4 نکته درباره تفاوت بین فرانشیز و بازاریابی وابسته


... نوشته 4 نکته درباره تفاوت بین فرانشیز و بازاریابی وابسته اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

اگر می خواهید فروش محصولات را آغاز کنید، ممکن است از خودتان بپرسید آیا افتتاح فرانشیز یا تبدیل شدن به واحدی وابسته برای بازاریابی و فروش می‌تواند حرکت خوبی باشد. هردوی محصولات بازار فرانشیز و بازاریابی وابسته توسط سایر آدم‌ها ایجاد شدند، اما آن‌ها این کار را به بسیاری از طرق متفاوت دیگر نیز انجام می‌دهند. بیایید به شرح تفاوت بین فرانشیز و واحد وابسته بپردازیم.

4 نکته درباره تفاوت بین فرانشیز و بازاریابی وابسته

۱. فرانشیز چیست؟

فرانشیز توافق صدور مجوز بین یک برند و یک فرد است. اگر می‌خواهید فرانشیزپذیر بشوید، باید با شرکت والد تماس بگیرید و اقدام نمایید. اگر درخواست‌تان و بودجه‌ی شما هر دو با موفقیت پیش بروند، یک سری دستورالعمل درباره‌ی تعیین فرانشیزتان دریافت خواهید کرد – چیزهایی مثل دکور، برندسازی، و اقلام فهرست (در صورت مقتضی).

شما به لحاظ قانونی ملزم و متعهد هستید از مفاد توافق مجوز با فزانشیزدهنده طبعیت کنید و حیطه‌ی اختیار عمل محدودی دارید. شما نمی‌توانید شعبه‌ای از زنجیره‌ی ملی افتتاح کنید و تصمیم بگیرید اقلام متفاوتی ارائه کنید، از لوگوی دیگری استفاده کنید یا یونیفرم‌های متفاوتی را استفاده نمایید. اگر به دنبال یک کسب و کار حاضر و آماده هستید، تبدیل شدن به یک فرانشیزپذیر ممکن است همان چیزی باشد که به دردتان می خورد. اما اگر می‌خواهید کنترل خلاقانه‌ی بیشتری داشته باشید، با افتتاح یک کسب و کار مستقل کوچک موفق‌تر عمل خواهید کرد.

مطلب مرتبط: راهنمای کامل بازاریابی حفظ مشتری: ۲۱ نکته مهم درباره بازاریابی حفظ مشتری

۲. بازاریابی وابسته چیست؟

یک واحد وابسته کسی است که در ازای دریافت کمیسیون محصولات خاصی را می‌فروشد. مثال مرسوم برنامه‌ی وابسته طرح بازاریابی ماری کی است، جایی که در آن فروشندگان محصولات ماری کی را خانه به خانه بازاریابی می‌کنند و در این فرایند کمیسیونی دریافت می‌کنند.

این روزها، اکثر آدم‌هایی که به عنوان وابسته کار می‌کنند این اقدام را به صورت اینترنتی و آنلاین انجام می‌دهند. شما می‌توانید این کار را با قراردادن لینک‌های وابستگی در وبلاگ یا وبسایت‌تان انجام دهید یا در اینستاگرام، فیسبوک یا توئیتر. وقتی کسی روی آن‌ لینک‌ها کلیک می‌کند و خریدی انجام می‌دهد، به شما پرداخت انجام می‌شود. به عنوان مثال، آمازون یک برنامه‌ی وابسته دارد که به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد لینک وابستگی آمازون را در سایت‌شان قرار دهند و وقتی کاربران روی آن لینک‌ها کلیک می‌کنند از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

مطلب مرتبط: جذب مشتری: ۱۱ فرایند و استراتژی بازاریابی جذب مشتری جدید

۳. فرانشیز در مقایسه با بازاریابی وابسته

اگر می‌خواهید یک کسب و کار جدید را آغاز کنید و از خودتان ایده‌ای دارید، نیازی نیست حتما یک فرانشیز یا طرح وابسته را انتخاب کنید. اما اگر ایده‌ی کار کردن با برندی معتبر را دارید که برای موسسه‌ی اقتصادی‌تان ساختار و سازماندهی به وجود می‌آورد، مسیر فرانشیز یا واحد وابسته می‌تواند مورد خوب و مناسبی باشد.

افتتاح یک فرانشیز خشت و ملات نسبت به پیوستن به یک برنامه‌ی وابستگی کار بسیار دشوارتر، پیچیده‌تر و پرهزینه‌تری است. برای شروع فرانشیز مجبور خواهید بود خدمات وکالت بگیرید تا از این فرایند صدور مجوز عبور کنید. همچنین لازم خواهد بود تامین مالی برای افتتاح فرانشیز را تضمین کنید. به عبارت دیگر، هزینه‌های پیش رو – در زمینه‌ی پول و زمان و تلاش – با فرانشیز بالاتر است. اما، این پتانسیل را دارد که نسبت به یک برنامه‌ی وابستگی سودآورتر باشد.

مطلب مرتبط: ۱۸ توصیه که چگونه یک صاحب کسب و کار موفق باشیم

تبدیل شدن به یک وابسته برای فروشنده مناسب‌تر است تا یک کارمند فرعی و پاره‌وقت. شما مجبور نیستید شغل روزانه‌ی خود را ترک کنید تا به یک واحد وابسته تبدیل شوید در صورتی که برای تبدیل شدن به فرانشیزپذیر باید این کار را انجام می‌دادید، و با هیچ چیزی شبیه آن هزینه‌های معروف استارت‌آپ مواجه نخواهید بود. اما چرخاندن چرخ‌های زندگی تنها از طریق عمل کردن به عنوان یک واحد وابسته کار دشواری است.

۴. جمع بندی

چه تصمیم بگیرید یک فرانشیز پذیر بشوید یا یک واحد وابسته از برند، شرکت یا فروشنده‌ای که با آن کار می‌کنید دستورالعمل‌هایی دریافت خواهید کرد. مهم است که آن دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید چون تخطی از مفاد قرارداد می‌تواند پیامدهای قانونی پرهزینه‌ای برای‌تان داشته باشد. پیش از پیمودن هر یک از این مسیرها خوب است که تحقیقات زیادی انجام بدهید و اگر می‌توانید با کسانی که به عنوان فرانشیزپذیر یا وابسته موفق عمل کرده‌اند صحبت و مشاوره کنید. به این طریق، می‌توانید از عملکرد خوب آن‌ها درس یاد بگیرید و همین طور از آنچه خوب انجام نداده‌اند و آن دانش را وقتی کسب و کار خودتان را به راه می‌اندازید به کار ببندید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: smartasset

۴ نکته درباره تفاوت بین فرانشیز و بازاریابی وابسته

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا