اولین بنچمارک از پردازنده 18 هسته‌ای و قدرتمند اینتل منتشر شد؛ Cascade Lake-X در برابر Threadripper


اولین بنچمارک از پردازنده 18 هسته‌ای و قدرتمند اینتل منتشر شد؛ Cascade Lake-X در برابر Threadripper

تنها چند روز پس از انتشار اولین بنچمارک از یک پردازنده 32 هسته‌ای نسل سوم Ryzen Threadripper، حالا اولین 18 هسته‌ای از تیم رقیب هم خودی نشان داده است. شرکت «اینتل» سری پردازنده‌های Cascade Lake-X را برای رقابت با نسل سوم از پردازنده‌های Ryzen Threadripper تدارک دیده است؛ رقابت در سطح حرفه‌ای ها برای سیستم‌های قدرتمند ایستگاه کاری در حال آغاز شدن...

تنها چند روز پس از انتشار اولین بنچمارک از یک پردازنده 32 هسته‌ای نسل سوم Ryzen Threadripper، حالا اولین 18 هسته‌ای از تیم رقیب هم خودی نشان داده است. شرکت «اینتل» سری پردازنده‌های Cascade Lake-X را برای رقابت با نسل سوم از پردازنده‌های Ryzen Threadripper تدارک دیده است؛ رقابت در سطح حرفه‌ای ها برای سیستم‌های قدرتمند ایستگاه کاری در حال آغاز شدن است.

اطلاعات موجود از پلتفرم Cascade Lake-X، امروز با انتشار یک بنچمارک جدید بیشتر شده‌اند؛ به گفته برخی منابع، Intel در نظر دارد تا پردازنده‌های Cascade Lake-X را در اکتبر سال جاری (مهر ماه) وارد بازار کند. اینتل پاییز را با معرفی پردازنده‌های Cascade Lake-X آغاز خواهد کرد که هنوز نمی‌دانیم در مدل‌های پرچمدار به چه تعداد هسته مجهز شده‌اند.

بنچمارک فوق از یک مدل 18 هسته‌ای است که در پایگاه داده Geekbench مشاهده شده است. این پردازنده 18 هسته‌ای با 36 رشته، دارای فرکانس‌های 2.19~3.28 است. باید بگوییم که به شکل عجیبی اینتل همچنان بر تولید با لیتوگرافی 14 نانومتری پا فشاری کرده و احتمالاً پردازنده‌های Cascade Lake-X هم با لیتوگرافی 14 نانومتری اما از نوع بهبود یافته عرضه خواهند شد. احتمالاً Intel از قدرت پردازنده‌های خود در برابر نسل سوم Ryzen Threadripper مطمئن است.

اولین بنچمارک از پردازنده 18 هسته‌ای و قدرتمند اینتل منتشر شد؛ Cascade Lake-X در برابر Threadripper

نام پردازنده فوق، همچنان یک راز سر به مهر است؛ در این پایگاه داده از نام Intel 0000 برای آن استفاده شده است. همچنین توان حرارتی (TDP) نیز همچنان نامشخص است. با این وجود امتیازهای این پردازنده 18 هسته‌ای در بنچمارک Geekbench 4 نشان دهنده پیشرفت به نسبت نسل‌های فعلی است. تنها با نگاهی به امتیازهای این بنچمارک، متوجه می‌شویم که این پردازنده 18 هسته‌ای در عملیات تک هسته‌ای، تا 3.36 درصد سریع‌تر از Core i9-9980XE است. همچنین در تمام هسته هم تا 7.4 درصد سریع‌تر ظاهر شده است.

این پردازنده با 24.8 مگابایت حافظه کش نوع L3 طراحی شده است. این تراشه احتمالاً یک نمونه مهندسی بوده و در مدل‌های اصلی شاهد فرکانس‌های بالاتری هستیم. حتی در داده‌های Geekbench نیز اشتباهاتی دیده می‌شود که می‌توان آنها را خطای تشخیص دانست؛ به عنوان مثال در بخشی این تراشه را برای مادربرد LGA 1151 اعلام می‌کند.

به هر حال در ابتدای پاییز امسال، اینتل پردازنده‌های Cascade Lake-X را وارد بازار خواهد کرد؛ همچنین چیپست X499 جایگزین X299 فعلی شده و دنیای مادربردهای HEDT هم متحول خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حِسِ زیبا