هدف‌گذاری صادرات 10 میلیون بشکه نفت از پایانه نفتی جاسک


هدف‌گذاری صادرات 10 میلیون بشکه نفت از پایانه نفتی جاسک

فرماندار جاسک با اشاره به هدف‌گذاری صادرات 10 میلیون بشکه نفت از پایانه نفتی این شهرستان، گفت: به‌زودی در بحث اشتغال و معیشت مردم، اقتصاد مقاومتی، صادرات و ارزآوری برای کشور، جزء مناطق مثال‌زدنی و مهم کشور قلمداد خواهیم شد.

محمد رادمهر در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، اظهار کرد: بزرگ‌ترین پایانه‌های صادرات نفتی، شهرک صنعتی دو هزار هکتاری، که بزرگ‌ترین شهرک صنعتی در جنوب کشور است و همچنین دستاوردهای بسیار مهم و ارزشمندی در شهرستان جاسک در حوزه آبزی‌پروری و توسعه کشاورزی و توسعه سواحل مکران در حال اجرا هستند که به‌زودی در بحث اشتغال و معیشت مردم، اقتصاد مقاومتی، صادرات و ارزآوری برای کشور جزو مناطق مثال‌زدنی و مهم کشور قلمداد خواهیم شد.

وی افزود: شهرستان جاسک موقعیت‌های عالی برای سرمایه‌گذاری دارد، پایانه جاسک که عنوان بزرگ‌ترین پایانه نفتی کشور در دریای عمان را از آن خود کرده در کنار تأمین امنیت صادرات نفت، کاهش فاصله نفت‌کش‌ها با بازارهای مصرف و مزایا آن را نیز به دنبال دارد.

فرماندار جاسک اظهار کرد: پایانه جاسک به‌عنوان پایانه صادرات نفت در خارج از خلیج‌فارس انتخاب شده است، عملیات احداث خطوط لوله و احداث مخازن برای این طرح آغازو مطالعات مربوط به ایجاد پایانه صادراتی نیز انجام شده که با پیگیری‌های استاندار هرمزگان برآورد می‌شود تا اواخر سال ۱۳۹۹ شاهد بهره‌برداری از این پایانه جدید در دریای عمان باشیم.

نماینده عالی دولت در شهرستان جاسک در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت بهره‌برداری از این پایانه نفتی، جاسک به‌عنوان دومین پایانه بزرگ صادرات نفت ایران ظرفیت صادرات حدود روزانه یک‌میلیون بشکه نفت خام را خواهد داشت که این موضوع در افزایش صادرات نفتی تأثیرگذار خواهد بود.

رادمهر تصریح کرد: دومین پایانه نفتی کشور در ۶۵ کیلومتری غرب جاسک در منطقه کوه مبارک، در زمینی به مساحت ۵ هزار هکتار ساخته می‌شود، مزایای ساخت پایانه نفتی جاسک به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه نفتی کشور در دریای عمان تأمین امنیت صادرات نفت و کاهش فاصله نفت‌کش‌ها با بازارهای مصرف است، این طرح اقتصادی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال استان و کشور تأثیر به سزایی دارد.

وی عنوان کرد: برای ساخت خطوط انتقال نفت و مخازن بزرگ این پایانه دو و نیم میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، هدف‌گذاری صادرات نفت از پایانه نفتی جاسک ۱۰ میلیون بشکه نفت و توسعه سواحل مکران است.

فرماندار جاسک افزود: پایانه نفتی جاسک یکی از ترمینال‌هایی است که هدف از ساخت آن تنوع‌بخشی به پایانه‌های صادرات نفت کشور بوده که ضرورت ساخت آن به‌عنوان بازوی کمک‌رسان در نزدیکی پایانه نفتی خارک از سال‌ها قبل احساس شده بود.

رادمهر بیان کرد: طبق مطالعات صورت گرفته پایانه نفتی جاسک شامل دو پالایشگاه، پتروشیمی و مخازن ذخیره‌سازی نفت خام با ظرفیت نهایی ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون بشکه است.

فرماندار جاسک در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس آمار موجود حجمی در حدود ۹۰ درصد از نفت صادراتی کشور از طریق پایانه خارک و تنگه هرمز صادر می‌شود و در صورت بهره‌برداری از پایانه جاسک امکان دسترسی راحت‌تر به دریای عمان فراهم می‌شود؛ که عملیات اجرایی این پایانه اگر با پیگیری‌های استاندار هرمزگان همراه نبود ما شاهد تسریع در اجرایی شدن این مهم نبودیم.

وی ادامه داد: شهرک صنعتی جاسک که در منطقه کوه مبارک این شهرستان ساخته می‌شود، تعداد زیادی از جوانان شهرستان مشغول به کار ‌می‌شوند؛ نگاه دولت به مسئله اشتغال و معیشت مردم نگاهی آتیه نگر و توسعه محور است.

فرماندار جاسک خاطرنشان کرد: صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم، منیزیم، نیروگاه و کشتی‌سازی از صنایع پیش‌بینی‌شده برای شهرک صنعتی جاسک است.

رادمهر عنوان کرد: با پیگیری‌ها و حمایت‌های استاندار هرمزگان شهرک صنعتی جاسک اجرای آن عملیاتی شده است که مقرر شده است در بازه زمانی پنج‌ساله به بهره‌برداری برسد. در این راستا استاندار هرمزگان نیز اعلام کرده‌اند؛ هزینه اولیه احداث این شهرک ۱۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی عنوان کرد: توسعه سواحل مکران در اولویت برنامه‌های دولت قرار دارد و برای عمران و آبادانی این منطقه از کشور اعتبار مناسب پیش‌بینی شده است تا شرق استان هرمزگان متحول شود؛ اجرای چندین پروژه مهم ملی ازجمله احداث پالایشگاه، نیروگاه، صنایع بزرگ و همچنین بزرگ‌ترین شهرک صنعتی جنوب کشور با مشارکت بخش خصوصی احداث می‌شود،که توسعه منطقه و اشتغال‌زایی، تقویت اقتصاد و معیشت مردم و امنیت منطقه را به دنبال خواهد داشت و منشأ تحولات اقتصادی بزرگی در جنوب کشور خواهد بود.

فرماندار جاسک بیان کرد: یکی دیگر از اولویت‌های شرکت‌های صنعتی، توسعه صادرات غیرنفتی است که این مهم به‌عنوان نقش کاتالیزگر در بخش صنعت و اقتصاد قلمداد می‌شود و با توجه به اینکه شهرستان جاسک ازلحاظ سیاسی، اقتصادی، تجاری و استراتژیکی یکی از مناطق مهم کشور است خوشبختانه مقام معظّم رهبری مدظله‌العالی و دولت توجه ویژه‌ای به این شهرستان و سواحل مکران دارند با امعان نظر به این مهم در کلیه بخش‌های مختلف شهرستان کارهای بسیار ارزشمندی صورت گرفته است و موضوع شرکت‌های صنعتی نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

‌رادمهر در ادامه تصریح کرد: استاندار هرمزگان به موضوع توسعه سواحل مکران نگاهی توسعه محور و مساعد دارد که خروجی این مهم منجر به انجام کارهای بسیار ارزشمند و بی‌نظیری در این زمینه شده و این مهم با عنایت وی به‌طور جد ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه ساحل مکران به‌عنوان یک بحث راهبردی مهم و استراتژیک مطرح است و این راهبرد ملی اهداف متنوعی در حوزه امنیت ملی و دفاعی، توسعه متعادل، محرومیت‌زدایی، انرژی، صنعت، حمل‌ونقل و حتی کشاورزی و تجاری را به همراه دارد.

فرماندار جاسک اظهار کرد: توجه به توان محیطی ایران با رویکرد اقتصاد دریا محور بر پایه اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر موردتوجه مسئولان بوده که بخشی عظیمی از این رویکرد می‌تواند توسعه منطقه‌ای ساحل مکران باشد.

رادمهر ادامه داد : توسعه جاسک از طریق توسعه سواحل مکران با ظرفیت‌های شیلاتی، کشاورزی، دامداری، گردشگری، ذخیره انرژی، بندری و تجاری بسیار می‌تواند در بحث اقتصاد مقاومتی، صادرات و واردات، ارزآوری برای کشور، اشتغال و معیشت مردمان این منطقه نقش‌آفرین باشد و می‌توان از آن به‌عنوان سکوی توسعه ایران یاد کرد.

وی اضافه کرد: توسعه ساحل مکران با جدیت ادامه دارد؛ اجرای توسعه ساحل مکران از معدود طرح‌هایی بوده که در دولت تدبیر و امید کلید خورده و با جدیت ادامه دارد و به‌طورقطع این مهم می‌تواند نقش فوق‌العاده‌ای در بهبود شرایط اقتصادی کشور داشته باشد.

فرماندار جاسک خاطرنشان کرد: توسعه صادرات غیرنفتی در شهرستان جاسک در سال ٩٨ نسبت به سال گذشته ٨٥ درصد رشد داشته است و این شهرستان قطب صادرات به کشور عمان است که خوشبختانه سه خط صادرات در شهرستان جاسک فعال است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زهرا داوودنژاد چگونه سلطان نوشابه شد؟ + بیوگرافی و تنها عکس همسر جذابش !