استاندار: تکمیل طرح های پیشگیرانه سیل در گلستان ضروریست


استاندار: تکمیل طرح های پیشگیرانه سیل در گلستان ضروریست

گرگان - ایرنا - استاندار گلستان بر ضرورت تکمیل طرح های زیربنایی در دست اقدام برای جلوگیری از تکرار سیل در این استان تاکید کرد و گفت: اگر درس عبرت نگیریم و دلایل بروز این حادثه قهری را برطرف نکنیم چه بسا باز هم در آینده سیلی دیگر را شاهد باشیم.

هادی حق شناس شنبه در شورای اداری گلستان اظهار داشت: لایروبی ۳ رودخانه مهم و منتهی به دریا در کنار تکمیل و بهره برداری از سد نرماب، از جمله راهکارهای زیربنایی جلوگیری از تکرار سیل در این استان است.
وی بیان کرد: در سیل اخیر ۴۸ میلیارد ریال به گلستان خسارت وارد شد که ۲۰ هزار میلیارد ریال آن مربوط به مردم و مابقی مرتبط با دولت بود و این حجم فراوان آسیب نتیجه کم توجهی به عوامل بروز و وقوع حادثه بود.
استاندار گلستان افزود: علاوه بر آن، دریچه های خروجی آب سد وشمگیر از سال ها قبل نیازمند تعمیر و تعویض است اما معلوم نیست چرا در همه این سال ها از کنار چنین موضوع مهم و تاثیرگذار ی بی تفاوت عبور کردند.
حق شناس ادامه داد: تکمیل و بهره برداری از سد نرماب (در شرق گلستان برای مهار سیلاب ها) به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار احتیاج دارد اما بودجه یکسال گلستان معادل این رقم است و بدون جذب منابع مالی از سرفصل های جدید نمی توان به بهره برداری از سد امیدوار بود.
وی به اهتمام دستگاه های اجرایی برای تکمیل خانه های مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی در سیل گلستان خسارت دید که با تلاش مجموعه هایی مانند بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، سپاه و دیگر نهادها روند بازسازی و تعمیر خانه ها انجام شده و می شود.
استاندار گلستان افزود: امیدواریم با سرعت بخشیدن به ساخت خانه های تخریبی، این منازل پیش از فرا رسیدن فصل زمستان مورد بهره برداری قرار گیرد.
حق شناس در ادامه به آمار بیکاری گلستان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای رونق تولید و بازگرداندن صنایع راکد استان به مدار تولید پرداخت شد اما با این اعتبارات بیکاری منطقه کاهش نخواهد یافت.
وی بیان کرد: ایجاد هر شغل در صنایع بزرگ به سرمایه گذاری فراوان احتیاج دارد که پرداخت آن از عهده دولت خارج و نیازمند زمینه سازی برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: گلستان ۸۰ هزار بیکار دارد که اگر همه ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار امسال استان صرف خرید پراید و اشتغال جوانان به رانندگی شود باز هم ۶۰ هزار نفر بیکار باقی خواهند ماند.
حق شناس روند اعطای استعلام در ادارات گلستان را زیر سوال برد و گفت: با این کاغذبازی های طولانی هیچ سرمایه گذاری رغبتی برای حضور در استان نخواهد داشت.
استاندار بیان کرد: باید با تسهیل در اعطای مجوزها و ارایه قابلیت های گلستان، سرمایه گذاران را برای ایجاد صنایع بزرگ در استان ترغیب کرد.
حق شناس راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون را یکی دیگر از فرصت های گلستان برای توسعه پایدار دانست و گفت: وجود محصولات اولیه فراوان و ارزان، هم مرز بودن با ترکمنستان و در دسترس بودن زیرساخت هایی مانند راه آهن و فرودگاه می تواند اینچه برون را به کلید توسعه گلستان تبدیل کند.
حق شناس گفت: در کنار برخورداری گلستان از ظرفیت های زیاد تولید محصولات کشاورزی، این صنعت در استان بازده استانداردی ندارد و با تعداد نفرات فراوان اما درآمد پایین به فعالیت ادامه می دهد.
استاندار گلستان همچنین بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به خلیج گرگان تاکید کرد و گفت: انتقال آب به این خلیج در حال خشکیدن، ضرورت مهم و عامل نجات استان از مخاطرت بعدی است که باید در کوتاه ترین زمان رفع مشکل شود.
در ادامه جلسه فرماندار آق قلا هم تداوم آسیب های ناشی از سیل به صنایع این شهرستان را مورد اشاره قرار داد و گفت: از ۱۷۷ واحد صنعتی آسیب دیده مستقر در شهرک صنعتی آق قلا ۴ واحد همچنان تعطیل است و به دلیل کمبود نقدینگی و دشواری در دریافت تسهیلات دولتی شرایط راه اندازی مجدد آنها فراهم نشده است.
امیرشیر توماج اظهار داشت: به جز صنایع، مناطق شهری آق قلا هم از کمبودهایی رنج می برند که لازم است به حل و فصل و برطرف شدن آنها توجه بیشتری شود.
وی بیان کرد: در زمان سیل و با هدف خروج آب از مناطق شهری ۵۱ نقطه جاده ای آق قلا برش داده شد که تاکنون ۲۹ نقطه آن با زیرسازی و آسفالت تکمیل و به بهره برداری رسید و مابقی نیز در آینده نزدیک مرمت خواهد شد.
فرماندار آق قلا گفت که یکی از برنامه های مهم در این شهرستان استفاده از ۱۲۰۰ تن آسفالت برای مرمت خیابان و کوچه های سیل زده سطح شهر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید