قاتلما


قاتلما یکی از معروف ترین شیرینی های سنتی ترکمنان ساکن شمال شرق کشورمان است که به ویژه در مراسم عروسی طبخ و سرو می شود. مواد لازم برای تهیه 4 عدد قاتلاما: تخم مرغ 5عدد روغن 5کیلو گرم آرد5 کیلوگرم بیکینگ پودر 3 قاشق غذا خوری نمک به مقدار لازم آب، به مقداری که آرد […] نوشته قاتلما اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران - سیری در...

قاتلما یکی از معروف ترین شیرینی های سنتی ترکمنان ساکن شمال شرق کشورمان است که به ویژه در مراسم عروسی طبخ و سرو می شود.
مواد لازم برای تهیه ۴ عدد قاتلاما:
تخم مرغ ۵عدد
روغن ۵کیلو گرم
آرد۵ کیلوگرم
بیکینگ پودر ۳ قاشق غذا خوری
نمک به مقدار لازم
آب، به مقداری که آرد خمیرشود

قاتلما

طرز تهیه :
ابتدا آرد راخمیر کرده وبه آن تخم مرغ ها ،بگینگ پودر ونمک اضافه می کنیم و بادست این مواد را خوب ورز می دهیم سپس ۵الی ۱۰دقیقه روی مواد را با پارچه پوشانده و می گذاریم تا در دمای عادی اتاق استراحت کند خمیر آماده را به صورت قطعاتی که هر قطعه یک قرص نان بشود، تقسیم می کنیم سپس قطعات خمیر رابا دست بهصورت ورقه های نازکی در می آوریم .
خمیر های ورقه شده را که به شکل دایره ای کامل است، روی هم چیده و در فاصله ورقه ها، روغن میمالیم تعداد این ورقه ها ی نازک خمیر، به ضخامت نهایی قاتلاما بستگی دارد.این خمیر دایره ای شکل ضخیم رابه صورت مستطیل های بزرگ بریده سپس باکشیدن خمیربادست این قطعات مستطیل خمیررا به صورت دایره وار روی هم میپیچیم (تا بصورت لایه لایه درآید) سپس آن را دوباره به صورت دایره ای کامل در می آوریم .
در این مرحله، خمیرهای چند لایه را در روغن داغ ودر ظرفی بزرگ می پزیم و پس از آماده شدن قاتلاما، بلافاصله برروی آن خاک قند می پاشیم تا شیرینی آن در تمام لایه ها جذب شوداین شیرینی را در روز عروسی، خانواده داماد درست کرده وبه منزل عروس می برند وخانواده عروس به نیت اینکه همه فامیل نیز از این شادمانی ها داشته باشند آن را بین خویشاوندان و همسایگان پخش می کنند.
منبع:سیتی پدیا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال عطسه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 / فیلم