امیرچخماق در حصار میز و صندلی اغذیه‌فروشان


در حالی که بناهای تاریخی امیرچخماق و مسجد جامع دو جاذبه شاخص گردشگری شهر جهانی یزد به شمار می‌آیند، اما منظر آنها به دنبال هجوم بی‌قید و بند میز و صندلی‌های اغذیه‌فروشان در حال گم شدن است.

به گزارش ایسنا، مجموعه تاریخی امیرچخماق و مسجد جامع یزد دو بنای شاخص و مهم گردشگری شهر جهانی یزد هستند به طوری که هر گردشگری که وارد یزد می‌شود حتی برای اندک زمانی از این بناهای تاریخی نیز دیدن می‌کنند.

اگر از تردد و مزاحمت‌های متعدد دست‌فروشان و متکدیان در این اماکن تاریخی بگذریم، این روزها به ویژه بعد از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به شکلی نوین و شاید با تقلیدی کورکورانه از کشورهای پرگردشگری مانند فرانسه و ایتالیا، شاهد نوعی سوءاستفاده از این فرصت گردشگری پیش آمده برای یزد جهانی هستیم.

چند صباحی است که نه تنها در برخی معابر بافت تاریخی شهر بلکه در جوار این دو بنای شاخص گردشگری نیز شاهد تعداد زیادی میز و صندلی‌ متعلق به اغذیه‌فروشی‌های پیرامونی آنها هستیم که بخش زیادی از معابر گردشگری را بدون هیچ ضابطه‌ی و به بهانه‌ی کاسبی اشغال کرده‌اند و حتی از کودکان کار برای تبلیغات بیشتر کارشان بهره می‌برند.

هر چند این موضوع به نوعی در رونق این فضاها به نظر موثر بوده ولی عدم ساماندهی و نظارت بر این بخش، سلب آسایش و ممانعت از برقراری حس مکان و امنیت خاطر گردشگران از سوی این یدکننده‌های معابر نیز باعث بروز نارضایتی‌هایی است.

البته این اتفاق وقتی حادتر می‌شود که هر روز بیشتر از روز قبل شاهد تنگ‌تر شدن حصار میز و صندلی‌های پیرامون این محوطه‌ها و معابر گردشگری هستیم به طوری که در قاب کشیدن کامل زیبایی‌های این بناها را در لنز گردشگران به رویایی دست‌نیافتنی‌تر تبدیل می‌کنند.

"امیرچخماق" در حصار میز و صندلی اغذیه‌فروشان

گلایه‌مندی میراث فرهنگی از این وضعیت

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز از این وضعیت حاکم بر اماکن تاریخی شهر گلایه می‌کند و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، می‌گوید: هر چند که میراث فرهنگی نیز با این وضعیت مشکل دارد اما قانوناً شهرداری متولی ممانعت از ایجاد سد معبر است که به دلیل مدیریت چندگانه‌ی شهری تاکنون موفق به همکاری و ساماندهی در این زمینه نشده است.

وی با بیان این که نماهای بافت‌ و ابنیه تاریخی یکی از جاذبه‌های یزد به ویژه برای گردشگران خارجی به شمار می‌رود، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه این نابسامانی منجر به ایجاد اختلال در منظر عموم و گردشگران در این مجموعه‌های گردشگری شده است.

مدیریت به شیوه‌ای دیگر در دیدگاه بالادست

به سراغ مسئولان اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری یزد که متولی کنترل این وضعیت در شهر جهانی است، می‌رویم و خواستار پاسخگویی در این زمینه می‌شویم اما پاسخ روشن و راهگشا در این مورد نمی‌یابیم.

«امرالله سیف الدینی» مدیر اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری یزد در این رابطه به خبرنگار ایسنای یزد می‌گوید: هر چند که ما نیز به عنوان متولی امر مخالف این موضوع هستیم اما دیدگاه بالادست به دنبال ارائه طرحی مبنی بر مدیریت این موضوع به شیوه دیگری است به طوری که گویا قرار است شیوه‌ای برای چینش میز و صندلی‌های اغذیه فروشی‌ها در پیاده‌روها بویژه در این مسیرها بخصوص در شب‌ها فراهم شود.

تدوین شیوه‌نامه مبلمان شهری تا شهریور

لذا از رییس کمیسیون خدمات شهری یزد به عنوان متولی بالادست در این زمینه موضوع را پرس‌وجو می‌کنیم که «سپنتا نیکنام» با تائید وضعیت نامناسب صندلی‌های مغازه‌داران محوطه‌های تاریخی امیرچخماق و مسجد جامع، در این باره تصریح می‌کند: موضوع مبلمان‌های محوطه امیرچخماق و مسجد جامع که در دستور کمیسیون خدمات شهری بوده، در اردیبهشت ماه طی برگزاری جلسه‌ای با حضور معاونت شهرسازی شهرداری و اداره اجرائیات، بررسی و به این توافق رسیدیم که تا پایان شهریورماه، شیوه‌نامه مبلمان شهری امیرچخماق، مسجد جامع و خیابان قیام تدوین شود.

نیکنام در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اضافه می‌کند: در این شیوه‌نامه سبک مبلمان، نوع اصناف، محدوده هر مغازه، نحوه اخذ مجوز و هزینه‌ی لازم برای اخذ این مجوز از سوی معاونت شهرسازی تعیین می‌شود و چنانچه مورد تایید واقع شد، نسبت به ساماندهی آن‌ها اقدام خواهیم کرد.

این مسئول با تاکید بر این که وضعیت فعلی محورهای گردشگری امیرچخماق و مسجد جامع در شان این ابنیه تاریخی نیست، می‌گوید: از آنجایی که تردد خودرو در این دو محوطه محدود و عمدتاً پیاده‌محور شده‌اند، سعی در فراهم کردن شرایطی مناسب برای گردشگران داریم اما آنچه امروز شاهد آن هستیم کاملاً با ذهنیت ما مغایر است و صحنه‌های نامطلوبی اتفاق افتاده که لازم به ساماندهی است.

نیکنام در پایان خاطرنشان می‌کند: در همه کشورهایی که بحث گردشگری در آن‌ها مطرح است، استفاده از معابر عمومی برای نشستن و خدماتی مانند خوردن و آشامیدن مورد استفاده قرار می‌گیرد اما از آنجایی که پس از پیاده‌محوری این محورها در یزد، به مغازه‌ها آسان گرفتیم امروز شاهد بی‌نظیمی‌هایی هستیم که به زودی ساماندهی خواهد شد.

البته چالش دیگری که گویا مسئولان به آن کمتر توجه دارند، موضوع تکدی‌گری، کودکان کار و دست‌فروشی است که در این محورهای تاریخی که در قلب شهر و بافت جهانی یزد به طور چشمگیری در حال شیوع است و جالب این که رویدادهای مذکور در اماکنی در حال گسترش هستند که فاصله زیادی تا شهرداری‌های مرکز و منطقه تاریخی یزد ندارند و نیروهای امنیتی و انتظامی هم به کرات در این اماکن انجام وظیفه می‌کنند اما گویا تمامی این ارگان‌ها که تکدی‌گری و دستفروشی را خط قرمز وظایف مشترک خود می‌دانند، این موضوعات را به دست فراموشی سپرده‌اند!

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است