تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب آقگل شهرستان خنداب آغاز شد


تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب آقگل شهرستان خنداب آغاز شد

اراک - ایرنا - فرماندار شهرستان خنداب گفت: تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب آقگل این شهرستان آغاز شد.

«عبدالرضا حاج علی بیگی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این برنامه با هدف مدیریت و احیای تالاب آقگل ، جذب گردشگر و تامین مباحث حقوقی با حضور نماینده سازمان محیط زیست کشور، دادستان و مسئولان استان مرکزی و همدان تدوین می شود.

وی ادامه داد: این برنامه راهبردی تا پایان آبان ماه امسال انجام شده و پس از تصویب در شورای برنامه ریزی استان مرکزی و همدان لازم الاجرا است.

فرماندار شهرستان خنداب خاطر نشان کرد: تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب آقگل همانند برنامه مدیریت جامع تالاب میقان اراک توسط مشاور در حال انجام است.

حاج علی بیگی افزود: کارگاه های تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب آقگل شهرستان خنداب توسط معاون حقوقی سازمان محیط زیست کشور در این شهرستان برگزار شده است.

تالاب آقگل یکی از تالاب‌های طبیعی و بزرگ‌ترین تالاب فصلی شهرستان ملایر است که در حد فاصل استان‌های مرکزی و همدان قرار گرفته است.

این تالاب در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

تغذیه تالاب آقگل از حوضه آبریز رودخانه قره چای در جنوب دشت کمیجان تأمین می‌شود و فصول آبگیری تالاب از اواخر آذر ماه آغاز و تا اواسط خرداد ماه هر سال پایان پذیرفته و رژیم آبی آن با میزان بارندگی سالانه ارتباط مستقیم دارد.

منابع آبی این تالاب از نزولات آسمانی، ذوب برف ارتفاعات اطراف، نهرهای فصلی و چشمه‌های حاشیه‌ای و طغیان رودخانه قره‌چای است.

تالاب فصلی آق گل مستطیل شکل است و این منطقه محل گرد آمدن هرز آب‌های منطقه‌ محسوب می شود که با توجه به بافت و ضخامت تشکیلات زمین‌شناسی دارای قدمتی چهل هزار ساله‌ است.

این تالاب از زیستگاه‌های مهم پرندگان وحشی و کوچ‌کننده مانند «فلامینگو»، «قو»، «غاز خاکستری»، «تنجه»، «اردک مرمری»، «اردک سرسبز»، «مرغ سقا»، «لک لک» و «حواصیل» به شمار می رود.

وسعت تالاب در فصول پرآبی تا ۶۰۰ هکتار می رسد.

۱۹۵۵/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس