ابلاغ می‌شود که بین سند آمایش، سند شهرستانی و استانی باید ارتباط باشد.

وی افزود: شهرستان تازه تاسیس خوسف تاکنون سند توسعه نداشته است که طی ماه‌های آینده باید با همکاری مجموعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهیه شود.

استاندار خراسان جنوبی از معادن به عنوان گنجینه‌های نهفته در زیر زمین استان یاد کرد و گفت: در زمینه اکتشافات معدنی به صورت ملی و سیستماتیک ورود پیدا نکرده ایم اما شرکت ایمیدور و سازمان زمین شناسی در مجموع ۴۵۰ میلیارد ریال در استان سرمایه گذاری می‌کنند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بخش زیادی از محصولات معدنی استان به شکل سنتی و خام از استان خارج می‌شود و این محصول مهم به حراج گذاشته می‌شود که برای توسعه صنایع فروری در حوزه صنعت و معدن در حال پیگیری هستیم.

معتمدیان اظهار داشت: یکی دیگر از اولویت های استان توسعه طرح های آبخیزداری و آبخوان داری است که در این زمینه امسال میزان اعتبارات استان چهار برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به تصویب سند سازگاری با کم آبی استان که در نشست دیروز شورای عالی آب با حضور معاون اول رئیس جمهوری انجام شد گفت: در قالب این سند از ظرفیت بخش خصوصی برای شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان به استان استفاده خواهیم کرد.

استاندار خراسان جنوبی جبران کسری مخازن را از دیگر اهداف و چشم اندازهای این سند برشمرد و گفت: در حال حاضر کسری مخازن استان ۱۳۰ میلیون مترمکعب است در حالیکه سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب روان آب هدر می‌رود.

وی بیان کرد: همچنین ۲ درصد آب مصرفی در بخش صنعت و کمتر از ۶ درصد در بخش شرب مصرف می شود در حالیکه خراسان جنوبی کمتر از یک درصد جمعیت و بیش از ۹ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: بیانات مسئولان شهرستان خوست نشان از این دارد که همه دغدغه توسعه همه جانبه شهرستان را دارند که آن را به فال نیک می‌گیریم چراکه تاثیر زیادی در بحث توسعه استان دارد.

معتمدیان گفت: تکمیل بیمارستان نیمه کاره خوسف از مطالبات به حق مردم این شهرستان است که برای تکمیل این پروژه ۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و سه میلیارد تومان از محل اعتبارات توازن اختصاص یافت.

وی بیان کرد: با تخصیص این اعتبار پیش بینی می‌کنیم حداکثر تا پایان سال ۹۹ این بیمارستان به بهره برداری برسد.

عملیات اجرایی بیمارستان خوسف از سال ۹۳ آغاز شد که ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای این پروژه هزینه شده اما به دلیل کمبود اعتبار ناتمام مانده است.

استاندار خراسان جنوبی روز شنبه در سفری ۲ روزه وارد خوسف شد و ضمن بازدید از چند مجتمع کشاورزی و واحد تولیدی و معدنی در این شهرستان با مردم مناطق مختلف نیز دیدار کرد.

معتمدیان از کارخانه در حال ساخت چدن خوسف و معدن قلعه‌زری بازدید و روند فعالیت این دو مجموعه صنعتی را از نزدیک بررسی کرد.

وی از دی ماه سال گذشته تا امروز به ۱۱ شهرستان استان سفر کرده که این سفرها مصوباتی داشته و دبیرخانه پیگیری آنها در معاونت عمرانی استانداری مستقر است.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان خوسف در ۳۶ کیلومتری بیرجند است.

۷۵۵۷*۳۰۲۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر