بازیگران در ادبیات سرک نکشند!/شما نظر دادید


بازیگران در ادبیات سرک نکشند!/شما نظر دادید

برآیند نظرات کاربران خبرآنلاین درباره انتشار کتاب‌های شعر از سوی برخی از هنرمندان را می‌توان در نظر این مخاطب خلاصه کرد: هر حوزه‎ای نیازمند داشتن مهارت و تخصص است و دلیل نمی‎شود برای اینکه چهره شناخته شده هستیم و مانعی سر راه نداریم در هر حوزه ای سرک بکشیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در هفته‌های گذشته انتشار خبر چاپ مجموعه شعر لیلا اوتادی و پس از آن وایرال شدن بخش‌هایی از این کتاب و بخش‌هایی از اشعار بهاره رهنما که در سال‌های گذشته به چاپ رسیده است، در فضای مجازی بازخوردهای فراوانی به دنبال داشت.

از جمله عبدالجبار کاکایی که در گفت‌وگو با خبرآنلاین از ابتذالی که دامن ادبیات ایران را فرا گرفته بود گفت و شهرام جهانگیری مدیر نشر چترنگ که از علل استقبال ناشران از چاپ چنین مجموعه‌هایی گفته بود. پس از انتشار این دو گفت‌وگو در خبرآنلاین، از شما کاربران خواستیم تا نظر خودتان را دراین‌باره اعلام کنید.

برآیند نظرات کاربران خبرآنلاین اما همان چیزی بود که در روزهای گذشته در واکنش کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی هم نسبت به این موضوع دیده شده بود: بازیگران مشغول کار خودشان باشند و در کارهای دیگر سرک نکشند!

از میان ۵۶ نظری که برای این موضوع منتشر شد، بخش اعظم نظرات همین جمله بود. اما برخی هم مانند یکی از کاربران نظرشان بر این بود که اتفاقا این موضوع ایرادی ندارد: مهم این نیست که یک نفر با چه سابقه و تخصصی کار جدیدی می کنه، مهم اینه که با چه کیفیتی این کار رو می کنه، اگه مثلاً یک بازیگر در کنار بازیگری یک شاعر خوب، یک خواننده خوب، یک موسیقی دان خوب،... باشه چه اشکالی داره، ولی سوءاستفاده از شهرت خوب نیست.

کاربر دیگری هم تجربه خود را در زمینه چاپ کتاب اینطور بیان کرده بود: این انتشاراتی ها و چاپخانه دارها یک شبکه پیچیده ای درست کرده اند که برای سردرآوردن از آن به اطلاعات بیشتری نیاز دارم اما تجربه خودم را می گویم. چندوقت پیش برای چاپ کتابی با هزینه شخصی به یک انتشاراتی مراجعه کردم و قرار شد که آن انتشارات ۱۰۰ جلد از کتاب مرا چاپ کند و مبلغی بابت آن دریافت کرد که به گفته انتشاراتی های دیگر چند برابر هزینه واقعی چاپ بود. حالا از این پول اضافه گرفته شده چیزی به چاپخانه می رسد یا نه را نمی دانم. بعد دیدم که انتشاراتی شمارگان کتاب را ۱۰۰۰ زده. به او می گویم شما که ۱۰۰ جلد چاپ کردید چرا می نویسید ۱۰۰۰ که گفت برای تبلیغ است. حالا این وسط بابت این چاپ و انتشارات چه مقدار کاغذ از وزارت ارشاد می گیرد را باز نمی دانم اما با پول من ۱۰۰ جلد کتاب چاپ کرده و احتمالا کاغذ برای چاپ ۱۰۰۰ جلد از وزارت ارشاد می گیرد و کاغذ اضافی را در بازار آزاد می فروشد. فعلا انتشاراتی ها از فروش همین کاغذ یارانه ای کسب درآمد می کنند و علت چاپ چندباره یک اثر ترجمه شده و یا چاپ کتاب های مرجع مذهبی که صفحات بالایی دارند و یا کتاب سازی ها همین موضوع کاغذ است و یارانه آن!

و کاربر دیگری که دلیل چاپ کتاب‌های بی‌محتوا از سوی سلبریتی‌ها را فقدان چهره‌های مطرح در زمینه ادبیات دانسته و نوشته بود: عرصه شعر و شاعری خالی شده برای همین اینها جولان می دهند فکر می کنم فقط از شاعران الان احمدرضا احمدی باقی مانده بعد از او ایران شاعر زنده نخواهد داشت این هم یک فاحعه است .

از سوی دیگر یکی از مخاطبان با نام علیرضا سعی کرده بود با نگاه طنز به این موضوع نگاه کند و نوشته بود: باید مواظب باشیم که ترکیه و بقیه همسایه ها شعرها و خود هنرمندارو مال خودشون نکنن!

نظر متفاوت بعدی هم از سوی یکی از کاربران بی‌نام دیگر بود که برای جلوگیری از چاپ چنین مواردی این راهکار را ارائه داده بود: فی الواقع یک گروه در وزارت ارشاد یا دانشگاه های ادبیات باید آثار ادبی را نمره دهی کنند. مثلا استاد ادبیات بگوید که این نوشتار از نظر ادبی در گروه الف است یا گروه بی یا گروهی دیگر. بعد می توان تعلق گرفتن سهمیه کاغذ برای چاپ این کتاب ها را ساماندهی کرد. مثلا یکی دوست داره که از جیب خودش برای خودش کتاب چاپ کنه خب بره چاپ کنه اما انتشاراتی انباید کاغذ یارانه ای بابت چاپ این کتاب بگیره.چاپ خیلی از اینها موضوعش به یارانه کاغذ برمی گرده. در مورد کتاب های ترجمه و کتاب های دینی هم خیلی از انتشارات به اسم چاپ آن کاغذ می گیرند و آن را در بازار آزاد می فروشند. اینها باید ساماندهی شود

۲۵۸۲۵۸

کد خبر 1290568

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری