در سال‌های گذشته نماینده ایران در چه تاریخی به اسکار معرفی می‌شد؟


در سال‌های گذشته نماینده ایران در چه تاریخی به اسکار معرفی می‌شد؟

نگاهی به تاریخ معرفی نماینده ایران به اسکار در سال‌های گذشته نشان می‌دهد هیات انتخاب در زمینه زمان معرفی «در جستجوی فریده» به نوعی رکوردشکنی داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شب گذشته در زمانی غیرمنتظره، خبر انتخاب فیلمی غیرمنتظره به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شد.

اتفاقی که از همان ابتدا واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت. برخی از گزینه‌های محتمل‌تر برای این اتفاق نوشتند و بسیاری با شگفت‌زدگی از معرفی پیش از موعد نماینده ایران به اسکار نوشتند. اتفاقی که سینمای ایران برای آن حدود ۴۵روز دیگر و تا دهم مهرماه فرصت داشت. اما آیا ایران اولین کشوری است که نماینده خود را به اسکار معرفی می‌کند؟

پاسخ منفی است. تاکنون سه کشور الجزایر، گرجستان و سوئیس نمایندگان خود را برای حضور در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نودودومین دوره جوایز سینمایی اسکار انتخاب کرده بودند و سینمای ایران که یکی از ۱۵ کشورپرافتخار در این شاخه از جوایز اسکار است که به عنوان چهارمین کشور با مستند «در جستجوی فریده» وارد این رقابت می‌شود.

تاکنون حضور رسمی فیلم «پاپیچا» به کارگردانی «مونیا مدور» به عنوان نماینده سینمای الجزایر، «شیندیسی» ساخته «دیتو تشینتاشادزه» از گرجستان و کمدی رومانتیک «رگبار» به کارگردانی «مایکل اشتینر» نیز از سوئیس در کنار فیلم «در جستجوی فریده» از سینمای ایران در اسکار اعلام شده است.

اما در سال‌های گذشته نماینده ایران در اسکار چه زمانی معرفی می‌شد؟ نگاهی به تاریخ بیندازیم؛

سال ۹۷، «بدون تاریخ، بدون امضا» در ۲۳ شهریور ۹۷

سال ۹۶، «نفس» در ۲۸ شهریور

سال ۹۵، «فروشنده» در ۲۵ شهریور

سال ۹۴، «محمد رسول‌الله» در ۵ مهر

سال ۹۳، «امروز» در ۳۰ شهریور

سال ۹۲، «گذشته» در ۷ مهر

سال ۹۱، «یه حبه قند» در ۲ مهر

سال ۹۰، «جدایی نادر از سیمین» در ۲۶ شهریور

سال ۸۹، «بدرود بغداد» در ۳۰ شهریور

سال ۸۸، «درباره الی» در ۲۹ شهریور

با نگاهی به تاریخ اعلام اسامی نماینده ایران به اسکار در هر سال آنچه محرز است انتخاب و معرفی پیش از موعد نماینده ایران به اسکار نودودوم است. اتفاقی که با نگاهی به تعداد فیلم‌های درخشانی که سینمای ایران در سال گذشته و حضور یکی از این فیلم‌ها در جشنواره مطرح و معتبر ونیز ۲۰۱۹ ، بیشتر عجیب به نظر می‌رسد و باید دید هیات انتخاب برای آن چه دلیل ویژه‌ای دارند.

۲۵۸۲۵۸

کد خبر 1290707

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج