آشنایی با آیین صوفی گری ترکیه


آیا راجع به آیین صوفی گری و درویش های چرخان ترکیه چیزی شنیده اید؟ آیین صوفی گری یکی از بخش های جدانشدنی فرهنگ مردم ترکیه است؛ از این رو آشنایی با آن پیش از سفر به ترکیه باعث می شود حس نزدیکی بیشتری با مراسمات داشته باشید. در ادامه مطلب پاسخ سوالات خود راجع به آیین را خواهید خواند.

آیا راجع به آیین صوفی‌گری و درویش‌های چرخان ترکیه چیزی شنیده‌اید؟ آیین صوفی‌گری یکی از بخش‌های جدانشدنی فرهنگ مردم ترکیه است؛ از این رو آشنایی با آن پیش از سفر به ترکیه باعث می‌شود حس نزدیکی بیشتری با مراسمات داشته باشید. در ادامه مطلب پاسخ سوالات خود راجع به آیین را خواهید خواند.

آیین صوفی‌گری چیست؟

آیین صوفی‌گری در دنیا با عنوان صوفیسم (Sufism) شناخته می‌شود و افرادی که پیرو این آیین هستند صوفی؛ صوفی‌ها بر این اعتقاد دارند که در این دنیا می‌توان با رعایت اصولی به آرامش و بخشندگی دست پیدا کرد و به خدا نزدیک شد.

آشنایی با آیین صوفی گری ترکیه

آیین صوفی‌گری در ترکیه چگونه است؟

یکی از طریقت‌های آیین صوفی‌گری، طریقت مولویه است. این آیین در قرن هفتم هجری در منطقه آناتولی ترکیه گسترش یافت. پیروان این طریقت در واقع طرفداران آیین و روش مولانا جلال‌الدین محمد بلخی هستند. صوفی‌های ترکیه که به درویش‌های چرخان معروف هستند، مراسم خاصی را برای این آیین اجرا می‌کنند. آنها لباس مخصوصی می‌پوشند و نوعی رقص مخصوص به نام «سماع» را تکرار می‌کنند.

آشنایی با آیین صوفی گری ترکیه

رقص سماع چیست؟

رقص سماع مراسم آیینی صوفیان با هدف رشد روحی و معنوی است که حالت خلسه را ایجاد می‌کند. در این رقص همه چیز به صورت نمادین انتخاب شده و هیچ چیز به طور اتفاقی و بی دلیل نبوده و کشف فلسفه تک تک آنها نیاز به دانش عرفانی بالایی دارد. به طور مثال برای این رقص صوفیان یا همان درویش‌ها لباس بلند سفیدی که به نوعی نماد کفن است می‌پوشند و کلاهی که نماد گور است بر روی سر خود می‌گذارند، به صورت دایره‌ای کنار هم می‌ایستند و رقص سماع را اجرا می‌کنند. برای رقص سماع، موسیقی عرفانی با نوای دف و نی پخش می‌شود و درویش‌ها به صورت هماهنگ باهم دور خود می‌چرخند و ذکر خدا را تکرار می‌کنند. در این چرخش یک دست آنها رو به زمین و یک دست رو به آسمان است. آثار مولانا که به زبان فارسی نوشته شده‌اند، اصلی‌ترین منبع الهام برای اجرای ذکرها و موسیقی این مراسم است.

آشنایی با آیین صوفی گری ترکیه

ارتباط رقص سماع با مولانا چیست؟

مولانا از طرفداران رقص سماع بوده و آن را وسیله‌ای برای دست‌یابی به کمال انسانی می‌دانست. از این رو صوفیان طریقت او، راه وی را ادامه می‌دهند. مولانا اشتیاق خود برای این رقص را از طریق شمس پیدا کرده بود.

جایگاه مولانا در ترکیه

جلال‌الدین محمد بلخی به نام‌های «مولوی»، «مولوی رومی» و «رومی» شهرت جهانی دارد. مولانا در سال ۵۸۶ هجری شمسی در بلخ (منطقه‌ای در شمال شرق خراسان) به دنیا آمد و در زمان تصنیف آثارش (همچون مثنوی) در قونیه (واقع در ترکیه امروزی) زندگی می‌کرد و در همان‌جا نیز از دنیا رفت. مقبره مولانا اکنون یکی از جاذبه‌های معروف و سمبل شهر قونیه ترکیه است که هر ساله گردشگران و طرفداران مولانا را از سراسر دنیا دور خود جمع می‌کند. یکی از مراسمات معروفی که در این مکان انجام می‌شود انجام می‌شود، «فستیوال مولانا» است که در «تقویم فستیوال های ترکیه و استانبول» از آن یاد شده. در این فستیوال هزاران نفر از سراسر دنیا دور هم جمع می‌شوند تا در سالروز مرگ مولانا که آن را به صوت نمادین شب عروسی او، که در واقع پیوستن او به خدواند و معبود ابدی او است می‌دانند، را جشن بگیرند. در این مراسم، موسیقی عرفانی پخش و رقص سماع درویش‌های چرخان انجام می‌شود. در نزدیکی مقبره «موزه مولانا» قرار دارد که در واقع محل زندگی و تدریس این عارف بزرگ بوده است. در این موز،ه دست نوشته‌های قدیمی، قرآن‌های خطی و... نگهداری می‌شود.

آشنایی با آیین صوفی گری ترکیه



1398/05/27 | کد مطلب: 4609
برچسب‌ها: استانبولترکیه
آشنایی با آیین صوفی گری ترکیه
آشنایی با آیین صوفی گری ترکیه پرستو صاحبی
آشنایی با آیین صوفی گری ترکیه

طراح، کوهنورد، علاقمند به نویسندگی، عاشق طبیعت و حیوانات...


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟