توسعه عدالت آموزشی  با طرح  ابتکاری ترنم در البرز


توسعه عدالت آموزشی  با طرح  ابتکاری ترنم در البرز

کرج - ایرنا-  یکی از اهداف مهم سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش گسترش عدالت آموزشی است به همین دلیل  برای نخستین بار در کشور ، طرح ترنم در قالب پروژه مهر 98  از سوی آموزش و پرورش ناحیه سه کرج در این استان کلید خورد.

به گزارش ایرنا، در طرح ترنم دانش آموزان مناطق کم برخورداربازگشایی مدارس را با لذت بیشتری احساس و سال تحصیلی را با نشاط تر آغاز می کنند.

پروژه مهر که نماد وحدت ، همدلی و برنامه ریزی عملیاتی است نیز با هدف گسترش عدالت آموزشی در آموزش و پرورش اجرایی شده است.

طرح ترنم در قالب پروژه مهر ۹۸ در آموزش و پرورش ناحیه سه کرج به عنوان یک طرح ابتکاری به اجرا در آمده تا با مشارکت دستگاه های اجرایی بستر مناسب برای استقبال از مهر باشکوه رقم بخورد.

اجرای عدالت آموزشی و ارتقا کیفی مدارس کم برخوردار ، مشارکت سایر نهادها و ارگانها و کسبه و اهالی محله در رفع نواقص مدارس، معرفی هفته اول شهریور به عنوان روز شاداب سازی مدارس ، حضور مسئولین استانی و شهری در مدارس و آشنایی بیشتر با کمبودها و تسریع در برطرف کردن آنها از اهداف طرح ترنم است.

موضوع این طرح مهم را تجهیز، رفع نواقص، نشاط افزایی و مشارکت جویی تشکیل می دهد.

وحدت، همدلی و مشارکت سایر نهادها با آموزش و پرورش با هدف ارتقاء کمی و کیفی برنامه های فرا سازمانی آموزشو پرورش در راستای بازگشایی مدارس در دستور کار قرار گرفته است.

بهینه سازی فضای مدارس و رفع نواقص به عنوان بخشی از محورهای طرح پروژه مهر است که این مهم در قالب طرح ابتکاری ترنم در البرز برنامه ریزی شده است.

ترنم طرحی ابتکاری

مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه کرج در این زمینه اظهارداشت: در طول سال تحصیلی، مدارس برخوردار دولتی، غیردولتی و آموزشگاه ها از مدارس کم برخوردار که بیشتر در مناطق محمدشهر و ماهدشت قرار دارند، حمایت می کنند تا در قالب و چهارچوب عدالت آموزشی مدارس به لحاظ انسانی و مالی هم سطح هم شوند.

ابراهیم فلاح نژاد خاطرنشان کرد: طرح ترنم برگرفته از تجهیز، رفع نواقص، نشاط افزایی و مشارکت جویی است و در ۲ حوزه محمدشهر و ماهدشت اجرا می شود و هدف از برگزاری این طرح استفاده نمادین از ظرفیت های درون سازمانی و برون سازمانی در یک روز خاص است.

وی بیان داشت: در بخش درون سازمانی از ظرفیت های انجمن اولیاء و مربیان، سازمان دانش آموزی و فرهنگیان استفاده می شود و در ظرفیت برون سازمانی نیز با نهادها، سازمان ها، ارگان ها و حتی اصناف رایزنی های لازم صورت می گیرد و از ظرفیت کسبه در شاداب سازی مدرسه بهره گرفته خواهد شد.

وی یادآورشد: این طرح برای نخستین بار در کشور اجرا می شود و در صورتی که اصولی انجام شود در آینده می تواند بسیاری از چالش ها و مشکلات مدرسه را برطرف کند.

فلاح نژاد ادامه داد: با توجه به وسعت ناحیه سه و تعداد زیاد دانش آموزان این ناحیه طرح ترنم باید با محدودیت و کیفیت اجرا شود و در این راستا با کمک مسؤولین شهر، هشت میلیون تومان لوازم و وسایل ورزشی تهیه شده تا در مدارس محمدشهر و ماهدشت از آن ها استفاده شود.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه کرج گفت: در راستای طرح پروژه مهر، طرح حامی و طرح ترنم را برای بهبودی مناسب و کیفیت بخشی بیشتر در آموزش و پرورش ناحیه سه به اجرا در آورده ایم.

وی طرح ترنم را طرح تجهیز رفع مشکلات و نشاط افزایی و مشارکت جویی دانست و افزود آموزش و پرورش ، شورای شهر و شهرداری همسو و هم نظر شده اند تا بتوانند در تحقق اهداف عالی آموزش و پرورش قدم بردارند.

فلاح نژاد با اشاره به اینکه مدرسه محوری به عنوان یک سبک برای برون رفت از چالش هاست، گفت : مدیریت مدرسه محور موظف است با استفاده از بسیج امکانات و منابع و با اختیارات حداکثری که در اختیار دارد کیفیت و رضایتمندی لازم در خروجی ها به سمت جامعه را تضمین نماید..

وی افزود مدرسه محوری باید با پیش بینی زیرساخت‌های لازم شرایطی را برای مدیران توانمند و مجرب ایجاد کند که در آن مدیران چاره‌ای جز اعتقاد و بهترین تصمیمات و افزایش ارتقاء کیفیت در عملکردهای مدرسه نداشته باشد

فلاح نژاد با اشاره به پروژه مهر ۹۸ گفت پروژه فعالیت به اقدامی است برای بازگشایی مدارس در روز اول مهر که یک طرح ملی با نشاط در آموزش و پرورش است پروژه مهر نماد مدیریت برنامه ریزی وحدت و همدلی ساماندهی و هماهنگی است پروژه مهر برای رسیدن به اهداف کیفی که یک دغدغه برای آموزش و پرورش است برنامه ریزی شده است.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه سه کرج اظهارداشت: این طرح از ۱۴ مرداد در مدارس حوزه ماهدشت و محمد شهر به صورت پایلوت در حال اجراست.

وی افزود: در این طرح از ظرفیتها و پتانسیل درون سازمانی و برون سازمانی جهت تجهیز، رفع نواقص، نشاط افزایی و مشارکت جویی استفاده خواهد شد.

فلاح نژادخاطرنشان کرد: انجمن اولیا ،سازمان دانش آموزی، بسیج فرهنگیان، بسیج دانش آموزی ،همکاران خلاق و کوشا ، اصناف و کسبه را برای اجرای این طرح دعوت کرد و یادآورشد: ظرفیت های درون سازمانی آموزش و پرورش در کنار پتانسیل سازمان‌های برون سازمانی می تواند راه گشای مشکلات مدارس باشند.

وی گفت: تحقق ارزش ها و آرمانهای متعالی انقالب اسلامی مستلزم تلاش همه جانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی است و عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین زیرساختهای تعالی همه جانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصه های مختلف است.

فلاح نژاد با اشاره به سیاست های حاکم بر برنامه ششم توسعه، اظهار داشت: مهمترین وظیفه آموزش و پرورش بسترسازی و عملیاتی ساختن سند تحول بنیادین است.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه کرج در ادامه به نقش، جایگاه و وظیفه خطیر آموزش و پرورش در رشد و توسعه جامعه پرداخت و عنوان کرد: مدرسه مجهز، با نشاط و شاداب می تواند نقش بسزایی در تولید ارزشمندترین و گرانبهاترین سرمایه جامعه یعنی نیروی انسانی معتقد، متدین و مسئولیت پذیر ایفا کند.

فلاح نژاد بیان داشت: برای طرح ترنم کارگروه های نیازسنجی در شهر های محمد شهر و ماهدشت تشکیل شده و جمع آوری کمک های شهری درمحل اداره ناحیه سه با حضور مسئولان در سوم شهریور ماه این کمک ها در قالب کاروان به مدارس کم برخوردار محمد شهر و ماهدشت ارسال می شود

وی ایجاد نشاط و شادابی در مدارس کم برخوردار ،ایجاد همدلی بیشتر درسال منتهی به انتخابات بین اقشار مردم و مسئولین ، رفع نواقص و تأمین نیازهای مدارس ، اجرای عدالت آموزشی در مدارس کم برخوردار ،ارتقاء سطح کیفی آموزش و پرورش در سطح مدارس کم برخوردار وکاستن مراجعات ثبت نام از محمد شهر و ماهدشت در مدارس کرج را از جمله نتایج طرح ترنم عنوان کرد.

سند تحول و عدالت آموزشی

مدیر کل آموزش و پرورش البرز هم گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آذرماه ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید تا مبتنی بر آرمان های بلند نظام اسلامی، معطوف به چشم اندازی باشد که در افق ۱۴۰۴، ترسیم گر ایران توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و در عرصه روابط بین الملل باشد.

سالار قاسمی اظهارداشت : در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده تا با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهمترین سند بالادستی در آموزش و پرورش است که در مقایسه با اسناد قبلی که در حوزه آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده بود، از جامعیت بیشتری برخوردار و افق‌های والاتری را مدنظر قرار داده است.

تحقق این هدف نیازمند ترسیم نقشه راهی است که در آن نحوه طی مسیر، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار در سطح ملی و الزامات در این مسیر به صورت شفاف و دقیق مشخص شده باشد.

قاسمی عنوان کرد: برای اجرای راهبردهای این سند شش زیر نظام برنامه درسی، پژوهش و ارزشیابی، تأمین فضا و تجهیزات و فناوری، تأمین و تخصیص منابع مالی، تربیت معلم و تأمین منابع انسانی، راهبری و مدیریت طراحی شده است.

بر اساس این سند کانون تعلیم و تربیت مدرسه قرار دارد و باید تمامی سیاست‌ها در حوزه تعلیم و تربیت رسمی مدرسه باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: طرح ترنم که یک طرح ابتکاری است در البرز به صورت پایلوت در آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج در حال اجراست که می تواند نتایج ارزشمندی را در پی داشته باشد..

استان البرز ۴۶۰ هزار دانش آموز و حدود ۲۵ هزار معلم دارد.

۲۸۱۹/ ۶۱۵۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !