ارگ کریم‌خان شیراز بازهم جولانگاه عنکبوت‌ها شد


ارگ کریم‌خان شیراز بازهم جولانگاه عنکبوت‌ها شد

شیراز- ایرنا - دو نفر از دیواره‌های بدون حفاظ ارگ کریم‌خان زند در مرکز شهر شیراز باز بالا رفتند تا بار دیگر ثابت شود این بنای تاریخی بیش از سخنان و نویدهایی که برای حفاظت آن داده می شود به مراقبت واقعی و ملموس نیاز دارد.

عکس‌هایی که ۲۴ مرداد ۹۸ در فضای مجازی منشر شد نشان می داد این دو نفر از دیواره های ارگ کریمخان زند شیراز بالا می روند و وزن خود را به آجرهای قدیمی این بنای تاریخی تحمیل کرده اند؛ همان کاری که یک نفر دیگر در مهرماه سال ۱۳۹۶ کرده بود و از هنرمندی هایش فیلم هم در فضای مجازی پخش شد.

درباره اقدام اخیر این عنکبوت ها و همچنین دیوارپیمایی سه سال پیش آن یک نفر دیگر، مسئولان مربوط گفتند در تعقیب آنان هستیم تا به مجازات برسند.

کاربران فضای مجازی و مردم به ویژه دوستداران فضای مجازی به این موضوع واکنش نشان دادند و ابراز امیدواری کردند دستگیری و تعقیب قضایی این افراد نتیجه بخش باشد.

مهم ترین نکته در واکنشها این پرسش بود که چرا ارگ کریم خان زند بدون حفاظ است؟

متوجه نشدیم ، مراقبت ها تشدید میشود

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: عکسی که در این باره منتشر شده متعلق به زمانی بعد از پایان یافتن وقت کاری ارگ کریمخان طی شب‌های اخیر بوده و در محوطه بیرونی این مجموعه رخ داده است و به همین دلیل پرسنلی هم که داخل ارگ بودند متوجه این مسئله نشدند.

سرهنگ محمدرضا بهمنی نژاد افزود: امروز جلسه مشترکی با نیروی انتظامی فارس تشکیل و هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام و مقرر شد که شدت نظارت بر مجموعه زندیه و ارگ کریم‌خان زند شیراز از امشب تشدید شود تا هر نوع تجاوز به بنای این منطقه خصوصا ارگ کریم‌خان با برخورد جدی مواجه شود.

وی ادامه داد: از امشب با تشدید نظارت در مجموعه زندیه ،کسانی که هرگونه تعرضی به بناهای تاریخی این محل و خصوصا ارگ کریم‌خان انجام دهند دستگیر و تحویل مقامات قضایی خواهند شد.

وی اضافه کرد: براساس قوانین کشور، وارد آوردن هرگونه خسارت به بناها و آثار باستانی و تاریخی جرم محسوب و برابر قانون با متخلفین برخورد خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس در ادامه گفت: پرونده قضایی علیه کسانی که عکس آنها در حین بالا رفتن از دیواره ارگ کریم‌خان در فضای مجازی منتشر شده تشکیل شده اما هنوز این افراد بطور دقیق شناسایی و دستگیر نشده‌اند.

وی بیان کرد: از امشب اگر تخلفی از سوی افراد در محوطه ارگ کریم‌خان و تعرض به بنای این مجموعه مشاهده شود با عنوان ارتکاب جرم مشهود متخلفین دستگیر خواهند شد.

۱۲ مهرماه ۱۳۹۶ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی فارس گفته بود: این اداره کل شکایتی به دستگاه قضایی در مورد اقدام فرد بالارونده از دیوار ارگ کریمخان در شیراز تسلیم کرده و پلیس فتا در حال شناسایی عامل اصلی این واقعه است.

مصیب امیری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ارگ کریمخانی از جاذبه های گردشگری شیراز و ثبت شده در آثار ملی است و همه تدابیر برای حفاظت و مراقبت از این بنای دوره زندیه انجام می شود.
وی ادامه داد:‌بالا رفتن از دیوار ارگ برای خودنمایی کاری ناپسند است که می تواند به سلامت فرد و بنا لطمه بزند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از شهروندان خواست تا نسبت به موارد مشابه حساسیت بیشتری داشته باشند و با دیدن چنین صحنه هایی موارد را سریعا به پلیس اطلاع دهند.
وی ادامه داد:‌همه ما برای مراقبت و حفاظت از بناهای تاریخی مسئولیت داریم،صرفا میراث فرهنگی مسئول بناها و آثار فرهنگی و تاریخی نیست، حفاظت از این آثار باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه ما نهادینه شود.
ارگ کریم‌خان یا کریمخانی از جمله آثار تاریخی دوره زندیه شهر شیراز است و در میدان شهرداری این شهر قرار دارد.
کریمخان زند برای ساخت این ارگ از بهترین هنرمندان و معماران آن دوره دعوت به همکاری کرد. این معماران و هنرمندان به دلیل مهارتی که داشتند توانستند این ارگ را بسیار سریع بسازند.
ساخت ارگ کریمخانی که در واقع دژی نظامی بوده است، بین سال‌های ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ میلادی انجام شد.
بنای افراشته ارگ کریم‌خانی، ترکیبی از دو معماری مسکونی و نظامی است. بخش درونی ارگ با ایوان‌ها و اتاق‌های نقاشی شده، آب‌نماها و باغچه‌ها از ظرافت خاصی برخوردار است. سه ضلع شمال، جنوب و غرب هر یک دارای یک ایوان و شش اتاق مسکونی در دو طرف آن است.
ارگ اندرونی، کاخ سلطنتی کریم خان و خانواده‌اش بوده که در زمینی به مساحت حدود ۱۳ هزار متر مربع با حدود ۴۰۰۰ متر مربع زیر بنا در غرب میدان توپخانه قدیم واقع است.
۹۸۷۳ /۱۸۷۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق