تولید ماهی در استان اردبیل به 10 هزار و 500 تن افزایش می‌یابد


تولید ماهی در استان اردبیل به 10 هزار و 500 تن افزایش می‌یابد

اردبیل- ایرنا- مدیرکل شیلات استان اردبیل اعلام کرد: بر اساس برنامه تدوین شده امسال تولید انواع ماهی سردابی و گرمابی در استان به 10 هزار و 500 تن افزایش می‌یابد.

میرآرمان واعظی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: در سال ۹۶ بیش از ۹ هزار و هفت تن و در سال ۹۷ حدود ۹ هزار و ۳۰۸ تن انواع ماهیان سردابی و گرمابی در استان اردبیل تولید شد و پیش‌بینی می‌شود امسال این میزان امسال به بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن برسد.

وی افزایش تعداد مزارع، رشد تقاضای مصرف، صرفه اقتصادی بالا، وجود منابع آبی متعدد و نیز شرایط آب و هوایی مساعد را از جمله دلایل افزایش میزان تولید آبزیان در استان اردبیل ذکر کرد.

مدیرکل شیلات استان اردبیل ۶۰ درصد تولیدات آبزیان استان اردبیل را مربوط به ماهیان سردابی عنوان کرد و ادامه داد: این استان از قطب‌های مهم پرورش و تولید ماهیان سردابی در کشور محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: میزان تولید ماهی در استان اردبیل در سال ۸۶ حدود یک هزار و ۲۰۰ تن بود که این رقم در ۱۲ سال گذشته بیش از هشت برابر شده است.

واعظی با اشاره به فعالیت ۵۴۰ مزرعه پرورش انواع ماهی در این استان افزود: این ماهی‌ها در استخرها، مزارع نوین، منابع آبی محصور، مخازن آبی خرد و منفرد و نیز در دریاچه‌های محلی پرورش داده می‌شود.

وی تولید و تکثیر آبزیان و تلاش برای افزایش مصرف آبزیان را از جمله اهداف کلی سازمان شیلات در کشور و استان اردبیل عنوان کرد و با اشاره به مطالعات جامع آبزی پروری در شهرستان‌های مشگین‌شهر و پارس‌آباد مغان بیان کرد: در سایر شهرستان‌های استان نیز با استقرار اداره شیلات، امور مربوط به آبزی پروری به صورت جامع پیگیری می شود.

مدیرکل شیلات استان اردبیل ادامه داد: با اجرای طرح‌های مکانیزه، میزان تولید در سطح مزارع پرورش ماهیان استان اردبیل افزایش یافته به طوری که پیش از این به ازای هر ۱۰ لیتر دبی آب، یک تن ماهی تولید می‌شد ولی اکنون به ازای هر یک لیتر دبی آب، یک تن ماهی استحصال می‌شود.

وی با اشاره به پیش بینی یک هزار و ۵۰۰ نفر روز آموزش رایگان برای صاحبان مزارع و پرورش دهندگان ماهی در استان اردبیل در سال جاری گفت: هر فرد آبزی پرور باید در این کلاس‌ها شرکت کند.

واعظی ادامه داد: سد یامچی اردبیل ظرفیت تولید چهار هزار تن ماهی را دارد ولی به علت استفاده از منابع آبی این سد برای تامین آب آشامیدنی شهر اردبیل، محدودیتی در پرورش ماهی در این منابع آبی وجود دارد ولی هم اکنون ۶ مزرعه پرورش ماهی در پایاب سد یامچی در حال ساخت است.

وی اضافه کرد: اداره کل شیلات استان اردبیل ۷۰ تا ۸۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای راه‌اندازی واحدهای تولید آبزیان را به صورت تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

۱۹۰۵/ ۱۲۵۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری