افزایش شاخص قیمت کالا‌های صادراتی/ افت 0.6 درصدی شاخص قیمت کالا‌های وارداتی


افزایش شاخص قیمت کالا‌های صادراتی/ افت 0.6 درصدی شاخص قیمت کالا‌های وارداتی

شاخص قیمت کالا‌های صادراتی در سال 1396 برابر با 179،8 است که نسبت سال قبل، 4.7 درصد افزایش داشته است

افزایش شاخص قیمت کالا‌های صادراتی/ افت 0.6 درصدی شاخص قیمت کالا‌های وارداتی

گروه بازرگانی بازارنیوز: مرکز آمار ایران اعلام کرد: شاخص قیمت کالا‌های صادراتی (ریالی، ۱۰۰=۱۳۹۰) در سال ۱۳۹۶ برابر با ۱۷۹،۸ است که نسبت سال قبل، ۴.۷ درصد افزایش داشته است.

در نظام آمار‌های قیمت، کالا‌های صادراتی برای مقاصد متعددی به کار گرفته می‌شود. شاخص قیمت کالا‌های صادراتی، روند تغییرات قیمت محصولات عرضه شده از داخل به خارج از کشور را طی دوره زمانی مشخص نشان می‌دهد. با توجه به اینکه قیمت کالا‌های صادراتی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر میزان مبادلات خارجی کشور‌ها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله است، تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
در طرح شاخص قیمت کالا‌های صادراتی از کلیه کد‌های تعرفه صادراتی کشور در سال ۱۳۹۰ (سال پایه) استفاده می­‌شود. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از آمار‌های ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران (ارزش به صورت ریالی و دلاری، کشور مبدا و مقصد، نحوه حمل و نقل و نرخ ارز) صورت گرفته است. طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می‌باشد. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای تمامی ۲۰ گروه اصلی طبقه‌بندی HS قابل انتشار است.
شاخص قیمت کالا‌های صادراتی (ریالی، ۱۰۰=۱۳۹۰) در سال­ ۱۳۹۶ برابر با ۱۷۹،۸ است که نسبت سال قبل، ۴.۷ درصد افزایش داشته است. شاخص قیمت کالا‌های صادراتی (دلاری، ۱۰۰=۱۳۹۰) در سال ۱۳۹۶ برابر با ۱۰۸،۵ است که نسبت به سال قبل، ۱.۲ درصد افزایش داشته است.
شاخص قیمت کالاهای وارداتی سال 1396
شاخص قیمت کالا‌های وارداتی (ریالی، ۱۰۰=۱۳۹۰) در سال ۱۳۹۶ برابر با ۴۹۶،۱ است که نسبت سال قبل، ۰.۶ درصد کاهش داشته است.
در نظام آمار‌های قیمت، کالا‌های وارداتی برای مقاصد متعددی به کار گرفته می‌شوند. شاخص قیمت کالا‌های وارداتی، روند تغییرات قیمت محصولات عرضه شده از خارج به داخل کشور را طی دوره زمانی مشخص نشان می‌دهد. با توجه به اینکه قیمت کالا‌های وارداتی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر میزان مبادلات خارجی کشور‌ها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله می‌باشد، تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالا‌های وارداتی از کلیه کد‌های تعرفه وارداتی کشور در سال ۱۳۹۰ (سال پایه) استفاده می­ شود. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از آمار‌های ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران (ارزش بصورت ریالی و دلاری، کشور مبدا و مقصد، نحوه حمل و نقل و نرخ ارز) صورت گرفته است. طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) است. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای تمامی ۲۰ گروه اصلی طبقه‌بندی HS قابل انتشار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست