مهارت‌آموزی؛ راه رسیدن به دانشگاه‌های نسل چهارم/ در مدرسه‌های تابستانه چه می‌گذرد؟


مهارت‌آموزی؛ راه رسیدن به دانشگاه‌های نسل چهارم/ در مدرسه‌های تابستانه چه می‌گذرد؟

مدرسه‌های تابستانه فرصتی مناسب برای کسب مهارت‌های لازم در حوزه استارت‌آپی و کسب و کار‌های نوپا هستند که دانشگاه‌های ما را به سمت نسل چهارم سوق می‌دهند.

به گزارش جام نیوز، اسم مدرسه که به میان می‌آید یاد سال‌های تحصیلی در دوران کودکی و نوجوانی می‌افتیم، اما این اصطلاح چند سالی است که رنگ و بوی دیگر به خود گرفته است؛ مدارس تابستانی در مقطع ابتدایی و راهنمایی، بیشتر جنبه‌ آموزشی و تفریحی دارد، اما در دبیرستان، دانشکده یا دانشگاه، تعریف مدرسه تابستانی متفاوت است.

مهمترین هدف از برگزاری مدرسه‌های تابستانی دانش افزایی و ارتقا مهارت‌های کاربردی مورد نیاز دانشجویان است و یکی از برنامه‌های موفق و مؤثر در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی معتبر دنیا به حساب می‌آید.


برگزاری مدرسه‌های تابستانی برای دانشجویان فرصتی است تا قبل از فارغ‌التحصیلی و وررد به بازار کار محفوظات علمی خود را به صورت عملی پیاده سازی کنند؛ فرصتی که کمک می‌کند تا دانشگاه‌های ایران نیز بتوانند به سمت نسل سوم و چهارمی شدن حرکت کنند، شعاری که بسیاری از دانشگاه‌های برجسته دنیا سال‌هاست به آن دست یافته‌اند و دانشگاه‌های معتبر ایران نیز در تلاشند به این هدف برسند.
مهارت‌آموزی؛ راه رسیدن به دانشگاه‌های نسل چهارم/ در مدرسه‌های تابستانه چه می‌گذرد؟

آنچه مشخص است؛ دانشگاه‌های طراز اول ایران به اذعان خود مسئولین آموزش عالی در تمام این سال‌ها تنها به بحث آموزش و پژوهش پرداخته و آموزش عملی مغفول مانده است؛ شاید مهمترین راه برای رسیدن به یک جامعه پویا و اقتصاد فعال در کشور عملیاتی کردن پژوهش‌های دانشگاهی است.

آنچه مشخص است باید پژوهش‌های دانشگاهی متناسب با مسائل روز صنعت و فضای واقعی کسب و کار کشور باشد و دستیابی به این هدف است که کمک می‌کند تا مشاغل جدید با رویکرد‌های کارآفرینی با کمک شرکت‌های استارت‌آپی و دانش بنیان به اقتصاد کشور تزریق شود. مطمئنا تنها دانشگاهیان را نمی‌توان کارآفرین دانست، زیرا بسیاری از افراد خلاق و موفق در حوزه کسب و کار و کارآفرینی تحصیلات دانشگاهی ندارند، اما تجربه بسیار موفقی در کنار شغل خود دارند که می‌تواند برای دانشجویانی که به زودی فارغ التحصیل می‌شوند، مفید باشد.

مدرسه‌های تابستانی می‌تواند بهترین محل برای دستیابی به این تجربیات در کنار دانش علمی اساتید باشد، از طرف دیگر بسیاری از دانش آموزان تمایل دارند تا قبل از ورود به دانشگاه و دنیای کار برخی مهارت‌ها را بیاموزند و این می‌تواند فرصتی مناسب برای دانشجویان تا مهارت‌های کسب و کار و کارآفرینی که آموخته‌اند را در اختیار علاقمندان قرار دهند.

برگزاری مدرسه تابستانی توسط دانشگاه‌ها و برخی مراکز علمی و تحقیقاتی در ایران نیز رواج دارد و در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کند که برخی از آن‌ها تجربیات موفقی نیز در حوزه استارت‌آپ و دانش بنیان داشته‌اند و آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

مدرسه تابستانی اینترنت اشیاء در پارک فناوری تهران
آکادمی اینترنت اشیاء با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، امسال پنجمین مدرسه تابستانی اینترنت اشیاء را با موضوع «مدیریت منابع انرژی در پیک مصرف برق» در مرداد ماه برگزار کرد. تیم‌ها در این دوره مهارت‌های لازم را آموختند که چگونه اجزای اصلی سازنده یک محصول مبتنی بر اینترنت اشیاء شامل سیستم نهفته، شبکه ارتباطی، پلتفرم اینترنت اشیاء و اپلیکیشن را در کنار یکدیگر قرار دهند و در نهایت هر تیم کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) مبتنی بر اینترنت اشیاء را به عنوان یک راهکار برای «مدیریت منابع انرژی در پیک مصرف برق» ارائه کرد.

مهارت‌آموزی؛ راه رسیدن به دانشگاه‌های نسل چهارم/ در مدرسه‌های تابستانه چه می‌گذرد؟
مدرسه تابستانه دانشجویی علوم اعصاب شناختی
علوم اعصاب شناختی، به علم اعصاب، روانشناسی و علم کامپیوتر‌ می‌پردازد و لازم است با پیشرفت علوم به این حوزه بیشتر پرداخته شود، به همین منظور برگزاری مدرسه‌های تابستانی در سطح دانش آموزی و دانشجویی اقدامی برای ترویج بهتر حوزه‌های مختلف علمی است.

با همین رویکرد مرداد ماه امسال مدرسه تابستانی علوم اعصاب شناختی برگزار شد و در آن دانشجویان با فناوری‌های نوین شناختی، تقویت کارگروهی و تفکر بین رشته‌ای و با تأکید بر اجرای پروژه‌های علمی آشنا شدند؛ در این کلاس‌ها به ۱۰ موضوع مختلف علوم اعصاب شناختی از جمله تشریح عملی مغز، حس و ادراک، و تفکر، حافظه و یادگیری، شناخت اجتماعی و توانبخشی شناختی، آشنایی با ساختار سیستم عصبی، بیماری‌های عصبی، فیزیولوژی سیستم عصبی و مدل سازی شناختی و هوش مصنوعی پرداخته شد.

برای برگزاری این مدرسه، دانشگاه علوم پزشکی ایران، کلینیک مغز و شناخت و مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه شهید بهشتی میزبان دانشجویان علوم پزشکی، علوم پایه، روانشناسی و فنی و مهندسی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ای است بودند تا آموزش‌های لازم به آن‌ها با حضور اساتید برجسته داده شود.
مهارت‌آموزی؛ راه رسیدن به دانشگاه‌های نسل چهارم/ در مدرسه‌های تابستانه چه می‌گذرد؟

مدرسه تابستانی بلاک‌چین
امروزه در ایران موضوع بلاک چین در حوزه استارت‌آپ بسیار جریان ساز بوده و برپایی مدرسه تابستانی در این حوزه مورد توجه و علاقه جوانانی است که مایلند در حوزه طرح‌های توجیهی اقتصادی و کدنویسی فعالیت کنند. «بلاک چینی شو»، «کمپ بلاک چین»، «کافه محتوا»، «کاف گپافه» یا کافه خلاقیت از دورهمی‌های این استارت‌آپ بود.

شبکه نئو با برگزاری مدرسه تابستانه نانو
مدرسه تابستانی نانو در راستای کاربردی‌سازی علم نانو مرداد ماه برگزار شد؛ در این دوره تلاش شد تا دانشجویان ایرانی و سایر کشور‌ها به ویژه کشور‌های منطقه که تمایل به یادگیری علم نانو، کاربرد‌های آن و تعریف پروژه‌های علمی در این زمینه داشته باشند در قالب برنامه‌های هدفمند با یکدیگر و در قالب یک شبکه مرتبط شوند.

در این مدرسه ۴ روزه به مباحثی همچون کارگاه دانش تئوری نانو، کارگاه‌های عملی تخصصی فناوری نانو، زیست فناوری و تقلید زیستی، کارگاه‌های عملی خلاقیت و کارآفرینی در حوزه نانو، آموزش کسب‌و‌کار در حوزه نانو از ایده‌پردازی تا ارائه محصول در قالب استارت آپ و مسابقات علمی-عملی برای آموزش تیم‌سازی و کار عملی در قالب تیم پرداخته شد.
مهارت‌آموزی؛ راه رسیدن به دانشگاه‌های نسل چهارم/ در مدرسه‌های تابستانه چه می‌گذرد؟

مدرسه تابستانی رویان
دست ورزی ژن در سال ۱۹۶۰ ظهور کرد تا راهی برای درمان و علاج بیماری‌ها باشد، اما در مقطعی از زمان فعالیت‌ها در این حوزه متوقف شد و کمتر نامی از آن برده می‌شد، اما در یک دهه گذشته اتفاقات مناسبی برای توسعه و گسترش آن در کشور ما رخ داده و شواهد حاکی از آن است که می‌تواند فضای مناسبی برای اشتغال‌زایی ایجاد کند به طوری که در حال حاضر این علم یک بازار بیلیون دلاری دارد و به سرعت در حال رشد است؛ این درآمد نشان دهنده آن است که کمتر فناوری در دنیا از این سرعت رشد برخوردار است. با همین هدف نیز در ایران دهمین مدرسه تابستانی پژوهشگاه رویان با موضوع «زیست پزشکی مولکولی: از تشخیص تا درمان» برگزار شد.

آنچه مشخص است، کشور ما امروز به لزوم برگزاری مدارس تابستانی پی برده‌ و بسیاری از دانشگاه‌های برجسته همچون دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و شهید بهشتی در حوزه‌های مختلف علمی برای دانش‌آموزان، دانشجویان و علاقمندان برگزار کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟