سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست


سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

پروژه‌هایی در انتظار مطالعه و انتخاب پیمانکار، پرداخت نشدن تسهیلات به کشاورزان، عدم بازسازی دیواره‌های ساحلی تا قبل از شروع بارندگی‌ها و... تنها بخشی از مشکلات لرستان سیل‌زده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: پنج ماه از وقوع سیلاب در استان لرستان می‌گذرد، اما همچنان بخشی از مشکلات مردم سیل‌زده در میان غفلت مسئولان پابرجاست.

نگرانی مردم از عدم احداث دیواره‌های ساحلی، انتظار پروژه‌های پیش‌بینی‌شده در مرحله انجام مطالعات و انتخاب پیمانکار، عدم پرداخت تسهیلات حوزه کشاورزی به کشاورزان سیل‌زده و ... تنها بخشی از مشکلات مردم سیل‌زده لرستان در میان غفلت مسئولان و مدیران کم‌کار و ناکارآمد است.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

تا شروع بارندگی‌های فصل پاییز تنها یک ماه باقی‌مانده است و این در حالی است که عمده جاده‌ها و پل‌های تخریب‌شده در جریان سیلاب به‌صورت موقت تعمیر شده‌اند و با ادامه این روند باید منتظر خسارت‌های جبران‌ناپذیر دیگری برای مردم لرستان و همچنین سایر زیرساخت‌های این استان باشیم.

بی‌عدالتی در پرداخت تسهیلات

در شهر پلدختر کار بازسازی واحدهای مسکونی تعمیری و تخریبی روی ریل قرار گرفته است، اما صاحبان املاک تجاری همچنان نگران آینده کسب‌وکار خود هستند، یکی از صاحبان واحدهای تجاری پلدختر در این رابطه، گفت: در سیلاب مغازه و ساختمان و تمام کالاهای من را آب با خود برده است.

وی، ادامه داد: زمین مغازه من تبدیل به یک گودال شده، دولت هم اعلام کرده که زمین من در بستر رودخانه قرار داشته و به من زمین نمی‌دهند.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

یکی دیگر از صاحبان املاک تجاری شهر سیل‌زده پلدختر در سخنانی، گفت: در پرداخت تسهیلات بین واحدها عدالت رعایت نمی‌شود.

نگرانی مردم از عدم احداث دیواره ساحلی پلدختر

کار ساخت دیواره ساحلی شهر پلدختر هم شتاب خوبی گرفته، اما باید گفت که فصل بارندگی بسیار نزدیک است و ضرورت تسریع در احداث آن بیش از روزها و ماه‌های گذشته است.

یکی از اهالی شهر سیل‌زده پلدختر در این رابطه، گفت: با اولین بارندگی دوباره شهر پلدختر زیر آب می‌رود و در این راستا باید اکیپ‌های احداث دیواره ساحلی شهر پلدختر افزایش پیدا کنند تا فرصت کار بیشتر شود.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

در ۱۳ روستای آسیب‌دیده پلدختر نیز هرچند کار ساخت‌وساز شروع‌شده اما در روستای «خرسدر اولیا» همچنان کار با مانع مواجه شده است، علیرغم اینکه زمین خریداری و مشخص‌شده و کار زیرسازی شروع‌شده اما به علت اختلافات محلی که در این منطقه وجود دارد کار متوقف‌شده و روند کار خیلی کند پیش می‌رود.

غفلت مسئولان از مشکلات شهر سیل‌زده خرم‌آباد

در شهر معمولان نیز کار ساخت ۱۲۶ واحد آسیب‌دیده با بسیج امکانات ستاد معین اردبیل از پیشرفت قابل‌توجهی برخوردار است.

و اما در خرم‌آباد به‌عنوان مرکز استان لرستان و در بیخ گوش مسئولان داستان کمی متفاوت‌تر است، کار ساخت دیواره ساحلی شهر و بسیاری از پل‌ها و ابنیه‌ای که در جریان سیلاب تخریب‌شده‌اند بسیار کند است و البته ساخت واحدهای مسکونی نیز حال‌وروز بهتر از این ندارد.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

یکی از اهالی شهر سیل‌زده خرم‌آباد در این رابطه، اظهار داشت: پنج ماه از وقوع سیلاب می‌گذرد، شهرداری کار مثبتی که در شهر انجام نداده هیچ، سنگ‌هایی را در اطراف رودخانه ریخته و در اولین بارندگی این سنگ‌ها وارد خانه‌های ما می‌شود.

وزیر نیرو هم به وعده خود عمل نکرد

اما گویا ستاد معین بازسازی استان قزوین مستقر در شهرستان دلفان گوی سبقت را از همه ربوده است و ضمن اینکه کلید ۱۰ واحد تخریب‌شده موردبازسازی را به صاحبان آن‌ها تحویل داده، بیش از ۸۰ واحد را نیز به مرحله سقف و نازک‌کاری رسانده است.

گونجی رئیس ستاد معین بازسازی قزوین در شهرستان دلفان، گفت: بر اساس برنامه کاری که ما داریم، امیدواریم تا ابتدای فصل سرما ۸۰ واحد باقی‌مانده را به اتمام برسانیم.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

و اما در شهرستان کوهدشت گرچه در خیلی از مناطق آسیب‌دیده از سیل کار بازسازی روند خوبی دارد، اما همچنان ساکنان ۱۱ روستای منطقه رودبار «کوهنانی» که فروردین‌ماه به علت بالا آمدن آب دریاچه سید سیمره خانه‌هایشان زیر آب فرو رفت همچنان بلاتکلیف هستند و این در حالی است که وزیر نیرو وعده داده بود که مشکل این روستاها را حل کند.

دستور معاون رئیس‌جمهور برای جبران خسارت‌های حوزه کشاورزی

سید موسی خادمی استاندار لرستان در این راستا در سخنانی با اشاره به برگزاری جلسه استان‌های سیل‌زده با معاون اول رئیس‌جمهور، اظهار داشت: در این جلسه دو موضوع احداث و تعمیر واحدهای مسکونی و همچنین تسریع در روند پرداخت تسهیلات حوزه کشاورزی موردبحث و بررسی قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه کار بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی در استان پیشرفت خوبی دارد و اقدامات مطلوبی در این رابطه انجام‌شده است، افزود: اما کار جبران خسارت‌های حوزه کشاورزی و همچنین پرداخت تسهیلات در این رابطه به دلایلی کندتر از حوزه مسکن است.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

استاندار لرستان با بیان اینکه در جلسه با معاون اول رئیس‌جمهور قرار شد که سرعت کار در حوزه جبران خسارت‌های کشاورزی بیشتر شود، تصریح کرد: مقرر شد که فرآیند جبران خسارت‌ها و پرداخت تسهیلات حوزه کشاورزی کوتاه‌تر شود تا سرعت کار در این بخش را نیز مانند حوزه مسکن جلو ببریم.

پیگیری برای حل مشکلات واحدهای تجاری

خادمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واحدها و املاک تجاری خسارت‌دیده در جریان سیلاب، عنوان کرد: در این راستا دو نکته وجود دارد، یکی اینکه بخشی از مشکلات صاحبان املاک تجاری برمی‌گردد به اموال و دارایی‌هایی که در جریان سیلاب از دست داده‌اند که قانون تصویب کرده تا ۴۵ میلیون تومان به آن‌ها تسهیلات پرداخت شود و ما هم در استان از ۱۵ میلیون تومان تا ۴۵ میلیون تومان در این رابطه تسهیلات پرداخت می‌کنیم.

وی با اشاره به برخی اظهارات در رابطه با عدم رعایت عدالت در پرداخت تسهیلات، افزود: ممکن بوده کسی بیش از آنچه تصور می‌شده تسهیلات دریافت کرده باشد، اما سقف این تسهیلات تا ۴۵ میلیون تومان است، برای برخی این عدد کم است و برای برخی ممکن بوده عدد خوبی باشد.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

استاندار لرستان بیان کرد: بخش دیگری از واحدهای تجاری آسیب‌دیده نیز وجود دارند که علاوه بر اموال درون واحد تجاری، مغازه هم از بین رفته است و ما برای این‌ها ۱۵ میلیون تومان تسهیلات و پنج میلیون تومان تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته‌ایم.

خادمی با بیان اینکه مواردی هم داریم که فرد سیل‌زده مغازه‌ای داشته که در جریان سیلاب از بین رفته و قابلیت «درجا سازی» هم ندارد که در این راستا علاوه بر پرداخت تسهیلات به صاحبان این واحدهای تجاری، زمین نیز در اختیارشان قرار می‌دهیم، گفت: گروه خیلی محدودی هستند که از قبل مغازه‌ای وجود نداشته، اما زمینی با کاربری تجاری دارند که در حریم و بستر رودخانه واقع شده است که دنبال راه‌حلی برای آن‌ها هستیم.

روستایی که تبدیل به بستر رودخانه شد

وی در ادامه با اشاره به روستای «خرسدر اولیا» پلدختر هم گفت: این روستا در جریان سیلاب به‌طور کامل تخریب شد.

استاندار لرستان با بیان اینکه در این روستا تنها یک تک ساختمان مدرسه باقی‌مانده و بقیه روستا کاملاً مانند بستر رودخانه شده است.

خادمی با اشاره به اینکه این روستا، جزو مجموعه روستاهای پلدختر بوده که به‌طور کامل تخریب‌شده است، گفت: در این راستا زمین برای اهالی این روستا تملک و قطعه‌بندی شده و به افراد هم واگذارشده است.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

وی با اشاره به اینکه کار تسطیح و آماده‌سازی زمین نیز در این روستا شروع‌شده است، افزود: چند نفر از اهالی همین روستا که قبلاً هم زمین گرفته بودند و با وام بنیاد مسکن خانه ساخته‌اند در این رابطه اعتراض کرده‌اند که از طریق مراجع قضایی مشکل حل‌شده و عملیات اجرایی طی امروز و یا فردا شروع خواهد شد.

اختصاص منابع مالی خیلی کمتر از میزان خسارت‌ها است

استاندار لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شهر سیل‌زده خرم‌آباد گفت: نوعی از خسارت‌هایی که به لرستان وارد شد، خسارت‌های مربوط به زیرساخت‌ها شامل راه‌ها، پل‌های درون شهرها، تأسیسات شهری، شبکه‌های آب و فاضلاب و ... بود.

خادمی با بیان اینکه مدت کمی است که منابع لازم برای بازسازی آن‌ها تأمین‌شده است، عنوان کرد: البته این منابع مالی از آن حدی که خسارت واردشده و نیاز است خیلی کم‌تر است.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

وی با اشاره به اینکه این منابع مالی ابلاغ‌شده است، تصریح کرد: ما در این رابطه از منابعی که در اختیار استان قرارگرفته، حدود ۸۰ میلیارد تومان به شهرداری خرم‌آباد اختصاص داده‌ایم.

۳ پل تخریب‌شده و دیواره ساحلی خرم‌آباد هنوز بازسازی نشده است

استاندار لرستان با بیان اینکه سه پل «کمالوند»، «بهداری» و «اناری» شهر خرم‌آباد در جریان سیلاب تخریب‌شده است، گفت: از این تعداد یک مورد در حال اجرا است و دو مورد دیگر نقشه و طرح آن‌ها آماده‌شده و در حال انتخاب پیمانکار برای اجرای آن‌ها هستیم.

خادمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بازسازی دیواره ساحلی شهر خرم‌آباد نیز از سوی شهرداری شروع‌شده است.

وی با بیان اینکه اولویت دولت این بود که خسارت‌های بخش خصوصی و مردمی ابتدا جبران شود، افزود: خسارت به زیرساخت‌ها و تأسیسات عمومی در مرحله بعد تأمین اعتبار قرار گرفتند.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه در حال حاضر تأمین اعتبار شده و اقداماتی در شهر خرم‌آباد در حال انجام است، گفت: امیدواریم تا قبل از بارندگی‌ها بتوانیم به‌جایی برسیم که مشکلات تا حدودی حل شود.

انتقال مردم خسارت‌دیده به واحدهای مسکن مهر

خادمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به منازلی که در شهر خرم‌آباد در جریان سیلاب دچار آسیب شدند، گفت: کمتر از ۱۰ واحد در خرم‌آباد وجود دارد که تخریب‌شده‌اند.

وی با بیان اینکه «درجا سازی» این خانه‌ها در شهر خرم‌آباد غیرممکن بود چراکه در حریم رودخانه بودند، افزود: تأمین زمین برای این واحدها نیز در شهر خرم‌آباد به دلیل گرانی قیمت، سخت بود.

استاندار لرستان با بیان اینکه در این راستا واحدهای مسکن مهر برای صاحبان این خانه‌ها در نظر گرفته شد، تصریح کرد: توافقات صورت گرفته که مسکن مهر به این افراد تحویل بدهیم.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

خادمی، گفت: همچنین کمک‌های بلاعوض، وام معیشتی، لوازم منزل و ... برای صاحبان این خانه‌ها اختصاص پیداکرده است.

پروژه‌ها همچنان در انتظار مطالعات و انتخاب پیمانکار

گودرز امیری معاون استاندار لرستان نیز در سخنانی با اشاره به اعتباراتی که برای جبران خسارت زیرساخت‌های استان اختصاص داده‌شده است، اظهار داشت: هم‌اکنون ۴۳۰ میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد زیرساخت‌ها اختصاص داده‌شده که بین دستگاه‌ها توزیع شده است.

وی، تصریح کرد: به‌منظور ایجاد زیرساخت‌ها، ۲۰۰ میلیارد تومان بین شهرداری‌ها و ۷۰ میلیارد تومان بین دهیاری‌های استان توزیع شده است.

معاون استاندار لرستان، گفت: حداکثر تا ۱۵ شهریور تمامی دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها باید مراحل مطالعات و انتخاب پیمانکار را به رعایت شرایط قانونی انجام دهند تا عملیات اجرایی همه پروژه‌های پیش‌بینی‌شده در سطح استان شروع شود.

امیری، افزود: برنامه زمان‌بندی اجرای پروژه‌ها فشرده می‌شود به‌طوری‌که مردم بتوانند سریع‌تر از این پروژه‌ها بهره‌مند شوند.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

وی، بیان کرد: بحث تأمین اراضی موردنیاز برای ۱۳ مدرسه در ۱۳ نقطه استان نیز انجام‌شده که خوشبختانه با توافق دستگاه‌های اجرایی مشکلات در این زمینه حل‌شده است.

ابلاغ مرحله دوم اعتبارات به بنیاد مسکن

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز در سخنانی با بیان اینکه در مجموع در مرحله اول دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی و تعمیر واحدهای سیل‌زده کشور در نظر گرفته شد، اظهار داشت: فعالیت متمرکز بنیاد مسکن در شش استان سیل‌زده کشور ازجمله لرستان است.

وی با تأکید بر اینکه بنیاد مسکن علاوه بر انجام فعالیت‌های خود در ۲۳ استان کشور، مرکز ثقل فعالیت خود را در شش استان سیل‌زده لرستان، گلستان، مازندران، خوزستان، ایلام و کرمانشاه قرار داده است، افزود: از مجموع دو هزار و ۵۰۰ میلیارد اعتبار اختصاص داده‌شده در مرحله اول، ۸۰ درصد آن یعنی هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای این شش استان در نظر گرفته شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با تأکید بر اینکه درصد فعالیت ما در این استان‌ها بیشتر از استان‌های دیگر است، تصریح کرد: همچنین پرداخت مرحله دوم اختصاص اعتبارات نیز تصویب و ابلاغ شده است.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

تابش، بیان داشت: در مرحله دوم دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده که با اختصاص آن سرعت خوبی به کارها داده می‌شود و اقدامات طبق برنامه انجام خواهند شد.

وعده بنیاد مسکن برای اجرای بخشی از دیواره ساحلی پلدختر

وی با اشاره به بازسازی دیواره ساحلی شهر پلدختر از سوی بنیاد مسکن، اظهار داشت: کار ساخت دیواره ساحلی در حال انجام است، اما واقعیت قضیه این است مردم قسمتی از پروژه که از زمین بیرون می‌آید را می‌بینند، درحالی‌که زیر این دیواره تماماً شمع‌سازی با عمق ۲۸ متر انجام می‌شود، بتن‌ریزی صورت می‌گیرد و برای هر دیواره ۱۲ متری بین ۱۰ تا ۱۲ شمع نصب می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تصریح کرد: در حال حاضر سه دستگاه حفار در این پروژه در حال فعالیت هستند و به پیمانکار و مشاور اعلام‌شده که هر چه سریع‌تر قسمتی از دیواره ساحلی که حساس و سیل گیر است و پلدختر را معرض خطر قرار می‌دهد را فصل بارندگی به اتمام برسانند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تأکید کرد: پیمانکار و مشاور نیز به ما قول داده‌اند که این امر را عملیاتی کنند، کار در این زمینه پیچیده است و تا فصل بارندگی این قسمت تمام می‌شود.

تابش در بخش دیگری از سخنان خود از تهیه طرح هادی برای روستاهای سیل‌زده لرستان ازجمله روستای «بابازید» خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر مشغول اجرای این طرح‌ها در روستاها هستیم.


خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: پنج ماه از وقوع سیلاب در استان لرستان می‌گذرد، اما همچنان بخشی از مشکلات مردم سیل‌زده در میان غفلت مسئولان پابرجاست.

نگرانی مردم از عدم احداث دیواره‌های ساحلی، انتظار پروژه‌های پیش‌بینی‌شده در مرحله انجام مطالعات و انتخاب پیمانکار، عدم پرداخت تسهیلات حوزه کشاورزی به کشاورزان سیل‌زده و ... تنها بخشی از مشکلات مردم سیل‌زده لرستان در میان غفلت مسئولان و مدیران کم‌کار و ناکارآمد است.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

تا شروع بارندگی‌های فصل پاییز تنها یک ماه باقی‌مانده است و این در حالی است که عمده جاده‌ها و پل‌های تخریب‌شده در جریان سیلاب به‌صورت موقت تعمیر شده‌اند و با ادامه این روند باید منتظر خسارت‌های جبران‌ناپذیر دیگری برای مردم لرستان و همچنین سایر زیرساخت‌های این استان باشیم.

بی‌عدالتی در پرداخت تسهیلات

در شهر پلدختر کار بازسازی واحدهای مسکونی تعمیری و تخریبی روی ریل قرار گرفته است، اما صاحبان املاک تجاری همچنان نگران آینده کسب‌وکار خود هستند، یکی از صاحبان واحدهای تجاری پلدختر در این رابطه، گفت: در سیلاب مغازه و ساختمان و تمام کالاهای من را آب با خود برده است.

وی، ادامه داد: زمین مغازه من تبدیل به یک گودال شده، دولت هم اعلام کرده که زمین من در بستر رودخانه قرار داشته و به من زمین نمی‌دهند.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

یکی دیگر از صاحبان املاک تجاری شهر سیل‌زده پلدختر در سخنانی، گفت: در پرداخت تسهیلات بین واحدها عدالت رعایت نمی‌شود.

نگرانی مردم از عدم احداث دیواره ساحلی پلدختر

کار ساخت دیواره ساحلی شهر پلدختر هم شتاب خوبی گرفته، اما باید گفت که فصل بارندگی بسیار نزدیک است و ضرورت تسریع در احداث آن بیش از روزها و ماه‌های گذشته است.

یکی از اهالی شهر سیل‌زده پلدختر در این رابطه، گفت: با اولین بارندگی دوباره شهر پلدختر زیر آب می‌رود و در این راستا باید اکیپ‌های احداث دیواره ساحلی شهر پلدختر افزایش پیدا کنند تا فرصت کار بیشتر شود.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

در ۱۳ روستای آسیب‌دیده پلدختر نیز هرچند کار ساخت‌وساز شروع‌شده اما در روستای «خرسدر اولیا» همچنان کار با مانع مواجه شده است، علیرغم اینکه زمین خریداری و مشخص‌شده و کار زیرسازی شروع‌شده اما به علت اختلافات محلی که در این منطقه وجود دارد کار متوقف‌شده و روند کار خیلی کند پیش می‌رود.

غفلت مسئولان از مشکلات شهر سیل‌زده خرم‌آباد

در شهر معمولان نیز کار ساخت ۱۲۶ واحد آسیب‌دیده با بسیج امکانات ستاد معین اردبیل از پیشرفت قابل‌توجهی برخوردار است.

و اما در خرم‌آباد به‌عنوان مرکز استان لرستان و در بیخ گوش مسئولان داستان کمی متفاوت‌تر است، کار ساخت دیواره ساحلی شهر و بسیاری از پل‌ها و ابنیه‌ای که در جریان سیلاب تخریب‌شده‌اند بسیار کند است و البته ساخت واحدهای مسکونی نیز حال‌وروز بهتر از این ندارد.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

یکی از اهالی شهر سیل‌زده خرم‌آباد در این رابطه، اظهار داشت: پنج ماه از وقوع سیلاب می‌گذرد، شهرداری کار مثبتی که در شهر انجام نداده هیچ، سنگ‌هایی را در اطراف رودخانه ریخته و در اولین بارندگی این سنگ‌ها وارد خانه‌های ما می‌شود.

وزیر نیرو هم به وعده خود عمل نکرد

اما گویا ستاد معین بازسازی استان قزوین مستقر در شهرستان دلفان گوی سبقت را از همه ربوده است و ضمن اینکه کلید ۱۰ واحد تخریب‌شده موردبازسازی را به صاحبان آن‌ها تحویل داده، بیش از ۸۰ واحد را نیز به مرحله سقف و نازک‌کاری رسانده است.

گونجی رئیس ستاد معین بازسازی قزوین در شهرستان دلفان، گفت: بر اساس برنامه کاری که ما داریم، امیدواریم تا ابتدای فصل سرما ۸۰ واحد باقی‌مانده را به اتمام برسانیم.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

و اما در شهرستان کوهدشت گرچه در خیلی از مناطق آسیب‌دیده از سیل کار بازسازی روند خوبی دارد، اما همچنان ساکنان ۱۱ روستای منطقه رودبار «کوهنانی» که فروردین‌ماه به علت بالا آمدن آب دریاچه سید سیمره خانه‌هایشان زیر آب فرو رفت همچنان بلاتکلیف هستند و این در حالی است که وزیر نیرو وعده داده بود که مشکل این روستاها را حل کند.

دستور معاون رئیس‌جمهور برای جبران خسارت‌های حوزه کشاورزی

سید موسی خادمی استاندار لرستان در این راستا در سخنانی با اشاره به برگزاری جلسه استان‌های سیل‌زده با معاون اول رئیس‌جمهور، اظهار داشت: در این جلسه دو موضوع احداث و تعمیر واحدهای مسکونی و همچنین تسریع در روند پرداخت تسهیلات حوزه کشاورزی موردبحث و بررسی قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه کار بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی در استان پیشرفت خوبی دارد و اقدامات مطلوبی در این رابطه انجام‌شده است، افزود: اما کار جبران خسارت‌های حوزه کشاورزی و همچنین پرداخت تسهیلات در این رابطه به دلایلی کندتر از حوزه مسکن است.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

استاندار لرستان با بیان اینکه در جلسه با معاون اول رئیس‌جمهور قرار شد که سرعت کار در حوزه جبران خسارت‌های کشاورزی بیشتر شود، تصریح کرد: مقرر شد که فرآیند جبران خسارت‌ها و پرداخت تسهیلات حوزه کشاورزی کوتاه‌تر شود تا سرعت کار در این بخش را نیز مانند حوزه مسکن جلو ببریم.

پیگیری برای حل مشکلات واحدهای تجاری

خادمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واحدها و املاک تجاری خسارت‌دیده در جریان سیلاب، عنوان کرد: در این راستا دو نکته وجود دارد، یکی اینکه بخشی از مشکلات صاحبان املاک تجاری برمی‌گردد به اموال و دارایی‌هایی که در جریان سیلاب از دست داده‌اند که قانون تصویب کرده تا ۴۵ میلیون تومان به آن‌ها تسهیلات پرداخت شود و ما هم در استان از ۱۵ میلیون تومان تا ۴۵ میلیون تومان در این رابطه تسهیلات پرداخت می‌کنیم.

وی با اشاره به برخی اظهارات در رابطه با عدم رعایت عدالت در پرداخت تسهیلات، افزود: ممکن بوده کسی بیش از آنچه تصور می‌شده تسهیلات دریافت کرده باشد، اما سقف این تسهیلات تا ۴۵ میلیون تومان است، برای برخی این عدد کم است و برای برخی ممکن بوده عدد خوبی باشد.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

استاندار لرستان بیان کرد: بخش دیگری از واحدهای تجاری آسیب‌دیده نیز وجود دارند که علاوه بر اموال درون واحد تجاری، مغازه هم از بین رفته است و ما برای این‌ها ۱۵ میلیون تومان تسهیلات و پنج میلیون تومان تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته‌ایم.

خادمی با بیان اینکه مواردی هم داریم که فرد سیل‌زده مغازه‌ای داشته که در جریان سیلاب از بین رفته و قابلیت «درجا سازی» هم ندارد که در این راستا علاوه بر پرداخت تسهیلات به صاحبان این واحدهای تجاری، زمین نیز در اختیارشان قرار می‌دهیم، گفت: گروه خیلی محدودی هستند که از قبل مغازه‌ای وجود نداشته، اما زمینی با کاربری تجاری دارند که در حریم و بستر رودخانه واقع شده است که دنبال راه‌حلی برای آن‌ها هستیم.

روستایی که تبدیل به بستر رودخانه شد

وی در ادامه با اشاره به روستای «خرسدر اولیا» پلدختر هم گفت: این روستا در جریان سیلاب به‌طور کامل تخریب شد.

استاندار لرستان با بیان اینکه در این روستا تنها یک تک ساختمان مدرسه باقی‌مانده و بقیه روستا کاملاً مانند بستر رودخانه شده است.

خادمی با اشاره به اینکه این روستا، جزو مجموعه روستاهای پلدختر بوده که به‌طور کامل تخریب‌شده است، گفت: در این راستا زمین برای اهالی این روستا تملک و قطعه‌بندی شده و به افراد هم واگذارشده است.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

وی با اشاره به اینکه کار تسطیح و آماده‌سازی زمین نیز در این روستا شروع‌شده است، افزود: چند نفر از اهالی همین روستا که قبلاً هم زمین گرفته بودند و با وام بنیاد مسکن خانه ساخته‌اند در این رابطه اعتراض کرده‌اند که از طریق مراجع قضایی مشکل حل‌شده و عملیات اجرایی طی امروز و یا فردا شروع خواهد شد.

اختصاص منابع مالی خیلی کمتر از میزان خسارت‌ها است

استاندار لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شهر سیل‌زده خرم‌آباد گفت: نوعی از خسارت‌هایی که به لرستان وارد شد، خسارت‌های مربوط به زیرساخت‌ها شامل راه‌ها، پل‌های درون شهرها، تأسیسات شهری، شبکه‌های آب و فاضلاب و ... بود.

خادمی با بیان اینکه مدت کمی است که منابع لازم برای بازسازی آن‌ها تأمین‌شده است، عنوان کرد: البته این منابع مالی از آن حدی که خسارت واردشده و نیاز است خیلی کم‌تر است.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

وی با اشاره به اینکه این منابع مالی ابلاغ‌شده است، تصریح کرد: ما در این رابطه از منابعی که در اختیار استان قرارگرفته، حدود ۸۰ میلیارد تومان به شهرداری خرم‌آباد اختصاص داده‌ایم.

۳ پل تخریب‌شده و دیواره ساحلی خرم‌آباد هنوز بازسازی نشده است

استاندار لرستان با بیان اینکه سه پل «کمالوند»، «بهداری» و «اناری» شهر خرم‌آباد در جریان سیلاب تخریب‌شده است، گفت: از این تعداد یک مورد در حال اجرا است و دو مورد دیگر نقشه و طرح آن‌ها آماده‌شده و در حال انتخاب پیمانکار برای اجرای آن‌ها هستیم.

خادمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بازسازی دیواره ساحلی شهر خرم‌آباد نیز از سوی شهرداری شروع‌شده است.

وی با بیان اینکه اولویت دولت این بود که خسارت‌های بخش خصوصی و مردمی ابتدا جبران شود، افزود: خسارت به زیرساخت‌ها و تأسیسات عمومی در مرحله بعد تأمین اعتبار قرار گرفتند.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه در حال حاضر تأمین اعتبار شده و اقداماتی در شهر خرم‌آباد در حال انجام است، گفت: امیدواریم تا قبل از بارندگی‌ها بتوانیم به‌جایی برسیم که مشکلات تا حدودی حل شود.

انتقال مردم خسارت‌دیده به واحدهای مسکن مهر

خادمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به منازلی که در شهر خرم‌آباد در جریان سیلاب دچار آسیب شدند، گفت: کمتر از ۱۰ واحد در خرم‌آباد وجود دارد که تخریب‌شده‌اند.

وی با بیان اینکه «درجا سازی» این خانه‌ها در شهر خرم‌آباد غیرممکن بود چراکه در حریم رودخانه بودند، افزود: تأمین زمین برای این واحدها نیز در شهر خرم‌آباد به دلیل گرانی قیمت، سخت بود.

استاندار لرستان با بیان اینکه در این راستا واحدهای مسکن مهر برای صاحبان این خانه‌ها در نظر گرفته شد، تصریح کرد: توافقات صورت گرفته که مسکن مهر به این افراد تحویل بدهیم.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

خادمی، گفت: همچنین کمک‌های بلاعوض، وام معیشتی، لوازم منزل و ... برای صاحبان این خانه‌ها اختصاص پیداکرده است.

پروژه‌ها همچنان در انتظار مطالعات و انتخاب پیمانکار

گودرز امیری معاون استاندار لرستان نیز در سخنانی با اشاره به اعتباراتی که برای جبران خسارت زیرساخت‌های استان اختصاص داده‌شده است، اظهار داشت: هم‌اکنون ۴۳۰ میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد زیرساخت‌ها اختصاص داده‌شده که بین دستگاه‌ها توزیع شده است.

وی، تصریح کرد: به‌منظور ایجاد زیرساخت‌ها، ۲۰۰ میلیارد تومان بین شهرداری‌ها و ۷۰ میلیارد تومان بین دهیاری‌های استان توزیع شده است.

معاون استاندار لرستان، گفت: حداکثر تا ۱۵ شهریور تمامی دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها باید مراحل مطالعات و انتخاب پیمانکار را به رعایت شرایط قانونی انجام دهند تا عملیات اجرایی همه پروژه‌های پیش‌بینی‌شده در سطح استان شروع شود.

امیری، افزود: برنامه زمان‌بندی اجرای پروژه‌ها فشرده می‌شود به‌طوری‌که مردم بتوانند سریع‌تر از این پروژه‌ها بهره‌مند شوند.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

وی، بیان کرد: بحث تأمین اراضی موردنیاز برای ۱۳ مدرسه در ۱۳ نقطه استان نیز انجام‌شده که خوشبختانه با توافق دستگاه‌های اجرایی مشکلات در این زمینه حل‌شده است.

ابلاغ مرحله دوم اعتبارات به بنیاد مسکن

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز در سخنانی با بیان اینکه در مجموع در مرحله اول دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی و تعمیر واحدهای سیل‌زده کشور در نظر گرفته شد، اظهار داشت: فعالیت متمرکز بنیاد مسکن در شش استان سیل‌زده کشور ازجمله لرستان است.

وی با تأکید بر اینکه بنیاد مسکن علاوه بر انجام فعالیت‌های خود در ۲۳ استان کشور، مرکز ثقل فعالیت خود را در شش استان سیل‌زده لرستان، گلستان، مازندران، خوزستان، ایلام و کرمانشاه قرار داده است، افزود: از مجموع دو هزار و ۵۰۰ میلیارد اعتبار اختصاص داده‌شده در مرحله اول، ۸۰ درصد آن یعنی هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای این شش استان در نظر گرفته شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با تأکید بر اینکه درصد فعالیت ما در این استان‌ها بیشتر از استان‌های دیگر است، تصریح کرد: همچنین پرداخت مرحله دوم اختصاص اعتبارات نیز تصویب و ابلاغ شده است.

سیل‌زده‌های بهار در هراس پاییز/ تابستانِ وعده‌ها به خزان نشست

تابش، بیان داشت: در مرحله دوم دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده که با اختصاص آن سرعت خوبی به کارها داده می‌شود و اقدامات طبق برنامه انجام خواهند شد.

وعده بنیاد مسکن برای اجرای بخشی از دیواره ساحلی پلدختر

وی با اشاره به بازسازی دیواره ساحلی شهر پلدختر از سوی بنیاد مسکن، اظهار داشت: کار ساخت دیواره ساحلی در حال انجام است، اما واقعیت قضیه این است مردم قسمتی از پروژه که از زمین بیرون می‌آید را می‌بینند، درحالی‌که زیر این دیواره تماماً شمع‌سازی با عمق ۲۸ متر انجام می‌شود، بتن‌ریزی صورت می‌گیرد و برای هر دیواره ۱۲ متری بین ۱۰ تا ۱۲ شمع نصب می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تصریح کرد: در حال حاضر سه دستگاه حفار در این پروژه در حال فعالیت هستند و به پیمانکار و مشاور اعلام‌شده که هر چه سریع‌تر قسمتی از دیواره ساحلی که حساس و سیل گیر است و پلدختر را معرض خطر قرار می‌دهد را فصل بارندگی به اتمام برسانند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تأکید کرد: پیمانکار و مشاور نیز به ما قول داده‌اند که این امر را عملیاتی کنند، کار در این زمینه پیچیده است و تا فصل بارندگی این قسمت تمام می‌شود.

تابش در بخش دیگری از سخنان خود از تهیه طرح هادی برای روستاهای سیل‌زده لرستان ازجمله روستای «بابازید» خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر مشغول اجرای این طرح‌ها در روستاها هستیم.

کد خبر 4692943

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور