ابتکار: در ورود دختران به فضاهای ورزشی و تفریحات سالم نباید محدودیتی ایجاد شود


ابتکار: در ورود دختران به فضاهای ورزشی و تفریحات سالم نباید محدودیتی ایجاد شود

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در ورود دختران به فضاهای ورزشی و تفریحات سالم نباید محدودیتی ایجاد شود چرا که در ارتقای سلامت و رشد دختران توجه به این حوزه بسیار مهم است .

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل اظهار کرد: دولت تدبیر و امید تلاش می‌کند تا توطئه دشمنان در جنگ اقتصادی ایران را نقش بر آب کند که در این زمینه همه باید به سمتی حرکت کنیم تا با احساس مسئولیت در عمران و آبادانی کشور نسبت به رفع توطئه‌های استکبار جهانی و کاهش آثار جنگ روانی گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان با جنگ روانی قصد دارند مردم را ناامید کنند در حالی که دولت با هدفگذاری مشخص و رفع محدودیت‌ها سعی دارد تا مشکلات و دغدغه‌های مردم را در حوزه اقتصادی به حداقل رسانده تا رفاه، کیفیت و امید مردم را به فعالیت‌های مختلف افزایش دهد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: دولت به دور از حاشیه‌ها و درگیری‌های بی‌حاصل تمام اهتمام خود را در رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گذاشته اما عده‌ای تلاش می‌کنند کارهای دولت را به حاشیه برانند که قطعا جواب آنها را خود ملت خواهند داد.

ابتکار اشتغال، تولید و توجه به اولویت‌های اقتصادی را از رویکردهای دولت یازدهم اعلام کرد و افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون زنان با حضور در عرصه‌های مختلف نقش آفرینی کردند به طوری که در سند ارتقای سلامت و توانمندی زنان به این مسایل و موضوعات توجهی جدی شده است.


وی موضوع عدالت را در تمام ابعاد به عنوان شعار اصلی و لاینفک انقلاب اسلامی یادآور شد و تصریح کرد: هرچند برداشت‌ها از عدالت متفاوت و گاه سطحی و تک بعدی است اما باید به یاد داشته باشیم که عدالت مقوله‌ای چند وجهی است و ضرورت دارد به عنوان یکی از مباحث ریشه‌ای در دین و مکتب اسلام به عدالت در حوزه‌های مختلف توجه شود.


معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: در حوزه اقتصاد عدالت ایجاب می‌کند تا به خلق ثروت در کشور توجه شود و در عدالت اجتماعی مبنای کار و حرکت زمینه‌سازی برای حضور و مشارکت همه اقشار بدون نگاه جنسیتی است.

در ورود دختران به فضاهای ورزشی و تفریحات سالم نباید محدودیتی ایجاد شود


ابتکار برقراری عدالت جنسیتی را در همه ابعاد امیدبخش خواند و اضافه کرد: در بخش آموزش و پرورش، بهداشت، اشتغال، اقتصاد و همه آحاد جامعه تلاش می‌کنند تا به نوعی عدالت جنسیتی برقرار و با یک نگاه توسعه‌ای زمینه مشارکت زنان و مردان در حوزه‌های مختلف ایجاد شود.


وی گفت: هر چند به دلایل تاریخی، قومیتی، خرده فرهنگ‌ها و ... زنان ما در بهره‌مندی از خدمات عقب مانده‌اند اما باید به این موضوع اعتراف کنیم که در بخش آموزش رشد و پیشرفت چهار دهه اخیر بی‌نظیر است به طوری که 65 درصد قبولی دانشگاه‌ها از دختران بوده است.


معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در بسیاری از حوزه‌ها عقب ماندگی‌های گذشته در حوزه بانوان رفع شده ولی همچنان خلا را در حوزه‌های مختلف اقتصاد و توجه به نظام خانواده شاهد هستیم که ضرورت دارد با افزایش مشارکت زنان حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به شکل درست و صحیح انجام شود.


ابتکار بیان کرد: در ورود دختران به فضاهای ورزشی و تفریحات سالم نباید محدودیتی ایجاد شود چرا که در ارتقای سلامت و رشد دختران ما توجه به این حوزه بسیار مهم است و قطعا در بخش بهداشت و سلامت روانی و جسمی نیز به این عدالت جنیسیتی توجهی واقعی شده است.

زیر 4 درصد دختران بازمانده از تحصیل را داریم


وی از مسئولان خواست؛ تا در ارائه آمار به تفکیک جنسیتی اطلاعات را ارائه کنند و ما اخیرا با معاون آمار و اطلاعات توافق کردیم تا در همه حوزه‌ها آمار تفکیکی به جنسیت ارائه شود تا نقاط مثبت و یا منفی در آن لحاظ شود.


معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به ازدواج در سنین کودکی اشاره و اظهار کرد: هر چند این موضوع در کشور بحرانی نیست اما حتی یک مورد ازدواج در سنین پائین برای ما خوشایند نیست و قطعا در قالب لایحه‌ای تلاش می‌کنیم تا ممنوعیت کودک همسری را در گروه سنی زیر 13 سال به مجلس ارائه و در این زمینه براساس مصوبه قانونی برنامه‌ها اجرایی شود.

ابتکار در مورد آمار دختران بازمانده از تحصیل نیز خاطرنشان کرد: در این زمینه آمار و اطلاعات ما نشان می‌دهد که زیر 4 درصد دختران بازمانده از تحصیل را داریم ولی سعی آموزش و پرورش بر این است تا هیچ کودکی از تحصیل بازنماند.


وی ادامه داد: برای اولین بار با تاکید رئیس جمهور و در ارتقای شاخص‌های عدالت جنسیتی سعی کردیم تا در شاخص‌های کلی و اختصاصی به استان‌ها برنامه‌هایی را ارائه کنیم تا بر مبنای آن هدفگذاری و برنامه‌ریزی در ابعاد مختلف سواد، اشتغال، ورزش و ... انجام شود.

تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان‌های کشور


معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان‌های کشور خبر داد و بیان کرد: به همه استان‌ها و براساس آمار سرشماری سال 95 اطلاعات ارائه شده تا یک شرایط مناسبی را در عملیاتی کردن این برنامه‌ها شاهد باشیم.


ابتکار در مورد طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی نیز خاطرنشان کرد: ما به صورت بروز تقشه تاب‌آوری استان‌ها را تهیه کردیم تا با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی براساس این نقشه راه فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به شکل درست و صحیح انجام شود.


وی از اجرای طرح توان افزایی زنان روستایی با هدف تولید محصولات استاندارد و سالم خبر داد و تصریح کرد: در این راستا در استان اردبیل بیش از 500 نفر از زنان ضمن آشنایی با مهارت‌های کارآفرینی از الگوی مناسب کار در راستای توان افزایی اقتصادی استفاده می‌کنند.


معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد را در اجرای برنامه‌های حوزه زنان یادآور شد و گفت: توان افزایی دستگاه‌های مردم نهاد و سمن‌ها در پنج منطقه کشور اجرا شده و در شمالغرب کشور نیز این برنامه حمایتی عملیاتی می‌شود.


ابتکار به جهت‌گیری دولت در تحکیم بنیان خانواده نیز اشاره کرد و افزود: آموزش‌های قبل و حین ازدواج در حال انجام است و با همکاری انجمن جامعه شناسی کشور از سال 96 طرح گفتگوی ملی خانواده در 31 استان کشور شروع شده است.


وی ادامه داد: باید به واسطه این گفتگو اختلال ارتباطی در خانواده‌ها را از بین ببریم و در کنار سایر کارکردها به ارتقای مهارت‌های ارتباطی نیز توجهی جدی داشته باشیم.


معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: ما با تقویت مهارت‌های ارتباطی و گفتگوی دوطرفه و در عین حال تفکر نقادانه می‌توانیم به حل اختلاف در نظام خانواده کمک کنیم البته به شرط آنکه گوش شنوای خوبی نیز داشته باشیم.

کاهش میزان گفتگو در خانواده‌های ایرانی از 2 ساعت به 20 دقیقه


ابتکار اظهار کرد: بسیاری از فرزندان و سالمندان ما امروز احساس تنهایی می‌کنند و این به دلیل خلا موجود در مهارت‌های ارتباطی است به طوری که در خانواده‌های ایرانی گفتگو در طول روز از 2 ساعت در حال حاضر به کمتر از 20 دقیقه رسیده است که این بزرگترین تنش در روابط اعضای خانواده را رقم زده است.


وی مهمترین کارکرد خانواده را موضوع حمایتی و فراهم کردن زمینه‌های آرامش و آسایش اعلام کرد و افزود: باید به سمت گفتگوی ملی با ارتقای مهارت اعضای خانواده حرکت کنیم و در کنار آن الگوهای مناسبی نیز در این زمینه برای ایجاد ارتباط سالم فراهم آید.


معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان تصریح کرد: سامانه پایش و رصد شاخص‌های استانی و ملی در حال تدوین است که امیدواریم به صورت مستمر اجرای این طرح‌ها را مورد دقت نظر و ارزیابی قرار دهیم.

حق نداریم به نام دین، خشونت علیه زنان را ترویج دهیم

به گزارش ایسنا، ابتکار در همایشی با هدف آموزش توانمندسازی بانوان و با موضوع خشونت نیز با تبریک سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، اظهار کرد: ما خوشحال هستیم که با همکاری معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری و ورزش و جوانان زمینه برگزاری کارگاه‌های آگاهی‌بخشی خانواده‌ها به ویژه زنان علیه مسائل و موضوعات آسیب‌آفرین همچون اعتیاد، خشونت برپا شده و خانواده‌ها نیز از این کلاس‌ها استقبال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه به محوریت خانواده در پیشبرد فعالیت‌های اجتماعی تاکید شده؛ به طوری که رئیس جمهور نیز به موضوع تحکیم خانواده و رفع خشونت علیه زنان بارها تاکید کردند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: ما امروز از یک نظام مردم‌سالاری دینی برخوردار هستیم که در عین آزادی، به ارزش‌های دینی بها داده و ضرورت دارد از این ظرفیت در ارتقای توان‌افزایی زنان استفاده شود.

ابتکار بیان کرد: البته تفسیر و برداشت ما از ارزش‌های دینی با آنچه واقعیت دارد، متفاوت است و ما نباید فکر و اندیشه خود را به نام دین یا مسلک بین مردم ترویج کنیم و یا بخواهیم آزادی‌های در چارچوب دینی و شرعی را محدود کنیم.

وی ادامه داد: به هیچ وجه زنان ما شهروند دسته و درجه دو محسوب نمی‌شوند و آنچه که در قرآن کریم به یکسان بودن زن و مرد در آفرینش تاکید شده، بر همین اساس بوده و همه باید این کلام الهی را مدنظر قرار دهیم که کرامت، مقام و جایگاه انسان‌ها جز در خودمراقبتی چیز دیگری نیست.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: آنانی که به خدا تقرب می‌جویند، قطعا از رتبه و جایگاه والاتری برخوردار هستند؛ در حالی که زنان و مردان از یک نفس واحد خلق شده و اصل دین ما نیز به این موضوع تاکید دارد.

ابتکار اظهار کرد: باید به یاد داشته باشیم که در سایه ارتقای شخصیت زن در خانواده و جامعه است که نظام اجتماعی رشد یافته و بالنده می‌شود و از همین روی است که امام راحل (ره) همواره تاکید داشتند که زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند و از دامن زن است که مرد به معراج می‌رود.

وی نقش تاثیرگذار زنان را در سهیم شدن در مسیر توسعه پایدار و روبه جلوی جامعه مهم اعلام کرد و گفت: نباید کارکرد زن را در خانواده به ویژه در ایجاد آرامش و آسایش نادیده بگیریم چرا که اگر زنی نباشد قطعا خانواده از منشا آرامش و آسایش بهره‌مند نخواهد بود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به ابعاد مختلف خشونت علیه زنان و نظام خانواده اشاره کرد و افزود: در تحکیم بنیان خانواده و احترام متقابل در زندگی مشترک باید این اصل را مهم بدانیم که در مکتب اسلام به تفاوت زن و مرد توجهی جدی نشده بلکه بر اصل برابری تاکید و بر همین اساس موضوع احترام متقابل و کسب آگاهی از حقوق متقابل مورد توجه است.

ابتکار اضافه کرد: ما امروز باید از یک ارتباط موثر و درک متقابل در نظام خانواده صحبت کنیم چرا که با تقویت این قدرت ارتباطی بهتر می‌توانیم زمینه‌های هم افزایی و همدلی را در جامعه در قالب طرح‌های ملی و موثر فراهم آوریم.

وی به اجرای طرح تقویت ارتباط مهارتی در جامعه با هدف افزایش عزت نفس و رسیدن به خوداتکایی اشاره و اظهار کرد: نباید در این موضوع طبیعت و محور مهربانی و ارتباط صمیمی با فضای بیرونی را نادیده بگیریم چرا که طبیعت همه زیبایی‌ها را به ما می‌آموزد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: ما طرح گفت‌وگوی ملی در خانواده را در مرحله دوم با قوت و قدرت اجرایی می‌کنیم تا مهارت گفت‌وگو بین نسل‌ها و خانواده‌ها فراهم آید.

ابتکار توجه به تفکر نقادانه همراه با تقویت قدرت شنیدن را ضروری دانست و بیان کرد: در نهاد خانواده باید زن و مرد و فرزندان قدرت شنیدن و تحمل نقدها و انتقادات را در خود بالا ببرند تا به نوعی در سایه ارتباط موثر مشکلات و نارسایی‌ها برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: ما امروز در دیپلماسی جهانی و بین‌المللی برای حل و فصل اختلافات به گفت‌وگو نیاز داریم و قطعا وزیر امور خارجه ما که از افتخارات این کشور است، با مهارت گفت‌وگو سعی دارد تنش‌ها و نارسایی‌ها را در سطح جهانی و بین‌المللی از بین ببرد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در سایه برگزاری چنین کارگاه‌هایی است که مناسبات سالم و رشد و تعالی زنان در نظام خانوادگی و اجتماعی تقویت شده و بسیاری از دغدغه‌ها و مشکلات رفع و مدیریت عاطفی همراه با عشق و علاقه نیز شکل می‌گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک