شیمی‌دانان موفق به ایجاد فرم تازه ای از مولکول کربن شدند


رسانه کلیک – شیمی‌دانان پس از مدت ها تلاش موفق به ایجاد و به تصویر کشیدن فرم تازه ای از کربن شدند که شکل حلقه ای دارد. در ادامه همراه ما باشید. دانشمندان به تازگی موفق به ایجاد مولکول تازه ای به نام سیکلوکربن شده اند و ساختار آن را نیز ترسیم کرده اند. این […] نوشته شیمی‌دانان موفق به ایجاد فرم تازه ای از مولکول کربن شدند اولین بار در رسانه کلیک....

رسانه کلیک – شیمی‌دانان پس از مدت ها تلاش موفق به ایجاد و به تصویر کشیدن فرم تازه ای از کربن شدند که شکل حلقه ای دارد. در ادامه همراه ما باشید.

شیمی‌دانان موفق به ایجاد فرم تازه ای از مولکول کربن شدندشیمی‌دانان موفق به ایجاد فرم تازه ای از مولکول کربن شدندشیمی‌دانان موفق به ایجاد فرم تازه ای از مولکول کربن شدندشیمی‌دانان موفق به ایجاد فرم تازه ای از مولکول کربن شدندشیمی‌دانان موفق به ایجاد فرم تازه ای از مولکول کربن شدندشیمی‌دانان موفق به ایجاد فرم تازه ای از مولکول کربن شدند

دانشمندان به تازگی موفق به ایجاد مولکول تازه ای به نام سیکلوکربن شده اند و ساختار آن را نیز ترسیم کرده اند. این مولکول از 18 اتم کربن تشکیل شده است. سیکلوکربن از این به بعد در کنار سایر فرم های کربن از جمله الماس، گرافیت و باکی بال شناخته می شود.

شیمی‌دانان در ابتدا این مولکول را با استفاده از مولکول های کربن مونوکسید ایجاد کردند. پروسه برداشتن مولکول های کربن مونوکسید کار بسیار دشواری بوده که دانشمندان موفق شدند با استفاده از جریان برق، آن ها را از چرخه مولکولی حذف کنند. در نهایت حلقه گردی از مولکول های کربن ایجاد شده که دانشمندان تصویر آن را با استفاده از میکروسکوپ اتمی به ثبت رساندند.

دانشمندان در تحقیقات پیشین خود نشانه هایی از سیکلوکربن را در نوعی گاز یافته بودند؛ با این حال این اکتشاف کنجکاوی شیمی‌دان‌ها را برطرف نکرد زیرا هنوز موفق به ترسیم شکل و ساختار این مولکول نشده بودند. آن ها در تحقیقات جدید خود توانستند ساختار و نوع پیوندهای موجود میان اتم های این مولکول را نیز به تصویر بکشند. اتم های کربن این مولکول به وسیله پیوندهای یگانه و سه گانه متناوب به یکدیگر متصل شده اند.

شیمی‌دانان موفق به ایجاد فرم تازه ای از مولکول کربن شدند

شیمی‌دانان موفق به ایجاد فرم تازه ای از مولکول کربن شدند

این نتیجه گیری به دانشمندان کمک می کند محاسبات پیچیده کامپیوتری که برای حدس زدن ساختار مولکول های ناشناس مورد استفاده قرار می گیرد، ساده سازی کنند. تشخیص ساختار مولکول ها با استفاده از آزمایش نتایج به دست آمده از این برنامه ها، مطمئن تر می شود.

اکتشافات پیشین سایر فرم های کربن با استقبال بی نظیری رو‌به‌رو شدند. کشف باکی بال ها در دهه 1980 برای کاشف آن ها جایزه نوبل را به ارمغان آورد. همچنین کاشف گرافن نیز در سال 2004 جایزه نوبل را دریافت کرد. با توجه به این موضوع که سیکلوهگزان پایدار نیست، نمی توان آن را برای مطالعات بعدی نگه داشت به همین دلیل، فعلا مشخص نیست که تاثیر این مولکول تا چه میزان می تواند باشد.

Source: sciencenews

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403