خبر حذف ارز 4200 تومانی گروه دارویی‌ها را پر رونق کرد


خبر حذف ارز 4200 تومانی گروه دارویی‌ها را پر رونق کرد

ایران اکونومیست- کارشناس بازار سرمایه به تاثیر حذف ارز دولتی بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: خبر حذف ارز دولتی تاثیری چشمگیر بر گروه دارویی‌ها به جا گذاشت و تا پایان هفته گذشته، بازدهی 25 درصدی را برای این گروه به همراه داشت.

خبر حذف ارز 4200 تومانی گروه دارویی‌ها را پر رونق کرد


«محسن رحمتی» امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: ارز دولتی از بیشتر صنایع حاضر در بازار حذف شده است و فقط گروه دارویی‌ها از این ارز استفاده می‌کردند که خبر حذف آن زمینه رشد و افزایش قیمت سهام این صنعت را فراهم کرد.
وی با تاکید بر اینکه به طور حتم این اقدام اثر مثبتی را بر بازار سرمایه خواهد داشت، گفت: دولت به واسطه ارز دولتی، کنترلی بر قیمت کالاها داشت و منجر به کاهش حاشیه سود شرکت‌ها شده بود، با حذف ارز دولتی علاوه بر افزایش نرخ فروش، میزان سودآوری هم افزایش می‌یابد.
رحمتی به علت شیب ملایم رشد شاخص بورس در بازار اشاره و بیان کرد: روندی که در چند وقت اخیر در بازار شاهد هستیم متعادل رو به بالا است و اکنون عمده سهم‌ها با روند ورود منابع مواجه هستند اما حرکت صعودی آنها چندان پرشتاب نیست.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این روند از معاملات از دو هفته گذشته بر بازار حاکم شده و به احتمال زیاد در یک بازه زمانی میان مدت معاملات موجود در بازار به سمت رشد با سرعت ملایم در حرکت خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: گزارش‌های منتشر شده از معاملات پنج ماه گذشته سهم‌های بزرگ مانند فلزی‌ها، معدنی‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها نشان دهنده وضعیت مناسب شرکت‌ها به لحاظ سودآوری و میزان فروش است.
رحمتی اظهار داشت: مساله مورد اهمیت اثر افزایش نرخ ارز و تورم بر روی سهم‌های بزرگ است، برخی از صنایع رشد ۲۵ درصدی را تجربه کردند که این امر باعث شد تا سهم‌های بزرگ که رشد زیادی را تجربه کردند از توجه سهامداران خارج شوند و بیشتر توجه بازار به سمت سهم‌های کوچک برود.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نکته مهمتر از مساله رشد قیمت ارز، تاثیرگذاری بحث افزایش سرمایه از محل تجدید بر ارزیابی دارایی شرکت ها است که اخیرا به شدت بازار را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: موضوع تجدید بر ارزیابی دارایی بر روی سهم‌های بزرگی که از دارایی فیزیکی بالایی برخوردارند پررنگ شده و تا چند هفته آینده اینگونه سهم‌ها جذب سرمایه گذاری از طریق سهامداران خواهد شد.
وی با اشاره به تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه در بازار سرمایه گفت: بازار طلا و ارز جزو بازارهای رقیب با بازار سرمایه محسوب می‌شوند؛ بنابراین هر چقدر که جذابیت این بازارها کاهش یابد سرمایه به سمت بازار سرمایه متمایل‌تر می‌شود و به طور حتم اجرای چنین تصمیمی اثر مثبتی را بر بازار سرمایه خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها