شویگو: آمریکا پیش از خروج از پیمان «آی ان اف» بودجه موشک‌های هسته‌ای خود را تامین کرده بود


شویگو: آمریکا پیش از خروج از پیمان «آی ان اف» بودجه موشک‌های هسته‌ای خود را تامین کرده بود

وزیر دفاع روسیه اعلام کرد آمریکا پیش از ترک پیمان موشکی 1987 بودجه لازم برای ساخت موشک‌های هسته‌ای خود را در نظر گرفته بود.

شویگو: آمریکا پیش از خروج از پیمان «آی ان اف» بودجه موشک‌های هسته‌ای خود را تامین کرده بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه امروز اعلام کرد آمریکا یک سال پیش از خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد (آی ان اف) بودجه لازم برای ساخت موشک‌های کوتاه بُرد و میان‌بُرد خود را فراهم کرده بود.

وزیر دفاع روسیه گفت مسکو هیچگاه برگزاری مذاکره با آمریکا در خصوص پیمان موشکی ۱۹۸۷ را رد نمی‌کند و همواره شفافیت را در اقدامات خود نشان داده است.

شویگو در مصاحبه با شبکه خبری روسیه ۲۴ گفت: ما هرگز مذاکره (با واشنگتن) را رد نکردیم، ما از فوریه تا آگوست (۲۰۱۹) این پیشنهاد را مطرح کردیم. ما (به آمریکا) موشک‌هایی که باعث تردید آنهاست را نشان دادیم. اما از یک سال پیش از خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد منابع مالی لازم برای توسعه موشک‌های میان‌بُرد و کوتاه بُرد در طرح بودجه آمریکا گنجانده شد.

شویگو گفت در واقع هشت ماه یا نزدیک به یک سال پیش از آنکه تصمیم (خروج از پیمان آی ان اف) گرفته شود، (آمریکا) بودجه لازم برای توسعه موشک‌هایش را در نظر گرفت.

پیش از این سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته بود مسکو از واشنگتن می‌خواهد که برنامه‌های خود برای استقرار موشک‌هایی با بُرد متوسط یا کوتاه را متوقف کند. ریابکوف افزود: ما از واشنگتن می‌خواهیم مسئولیت پذیری خود را نشان دهد و به تبعیت از مسکو، استقرار سامانه‌های موشکی میان‌بُرد و کوتاه‌بُرد ساخت آمریکا را که پیش از این پنتاگون صراحتا درباره آن سخن گفته است، رها کند.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، برجسته‌ترین توافق هسته‌ای امضا شده در دوران جنگ سرد، در دوم آگوست و پس از طرح ادعا‌های واهی از سوی واشنگتن علیه مسکو به پایان رسید. پیش از این، آمریکا رسما خروج یکجانبه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد موسوم به پیمان «آی ان اف» را تایید کرده بود. این کشور در تاریخ ۲ آگوست [جمعه ۱۱ مرداد]رسما از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد خارج شد. پس از این تصمیم، مسکو نیز پایان اجرای این پیمان را اعلام کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی در دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده بودند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...